BLOG: Čelákovické glosy (No. 68)
Smetanův (a Wenzigův/Špindlerův) Dalibor je politická opera o vzpouře proti vládci a jejím potrestání. Možná i proto na premiéru přijela politická reprezentace – předseda vlády s ministrem kultury. Petr Fiala v úvodním delším projevu vyložil historii vzniku české národní hudby, Smetanovu úlohu v tomto procesu i proměny v chápání tohoto jevu a zdůraznil, že jde o zahájení Roku české hudby na Moravě. Poté ministr Baxa a primátorka města přednesli každý krátkou zdravici.
Jakoby politický přístup se prolínal i samotnou inscenací. Skotsko-velšský režisér David Pountney inscenoval Smetanovu operu jako příběh z české historie, viděné po britsku. V rozhovoru v divadelním magazínu říká, že vidí v Bobby Andsovi, severoirském teroristovi, který zemřel ve vězení na následky protestní hladovky, paralelu k Daliborovi. Hrdinu opery sice nenechá umřít hladem, ale celý děj koncipuje v neutrálním soudobém čase. Nepokojný dav, přihlížející procesu s Daliborem, udržují strážníci obušky v patřičné vzdálenosti (asi má být připomínkou padesátých let v ČSR). Vzbouřenci (původní zbrojnoši) jsou vybaveni jakýmisi puškami, jimiž nakonec zastřelí Dalibora i Miladu. Král v důstojnické uniformě, možná generálské, je obklopen „soudci z lidu“ (zase připomínka 50. let, ten král-důstojník mezi nimi ovšem vypadá jako ze špatné operety, československé procesy vedli tehdy civilní soudci). Dokladem úspěchů vzbouřenců (kdysi zbrojnošů) je vojenské auto, jež se objeví v závěru opery. Konsekventním správným vyústěním děje by byla korunovace Dalibora novým, lidovým králem; bohužel takové finále inscenace neměla.
Režisérovo rozseknutí díla na dvě půlky uprostřed druhého aktu místo tří dějství s přestávkami po každém z nich (tak je opera vystavěna) publikum nerespektovalo, po obrazech, dějstvích šla revuálka dolů a lidé tleskali.
Premiérovým obsazením protagonistů jako by pokračovala politická nota: stárnoucí maďarská lehce korpulentní hvězda (Milada), výtečný slovenský tenorista s mezinárodní kariérou (Dalibor), přijatelný polský král Vladislav (reálný král Daliborovy doby byl Jagellonec, tedy Polák), výborná Jitka z Čech – takže kompletní V 4. Čeština byla taky visegrádská: hrozná maďarská, obstojná polská. Jako vždy v brněnské opeře byl výtečný sbor, a orchestr, řízený Tomášem Hanusem, hrál přímo pohádkově!
Prezentací instrumentálních sólistů na jevišti režisér vykročil do teritoria symboliky, jak proklamoval v rozhovoru. Houslista i cellista přišli bosí, houslista navíc dostal andělské křídlo v ďábelské rudé barvě, možná jako symbol Daliborovy sexuální orientace na Zdeňka-houslistu. Harfistku na scénu přivezli na panelu.
Inscenace prezentovala vyhraněný britský pohled na českou realitu za socialismu – my, kteří si tu dobu pamatujeme, jsme jen zírali a snažili se soustředit na výborně provedenou hudební složku inscenace.
Michaela Vostřelová publikovala na portálu Aktuálně.cz překvapivý, diametrálně odlišný názor: inscenace „nabízí vše, co člověk od opery chce. Strhující dění na jevišti, výbornou hudbu z orchestřiště a prvotřídní zpěvy.“ Zřejmě pro tyto diváky Pountney inscenoval Dalibora. V těchto souvislostech je můj text jenom skuhráním staršího člověka, zbytečně zatíženého balastem poznání.
Nicméně si neodpustím krátkou zklamanou poznámku: po dávné objevitelské inscenaci Rusalky prezentoval režisér tohle– (Dvě vdovy, které v 90. letech inscenoval Pountney v londýnské ENO jako obrázek z maďarské puszty, se mi teď jeví jako varování.)
///
Bedřich Smetana: Dalibor; Národní divadlo Brno v budově Janáčkova divadla, dirigent Tomáš Hanus, režie David Pountney, scéna Robert Innes Hopkins, kostýmy Marie-Jeanne Lecca, sbormistr Martin Buchta, pohybová spolupráce Adéla Szturcová, premiéra 2. února 2024.
Komentáře k článku: BLOG: Čelákovické glosy (No. 68)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Martin Kotulan
Dobrý den,
to, že jste zatížen poznáním, Vám někdo řekl? Nebo jste na to přišel sám?
Z Vašeho textu to bohužel poznat není. Nicméně se skuhráním se dá souhlasit.
Přeji Vám hodně operních zážitků, které Vám ke zmíněnému skuhráni nedají žádný důvod.
27.02.2024 (19.58), Trvalý odkaz komentáře,
,