Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Čelákovické glosy (No. 28)

    Aktivity pražského Collegia Marianum, mimo jiné hlavního inciátora festivalu Letní slavnosti staré hudby, a jeho intenzivní spolupráce s francouzskými partnery vyústily v pořádání mistrovských kursů Akademie Versailles v Praze.

    Ty letošní se konaly pod názvem Umění zpěvu a kromě lekcí vokální interpretace (Chantal Santon-Jeffery) se věnovaly také gestice, scénické prezentaci a tanci (Deda Cristina Colonna), rétorice, deklamaci a výslovnosti italštiny (Barbara Nestola) a francouzštiny (Benoit Dratwicki), lekcím hry na cembalo i praxi basso continuo (Jory Vinikour). Celkem 26 mladých hudebníků bylo nejen z České republiky, ale i z osmi dalších evropských i zámořských zemí. Výsledky své práce představili na koncertě 11. března v Respiriu hudební fakulty AMU, v jejíž budově také kursy probíhaly.

    Na podobné krátkodobé kurzy přijíždějí jejich účastníci většinou s předstudovaným materiálem – během krátké doby nelze dělat zázraky. O to více rozhodují o kvalitě výkonů schopnosti frekventantů. Za doprovodu cembala provedli – sice v civilu, ale s patřičnou gestikulací – výstupy z oper J.-B. Lullyho i J.-P. Rameaua a také R. Camberta a A. Campry. Kromě toho zazněly cembalové skladby L. i F. Couperina a É. Jacquet de La Guerre. Převaha ženských hlasů v programu byla přirozená, protože děvčata dnes zpívají původně kastrátské party. Muži byli v menšině – představili se dva tenoři (Francouz a Brazilec), jeden barytonista (Francouz) a domácí basista.

    Mnohé zpěvačky (bohužel hlavně české) jen „tvořily“ tóny a krásná gesta – pozitivní výjimkou byla Tonia D‘ Amelio z USA. Výraznější angažovanost, osobní vklad jsem slyšel, cítil i viděl u zpěváků: tenorista Clément Debieuvre (F) zaujal dobře propojeným hlasem včetně falsetového restříku, český basista Jan Janda zase technicky zvládnutým přirozeným materiálem. Podobně i barytonista François Joron (F), který se hned od počátku vehementně vložil do interpretace obsahové stránky Lullyho árie.

    Z cembalových frekventantů zaujal domácí Jiří Havrlant výrazově rozvolněným metrorytmickým průběhem a francouzskou inégalité v Couperinovi. Z doprovázejících cembalistů hrál s podobnou přesvědčivostí Sebastian De Leeuw (NL).

    Byla radost sledovat všechny výkony, technicky dobře zvládnuté, vesměs i dobře sezpívané ensembly, bez viditelného přispění dirigenta. Odpolední koncert nejen dokumentoval výsledky práce studentů, početnému publiku přinesl i pozoruhodné hudební zážitky.

    Závěrečný koncert účastníků Akademie Versailles 2018. Na programu: J.-B. Lully, J.-Ph. Rameau, A. Campra, M. P. de Montéclair, L.-N. Clérambault a další. 11. března 2018, Respirium HAMU, Praha.

    • Autor:
    • Publikováno: 15. března 2018

    Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 28)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,