Ceny Alfréda Radoka příští rok nebudou
Nadační fond Cen Alfréda Radoka neudělí příští rok ceny za divadelní a dramatickou tvorbu za rok 2013. K tomuto rozhodnutí vedl jeho členy fakt, že samotné kategorie i způsob rozhodování o jejich laureátech jsou dlouhou dobu neměnné, což na jedné straně posiluje jejich hodnotu, ale občas bývá i důvodem kritiky.
Už vloni se začalo pracovat na přípravách změn, které mají posílit jejich prestiž. Proto se nadační fond rozhodl přerušit kontinuitu udělování na jeden rok a využít toto období tak, aby mohl se změnami seznámit jak kritiky, kteří o cenách rozhodují, tak divadelníky samotné, oznámila Lucie Štěpánová z nadačního fondu.
Výroční Radokovy ceny za divadelní a dramatickou tvorbu se vyhlašovaly na základě ankety dvouměsíčníku Svět a divadlo (SAD). O vítězi za loňský rok letos hlasovalo 78 kritiků a publicistů. Prestižní ocenění uděluje nadace nesoucí jméno významného českého divadelníka od roku 1995. Podle šéfredaktora SAD Karla Krále se v posledních pěti letech objevovaly v nominacích jen dvě scény v první desítce pravidelně – Divadlo v Dlouhé a Pražské komorní divadlo, které loni ukončilo činnost. Předtím se stalo třikrát Divadlem roku. Rekordmanem mezi režiséry je Jan Antonín Pitínský, jehož inscenace zvítězily čtyřikrát, napříč kategoriemi získaly dokonce 14 Radokových cen.
Nadační fond současně vyhlásil 22. ročník anonymní dramatické soutěže o Cenu Alfréda Radoka 2013. Může se jí zúčastnit kterýkoli autor píšící česky nebo slovensky s původní divadelní hrou, která dosud nebyla uvedena ani zveřejněna a nebude uvedena či zveřejněna do vyhlášení výsledků soutěže v březnu 2014. Podmínky soutěže s přihláškou jsou zájemcům k dispozici na webových stránkách www.cenyalfredaradoka.cz
Uzávěrka soutěže je 13. prosince. Jména deseti finalistů budou oznámena v únoru 2014. Cílem soutěže je od počátku její existence napomáhat vzniku a propagaci nových divadelních textů. Finálové hry v letošním roce získají možnost prezentace a různých forem realizace. Poosmé se jedním z partnerů stává Český rozhlas, jenž uděluje jednomu z účastnických textů vlastní cenu spojenou s finančním bonusem, inscenuje ho a odvysílá.
Nadační fond spolu s agenturou Aura-Pont pořádají v koprodukci s pražským Divadlem Na zábradlí čtvrtý ročník Noci českých a slovenských autorů. Uskuteční se 29. listopadu, kdy výrazné režisérské osobnosti uvedou inscenovaná čtení finálových textů dramatické soutěže o Cenu Alfréda Radoka za rok 2012. Každý rok se do ní přihlásí několik desítek autorů s novými dramatickými texty – vloni šlo o 59 původních her. Jen nepatrný zlomek z nich ovšem dospěje do stádia jevištní realizace. Letos se tento večer proto dočká několika repríz.
/Převzato z Divadlo.cz/
Správní rada Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka
-
PhDr. Ingeborg Radok Žádná – předsedkyně
-
Mgr. Petra Marková – místopředsedkyně
-
Mgr. Petr Christov, Ph.D.
-
Karel Král
-
Ing. Pavla Petrová
-
Ing. Michal Novotný
-
Mgr. Hynek Pekárek
- Mgr. Jiří Šesták
Čestnými členy správní rady jsou:
-
Ladislav Chudík
-
Martin Porubjak
- Josef Topol
- Jiří Stránský
V minulosti byli čestnými členy správní rady také Václav Havel – patron nadace, Marie Radoková, Rudolf Hrušínský, Zdeněk Urbánek, Luboš Pistorius a Jiřina Jirásková.
/Více na Ceny Alfréda Radoka/
Komentáře k článku: Ceny Alfréda Radoka příští rok nebudou
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Jakub Škorpil
Jen pro pořádek:
Vyjádření časopisu Svět a divadlo je zde http://svetadivadlo.cz/cz/home/vyjadreni%20CAR%202013
05.10.2013 (23.25), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Případné zájemce
o tuto problematiku upozorňujeme na diskusi na blogu Nadivadlo: http://nadivadlo.blogspot.cz/2013/10/mikulka-radoci-letos-nebudou.html
Mohu-li přidat komentář za sebe, jeví se mi tento způsob „nevyhlášení Cen Alfréda Radoka“ velmi nešťastným. Ceny Alfréda Radoka jsou neodmyslitelně spjaté se SaDem, a pokud vznikne něco jiného, mělo by to mít jiné základy a především se i jinak jmenovat.
06.10.2013 (0.33), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Z vyjádření správní rady
jsem nepochopil, co je na udělování „inscenačních“ Cen A. Radoka tak zásadně špatně. A už vůbec jsem nepochopil, co se má vyřešit jednoročním odkladem, proměnit soutěž lze při vyhlášení každého ročníku. Udělování uměleckých cen je vždycky nespravedlivé a komplikované, ale právě inscenační „Radoky“ považuji za nejprůkaznější u nás. Bylo by dobré, kdyby správní rada sdělila konkrétnější a zdůvodněné argumenty, proč se tak rozhodla, ale je to její podnik, nuže ať s ním naloží, jak libo.
Naprosto podporuji stanovisko SADu, že anketu vypíše – pro oceněné je samozřejmě důležitější verdikt než nějaká ambaláž kolem, a když někdo nechce v užitečné věci pokračovat, má se jí ujmout někdo jiný – a SAD na to má naprosté právo! Nejvíc mi ale zaráží, že správní rada vyhodí oknem umělecké výkony za celý rok jen kvůli jakémusi úřednímu rozhodování? Víc zpochybnit se její členové už sotva mohli.
06.10.2013 (12.31), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Dovoluji si
– pro hlubší pochopení problému – přetisknout z diskuse na Nadivadle příspěvek jednoho z členů Správní rady Nadace Cen Alfréda Radoka Petra Christova (vnímám jej jako otevřený dopis):
1. Nadační fond tradičně vyhlašuje inscenační ceny CAR které jsou (aktuálně) udíleny na základě ankety časopisu SAD
2. O možných dílčích změnách inscenačních cen se v NFCAR diskutuje poměrně dlouhou dobu (a to zjevně déle, než pamatuji jako člen správní rada, která funguje o začátku roku 2012)
3. Debata na půdě správní rady NF směřuje k tomu, zda a jakým způsobem by bylo možno jedny ze dvou nejvýraznějších tuzemských divadelních cen (tedy vedle Thálií) po dvou desetiletích případně pozměnit a mj. se „přesunout do 21. století“ (i s ohledem na existenci a přijímaní cen v jiných uměleckých oblastech) – primárním záměrem debaty není destruovat zavedený model, ale hledat možné varianty
4. Časopis SAD prostřednictvím svého zástupce v NFCAR, jímž je jeho šéfredaktor, průběžně odmítal jakoukoli diskusi o možných změnách a prosazoval zachování statu quo
5. Časopis SAD „vyráběl“ pro NF CAR (jakožto vyhlašovatele cen) anketu (v níž oslovuje velice široké spektrum takřka všech přispěvatelů SAD a dalších autorů píšících tradičně o divadle) – NF časopisu SAD za uspořádání této ankety platil částku v řádu desítek tísíc Kč.
6. V rámci diskuse o možných změnách (vč. ekonomických otázek fungování NFCAR, mezi jehož aktivity patří rovněž vyhlašování Dramatické soutěže CAR a s ní spojené Noci autorů) časopis SAD zcela rezolutně odmítl možnost, že by v letošním roce svedl uspořádat anketu za jiných finančních podmínek, příp. bez finančního přispění
7. (rozhodnutí časopisu SAD – vyjádřené v rámci reakce na TZ NFCAR – o uspořádání ankety i v letošním roce se pak s ohledem na bod 6 může zdát být přinejmenším pozoruhodným)
8. Návrh, o němž je v komentáři řeč, byl pouze jedním z možných (veskrze pracovních) řešení, která budou nadále diskutována a v žádném případě nereprezentuje hotový, zamýšlený a připravovaný model CAR.
Ceny Alfréda Radoka (myšleno ty inscenační, o nichž je řeč) si zaslouží diskusi i v širším kontextu – a to jak s ohledem na další ceny udílené v oblasti divadelní tvorby (Thálie, Ceny DN…), tak s přihlédnutím k jejich relevanci, hodnotě a vnímání. Ostatně NF CAR v minulé sezóně uspořádal mj. anketu mezi tuzemskými divadly, jak ona sama CAR vnímají: a výsledky nejsou zdaleka tak optimistické, jak by se mohlo zdát.
/Více na již zmíněném blogu Nadivadlo/
06.10.2013 (15.40), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Tedy pan Christov tvrdí,
že nadační fond na pořádání ankety SADu přispíval peníze, jimiž nyní přispět nehodlá – to jistě může být otázkou sporu. DN si také musejí vydělat různými „službami“, takže nic proti, ale uspořádat anketu podle mne stojí pouze práci redaktorů, a vzhledem k tomu, že je výsledek součástí normálního rozsahu časopisu, nevidím problém v tom, že si anketu uspořádá SAD v rámci vlastního rozpočtu, a samozřejmě jen pro sebe.
Odhaduji, že problém bude ještě jinde – snaha členů správní rady dělat to nějak neurčitě jinak, což SAD odmítá. Když není řečeno, jak jinak, a tvrzení o 21. století je pustá fráze, pak těžko soudit, jestli ona změna je k něčemu, nebo není. Osobně se domnívám, že způsob rozhodování o inscenačních Cenách A. Radoka je jedním z vyzkoušených modelů, který může smysluplně pokračovat. Dokonce si myslím, že takový model tu potřebujeme zachovat. I když si umím představit jiné možnosti.
Jen se divím, opakuji, že kvůli změnám, či diskusím o nich, se šmahem obětuje jeden ročník vyhlašování cen.
06.10.2013 (18.38), Trvalý odkaz komentáře,
,Jakub Škorpil
„spor finanční“
je samozřejmě až podružný (jak píše na NaDivadle Karel Král – když nadační fond peníze neměl, nic jsme jednoduše nedostali, někdy jsme dokonce ceny jako takové významně dotovali + tímto odkazuji na jeho reakci tamtéž, kterou tu asi nemá cenu přetiskovat).
stejně tak by bylo možné jít na dohodu či kompromis v otázce vymezení některých kategorií. pro SAD jsou ale zásadně neprůchozí opakovaně se vracející návrhy zasahující podstatu hlasování. to a pouze toto je podstatou sporu
06.10.2013 (19.10), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Děkuji
za potvrzení mého odhadu, myslel jsem si, že to tak nějak bude.
06.10.2013 (19.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Skutečně nemá cenu
diskutovat o tomto tématu na dvou frontách. Případné zájemce tedy znovu odkazuji na diskusi na blogu Nadivadlo: http://nadivadlo.blogspot.cz/2013/10/mikulka-radoci-letos-nebudou.html
Pro mne je na celém problému, jak se jeví a jak vyhřezl, podstatné to, co napsal Karel Král v jednom z posledních bodů své reakce na Petra Christova:
„To, co léta platilo, byla vzájemná solidarita institucí zastoupených v NFCAR a snaha získat prostředky na svou základní činnost, do čehož patřila i příprava ankety a její zpracování.“
Ztráta citu pro spolupráci, vzájmená solidarita, profesní i lidská empatie a respekt i při rozdílnosti názorů je to, co způsobuje tyto jevy a reakce. Smutná situace, která (opět) bouří hladiny v místech, kde by měl být klid a rozvaha. Kdy už se český divadelní rybník těchto (pro)jevů zbaví?
07.10.2013 (3.50), Trvalý odkaz komentáře,
,