Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Ceny Česká divadelní DNA 2014 rozdány!

    Druhý ročník cen Česká divadelní DNA 2014 zná své laureáty. Za mimořádný počin na poli nového divadla byly na slavnostním večeru ve čtvrtek 20. února v pražské La Fabrice oceněny projekty Valentýn, One Step Before the Fall a Mlýny městu. Cenu za dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla obdržel Roman Černík a cenu za mimořádnou podporu a prezentaci českého nového divadla v zahraničí získala Stanica – Žilina /Slovensko/.

    Petr Krušelnický: Valentýn. FOTO Malá inventura

    Petr Krušelnický: Valentýn. FOTO Malá inventura

    Valentýn

    Petr Krušelnický, Apolena Vanišová

    Valentýn, One (wo)man show Petra Krušelnického vznikla na motivy divadelní hry Carlose Be Čekanka za režijní supervize Apoleny Vanišové. Inscenace Valentýn, kombinující techniky činoherního a nonverbálního divadla s audio-vizuální instalací, směřuje především k otázce násilí páchaného na ženách. Petr Krušelnický absolvoval taneční konzervatoř Duncan Centre, dále studoval u prof. Ctibora Turby. Byl členem Divadla mimů Alfred ve dvoře a divadelní skupiny Grotest Maru. V roce 2001 založil mezinárodní nezávislou skupinu Antena. Apolena Vanišová studuje režii na KALD DAMU, věnuje se divadelní tvorbě v netradičních prostorách a divadelně-sociálním projektům.

    Markéta Vacovská, Lenka Dusilová: One Step Before the Fall. FOTO archiv Malá inventura

    Markéta Vacovská, Lenka Dusilová: One Step Before the Fall. FOTO archiv Malá inventura

    One Step Before the Fall

    Markéta Vacovská, Lenka Dusilová, Spitfire Company a Damúza

    Hypnotická hlasová a zvuková vlna v podání zpěvačky Lenky Dusilové a silový tanec Markéty Vacovské se střetávají uprostřed boxerské arény. Multižánrový projekt tematizuje motiv boje, vyčerpanosti, projevů Parkinsonovy choroby a kolapsu. Inscenace i její hlavní protagonisté získali řadu tuzemských i zahraničních ocenění. Umělecká skupina Spitfire Company se věnuje fyzickému, experimentálnímu a tanečnímu divadlu; Studio Damúza je produkční a producentskou jednotkou podporující neotřelé divadelníky, hudebníky a ostatní především vizuální umělce.

    FOTO archiv

    FOTO archiv

    Mlýny městu

    Offcity a Divadlo 29

    Automatické mlýny, jedinečná průmyslová budova navržená arch. Josefem Gočárem, v březnu 2013 definitivně ukončuje svůj provoz. Souběžně vzniká iniciativa Mlýny městu, která upozorňuje město Pardubice na výjimečnost areálu jako potencionálního multifunkčního veřejného prostoru. Iniciativu tvoří členové projektu Offcity a kulturního centra Divadlo 29. Poukázat na možnosti areálu se iniciátorům daří prostřednictvím festivalu Automatické kulturní mlýny, který navštívilo 4400 diváků. Na podzim 2013 ve spolupráci s Radou města Pardubice vzniká pracovní skupina Mlýny pověřená zpracováním vize a strategie využití areálu pro projekt tzv. „kultur fabrik“, víceúčelové zóny s kulturním, společenským i komerčním využitím.

    Roman Černík. FOTO LADISLAV NĚMEC, MAFRA

    Roman Černík. FOTO LADISLAV NĚMEC, MAFRA

    Roman Černík

    Roman Černík se narodil v Chebu a žije ve Vsi Touškov. Vystudoval literaturu a dějepis, později i pražskou DAMU. Působil v Aši, kde se aktivně účastnil „Listopadu“; využil možnosti studovat a praktikovat v zahraničí. Stojí v čele skupiny kolem o. s. Johan, která přetvořila bývalou nádražní budovu Plzeň Jižní předměstí na kulturní prostor Moving Station. Roman Černík je jedním z iniciátorů a předních tváří projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury 2015. Jeho neutuchající entuziazmus a nasazení mu dovoluje paralelně se věnovat veřejné, umělecké i pedagogické činnosti a to vždy s optimizmem a nezaměnitelným vlivem na své okolí.

    Stanica Žilina – Záriečie, Slovensko. FOTO archiv

    Stanica Žilina – Záriečie, Slovensko. FOTO archiv

    Stanica Žilina – Záriečie, Slovensko

    Původní budova a okolní území staré, ale stále funkční železniční zastávky Žilina – Záriečie, je od roku 2003 spojením nezávislého kulturního prostoru, umělecké laboratoře a kolektivu aktivistů. Na neoznačené mapě současnosti je přestupním uzlem, v němž se kriticky uvažuje, tvoří a vzdělává. Stanici provozuje občanské sdružení Truc sphérique. Stanice Žilina patří do mezinárodní sítě nezávislých kulturních institucí Trans Europe Halles. Program Stanice sestává z neutuchajícího pulsu kulturních, společenských a vzdělávacích akcí, jehož výsledkem je pozoruhodný proces prorůstání s veřejným prostorem a veřejností.

    Mala inventura-banner-web2014_lang-cz

    O cenách Česká divadelní DNA:

    Nová síť (kulturní neziskovka a pořadatel festivalu Malá inventura) iniciovala ceny Česká divadelní DNA před dvěma lety, jako projev úcty výrazným osobnostem, které přispívají k rozvoji nového divadla. Nominace a finální ocenění vybírá kulturní regionální network Nová síť.

     DNA 2012první udělení cen Česká divadelní DNA: Šárka Havlíčková, Jiří Dobeš, Petr Voříšek, Jiří Jiráček, Vojta Švejda

    • Autor:
    • Publikováno: 26. února 2014

    Komentáře k článku: Ceny Česká divadelní DNA 2014 rozdány!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,