Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Ceny divadelní kritiky za rok 2017 – nominace

    Na dnešní tiskové konferenci, byly zveřejněny nominace na ceny udílené na základě ankety časopisu Svět a divadlo (dříve nazývaných Ceny Alfréda Radoka). Slavnostní večer spojený s předáváním Cen divadelní kritiky za rok 2017 se uskuteční v neděli 18. března 2018 od 20:00 v Paláci Akropolis (Kubelíkova 1548/27, Praha 3). Hostem večera bude americká performerka Mckenzie Tomski, která spolu s hudebníkem Martinem Tvrdým vystoupí s ukázkami z jejich posledního alba Miss AmeriKa.

    NOMINACE CEN DIVADELNÍ KRITIKY za ROK 2017:

     

    NEJLEPŠÍ INSCENACE roku 2017

    DJ/Shakespeare (David Jařab, William Shakespeare): MACBETH – TOO MUCH BLOOD – scénář, scéna a režie David Jařab, dramaturgie Lucie Ferenzová, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, hudba Jakub Kudláč, Divadlo Na zábradlí Praha, premiéra 7. a 8. 4. 2017

    Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslav König: DENÍK ZLODĚJE – režie a scéna Jan Nebeský, námět a dramaturgie Tereza Marečková, kostýmy a rekvizity Petra Vlachynská, hudba Martin Dohnal, Divadlo Masopust Praha, premiéra 12. 5. 2017

    Alois Jirásek: LUCERNA – režie a hudební dramaturgie Hana Burešová, úprava H.Burešová a Štěpán Otčenášek, dramaturgie Š.Otčenášek, scéna David Marek, kostýmy Hana Fischerová, hudba (s využitím motivů z českých luhů /i hájů/) Marek Doubrava, projekce František Pecháček, světelný design Filip Wiesner, Divadlo v Dlouhé Praha, premiéra 17. 3. 2017

    ///

    ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON roku 2017

    PAVLA BERETOVÁ (Maryša) – Mrštíkové: Maryša, režie Jan Mikulášek, Činohra Národního divadla Praha

    IVANA HLOUŽKOVÁ (Emmi Kurowski) – Fassbinder: Strach jíst duši, režie Jan Frič, Činohra Národního divadla Brno – Divadlo Reduta

    EVA SALZMANNOVÁ (Ray) – Baume: Jasno lepo podstín zhyna, režie Viktorie Čermáková, MeetFactory Praha

    ///

    MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON roku 2017

    ONDŘEJ BROUSEK (Peer Gynt) – Ibsen: Peer Gynt, režie Martin Čičvák, Divadlo na Vinohradech Praha

    MARTIN FINGER (Walter Faber) – Frisch, Tománek: Homo Faber, režie David Šiktanc, Činoherní studio Ústí nad Labem

    MILOSLAV KÖNIG – Genet, Bridel, König: Deník zloděje, režie Jan Nebeský, Divadlo Masopust Praha

    ///

    DIVADLO roku 2017 

    DIVADLO V DLOUHÉ PRAHA

    KOMORNÍ SCÉNA ARÉNA OSTRAVA

    NÁRODNÍ DIVADLO BRNO – OPERA

    ///

    POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA roku 2017

    Jiří Havelka a DD (Babčáková-Jeřábek-Melíšková-Myšička-Suková-Trojan-Žádníková): VRAŽDA KRÁLE GONZAGA – uvedlo Dejvické divadlo Praha, režie J.Havelka, dramaturgie Eva Suková

    Natálie Kocab: POHŘEB AŽ ZÍTRA – uvedlo Švandovo divadlo na Smíchově Praha, režie Daniel Hrbek, dramaturgie Martina Kinská

    Tomáš Vůjtek: SMÍŘENÍ – uvedla Komorní scéna Aréna, režie Ivan Krejčí, dramaturgie Tomáš Vůjtek

    ///

    SCÉNOGRAFIE roku 2017

    KAMIL BĚLOHLÁVEK (výprava) – Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, předloha Judith Schalansky, režie Filip Homola, Naivní divadlo Liberec

    MAREK CPIN (scéna a kostýmy) – Andersen a kol.: AnderSen aneb Fantazie mě přivede do blázince, režie Jan Mikulášek, Divadlo Na zábradlí Praha

    MAREK CPIN (scéna) – Mrštíkové: Maryša, režie Jan Mikulášek, Činohra Národního divadla Praha

    TOMÁŠ RUSÍN (scéna) – Saariaho: Láska na dálku, režie Jiří Heřman, dirigent Marko Ivanović, Opera Národního divadla Brno

    ///

    HUDBA ROKU 2017

    IVAN ACHER – Massini: Dynastie, režie Michal Dočekal, Divadlo Husa na provázku Brno

    MARTIN DOHNAL – Genet, Bridel, König: Deník zloděje, režie Jan Nebeský, Divadlo Masopust Praha

    KORA ET LE MECHANIX – Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, předloha Judith Schalansky, režie Filip Homola, Naivní divadlo Liberec

    ///

    TALENT ROKU 2017

    KATEŘINA DVOŘÁKOVÁ (herečka)

    EVA HACUROVÁ (herečka, zpěvačka)

    ADAM SVOZIL (režisér)

    ///

    V neoceňované kategorii Největší zážitek ze zahraničního divadla se na prvním místě v anketě umístila inscenace Olivera Frljiće podle Stanislawa Wyspiańského PROKLETÍ (KLATWA) uvedená Teatrem Powzszechnym im. Zygmunta Hübnera ve Varšavě na Palm Off Festivalu Divadla pod Palmovkou v Praze.


    Ankety časopisu Svět a divadlo se v tomto roce zúčastnilo 80 kritiků:

    Pavla Bergmannová, Veronika Boušová, Kamila Černá, Jan Dehner, Lucie Dercsényiová, Lenka Dombrovská, Věra Drápelová, Michal Drtina, Lukáš Dubský, Petr Dvořák, Barbora Etlíková, Martina Feltlová, Petr Feyfar, Jiří Fuchs, Helena Grégrová, Jan Grulich, Helena Havlíková, Josef Herman, Lukáš Holubec, Saša Hrbotický, Radmila Hrdinová, Vladimír Hulec, Olga Janáčková, Kateřina Jírová, Vladimír Just, Jan Kerbr, Jan Kolář, Karel Král, Blanka Křivánková, Jiří P.Kříž, Lukáš Křížek, Kateřina Kykalová, Eva Kyselová, Jiří Landa, Eva Langšádlová, Tatjana Lazorčáková, Rudolf Leška, Kateřina Lešková Dolenská, Otto Linhart, Marcela Magdová, Martin Macháček, Jana Machalická, Nina Malíková, Lubomír Mareček, Dominik Melichar, Vladimír Mikulka, Josef Mlejnek, Michal Novák, Jana Paterová, Honza Petružela, Ludvík Píza, Karolina Plicková, Vojtěch Poláček, Markéta Polochová, Kateřina Rathouská, Marie Reslová, Jaroslav Someš, Jana Soprová, Tomáš Stanislavčík, Karolína Stehlíková, Hana Strejčková, Lenka Šaldová, Kateřina Šebelová, Pavel Širmer, Jakub Škorpil, Jitka Šotkovská, Gabriela Špalková, Tomáš Šťástka, Jiří Štefanides, Veronika Štefanová, Zdeněk A.Tichý, Milan Uhde, Roman Vašek, Ladislav Vrchovský, Petra Zachatá, Vít Závodský, Marie Zdeňková, Alena Zemančíková, Ivan Žáček, Ester Žantovská

    ///

    STATISTIKY

     26. ročník cen udílenách na základě ankety časopisu Svět a divadlo

    STATISTIKA ZA ROK 2017

    Nejvíc nominací, a to po třech, mají Divadlo Masopust a Divadlo v Dlouhé, 15 nominací se váže na pražské scény, 4 na brněnské, 2 na ostravské a liberecké a 1 na ústeckou. Hlasy v anketě dostalo 76 inscenací, 76 ženských hereckých výkonů, 73 mužských hereckých výkonů, 42 divadel, 39 poprvé uvedených českých her, 74 scénografií, 57 hudeb a 64 talentů roku.

     STATISTIKY Z HISTORIE CEN:

    Režiséři:

    Historicky nejvíc inscenací roku režíroval Jan Antonín Pitínský (4), následují Hana Burešová a David Radok (3), Miroslav Krobot a Petr Lébl (2). Z nich Miroslav Krobot získal i „Radoky“ za talent roku a hru roku a David Radok dostal i Cenu za scénografii (oba tedy mají celkově 4 Ceny Alfréda Radoka, respektive divadelní kritiky).

    Divadla:

    – Z hlediska inscenace roku je nejúspěšnější Divadlo Na zábradlí (6, respektive s Ritter, Dene, Voss 7 nejlepších inscenací roku), následované Národním divadlem v Praze (5 inscenací roku, z toho byly 4 operní) a Dejvickým divadlem (3 inscenace roku).

    – Nejvíc Cen divadla roku dostalo Dejvické divadlo a Divadlo Na zábradlí (5), následují Divadlo Komedie (ovšem s různými soubory) a Klicperovo divadlo Hradec Králové (4)

    – Divadla, jejichž inscenace byly oceněny napříč kategoriemi, mají trochu jiné pořadí: Divadlo Na zábradlí (26), Národní divadlo v Praze (25), Divadlo Komedie (16), Dejvické divadlo (15), Klicperovo divadlo Hradec Králové (13), Divadlo v Dlouhé a Komorní scéna Aréna (11).

    Ostatní:

    – Z ostatních umělců získali nejvíc Cen Vladimír Franz za hudbu (6) a Marie Málková za ženský herecký výkon (3).

    – Specifickým mnohonásobným vítězem je Václav Havel. Získal cenu za hru Odcházení, pak se ale stal tématem hry Velvet Havel, která dostala 6 cen, a to včetně ceny pro herce za titulní roli. Václav Havel je tedy první člověk, který získal cenu jako autor i postava. Coby postava byla oceněna, a to dokonce dvakrát, i jeho první žena Olga.

    – Z dosud udělených Cen za inscenaci roku dostala 20 činohra, 6 opera, 1 pohybové divadlo a 1 divadlo cirkusovo-pohybovo-loutkové.

    Kuriozity:

    – Štěpán Pácl je dvojnásobný talent

    – Ondřej Sokol a Iva Uhlířová jsou jediní ocenění za talent, kteří pak dostali i „velkou“ Cenu.

    – U Miroslava Krobota je to naopak. Napřed dostal velkou Cenu a pak Cenu za talent, to ale v herectví (a to dřív než se stal populárním hercem filmovým).

    Ministři:

    – Za dobu, kdy jsou na základě ankety SADu Ceny udíleny (od roku 1992) se v roli ministra kultury vystřídala dlouhá řada osobností, čítající 14 pánů a 2 dámy: Milan Uhde, Jindřich Kabát, Pavel Tigrid, Jaromír Talíř, Martin Stropnický, Pavel Dostál, Vítězslav Jandák, Martin Štěpánek, Helena Třeštíková, Václav Jehlička, Václav Riedlbauch, Jiří Besser, Alena Hanáková, Jiří Balvín, Daniel Herman a Ilja Šmíd. Z nich se – po ukončení své politické kariéry – stal Milan Uhde i nositelem Ceny Alfréda Radoka za nejlepší poprvé uvedenou českou hru roku.

    ******

    Mckenzie Tomski je newyorský misfit, je to nenápadný i přiznaný zírač.

    Je to žena tekuté identity, která s ironickým, temným, nekompromisním humorem nabourává americká klišé.  Vypráví příběhy vyděděnců, ztracenců, těch, co stojí ve stínu, v šedé zóně a sní svůj Americký sen o tom, že “to jednou dokážou.”

    ///

    Udílení Cen divadelní kritiky se uskuteční díky laskavosti Paláce Akropolis a Spitfire Company. Ceny divadelní kritiky jsou udíleny i díky laskavé podpoře Státního fondu kultury

     

    • Autor:
    • Publikováno: 8. března 2018

    Komentáře k článku: Ceny divadelní kritiky za rok 2017 – nominace

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,