Ceny Thálie 2012: Nominace
Ceny Thálie, které se letos budou vyhlašovat už podvacáté, se udělují především za mimořádné umělecké výkony v uplynulém kalendářním roce. Jsou udělovány interpretovi a interpretce ve čtyřech oborech: v činohře, v opeře, v baletu, pantomimě či jiném tanečnědramatickém žánru a v muzikálu, operetě či jiném hudebnědramatickém žánru.
O laureátech výročních Cen Thálie rozhoduje Kolegium pro udílení Cen Thálie, jmenované prezidiem Herecké asociace. Členové Kolegia vybírají z finálních nominací čtyř odborných porot tajným hlasováním. Rozhodují se na základě vlastních diváckých zážitků z představení, v nichž účinkují interpreti, kteří se dostali do užšího výběru. Za asistence notáře jsou obálky s hlasy jednotlivých členů Kolegia otevřeny až v den vyhlašování CEN THÁLIE. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy Kolegia, jímž je už několik let profesor pražské HAMU Jiří Hlaváč.
Kolegium může, se souhlasem prezidia HA, udělit také Zvláštní cenu Kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění.
Vedle výročních cen se od letoška udělují ceny za celoživotní mistrovství ve všech čtyřech výše zmíněných oborech (cena v oboru muzikálově-operetním byla doposud udělena jen jednou, a to hned v prvním ročníku) a nově také v oboru loutkového divadla. O laureátech těchto cen rozhoduje prezidium Herecké asociace, jemuž třetím rokem předsedá MgA. Jiří Hromada. Prezidium určuje také držitele Ceny Thálie pro mladého činoherce (do 33 let).
Celkem se tedy letos bude 23. března v Národním divadle udělovat podle nově schváleného Statutu 15 Cen Thálie, což je o dvě více než v minulém ročníku.
///
Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
Činohra / ženy
Ivana Hloužková
Role: Miroslav Tichý
Název inscenace: Tichý Tarzan
Autor: Simona Petrů, Petr Jan Kryštof
Režie: Anna Petrželková
Premiéra: 13. ledna 2012
Divadlo Husa na provázku Brno
Herečka vytvořila z konkrétní osobnosti kyjovského fotografa ojedinělou jevištní postavu. Diváka překvapuje hlubokou pravdivostí svého výkonu, který naplňuje bizarní a přitom reálnou přítomností člověka, jenž bez ohledu na okolí žije svůj osobitý život.
Gabriela Míčová
Role: Romi
Název inscenace: Odpad, město, smrt
Autor: Rainer Werner Fassbinder
Režie: Dušan D. Pařízek
Premiéra: 15. prosince 2011
Pražské komorní divadlo – Divadlo Komedie Praha
Gabriela Míčová v roli prostitutky Romi podává naprosto dominantní herecký výkon inscenace. Její výkon je autentický, psychologicky naprosto přesně vrstvený s prvky vynikající akrobacie na šále. Její počáteční ironie a suverenita se přímo před očima diváka rozkládá, aby se postupně propadla do beznaděje, obviňování a záměrného sebeponižování. Romi, ač prostitutka, není tou nejprodejnější bytostí; po svém na ní prostituují všichni z jejího okolí.
Tereza Vilišová
Role: Anna Karenina
Název inscenace: Anna Karenina
Autor: Lev Nikolajevič Tolstoj
Dramatizace: Armin Petras
Režie: Daniel Špinar
Premiéra: 27. dubna 2012
Národní divadlo Brno – Divadlo Reduta
Tereza Vilišová je herečkou schopnou dokonale skloubit ostrou stylizaci s nepovrchním, niterným výrazem, což dlouhodobě dokazuje v řadě inscenací Jana Mikuláška či Anny Petrželkové v domovském Divadle Petra Bezruče. Její Anna Karenina ve Špinarově moderním vztahovém kabaretu na půdorysu Tolstého klasického románu je přesně taková: neokázalý patos a pohybovou expresi Vilišová přirozeně spojuje se ztišenými, civilnějšími polohami i zcizujícími momenty, v nichž hovoří nikoliv za postavu, nýbrž o postavě. Neotřelými prostředky zpřítomňuje Anninu vášeň i dilema, její přerod z oslnivé krásky v neurotičku usilovně se upínající k mizící iluzi štěstí.
Širší nominace:
Klemensová Renáta – role Olga v inscenaci Kuřačky (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Krupanská Sylvie – role Kateřina Earnshawová a Kateřina Lintonová v inscenaci Na Větrné hůrce (Divadlo Petra Bezruče Ostrava)
Kubařová Veronika – role Máša v inscenaci Rváč (Městská divadla pražská – Divadlo ABC)
Laurinová Sabina – role Markéta v inscenaci Dáma s kaméliemi (Divadlo Antonína Dvořáka Příbram)
Sasínová Polarczyk Alena – role Ona v inscenaci S nadějí, i bez ní (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Štorková Pavlína – role Richard III. v inscenaci Richard III. (Klicperovo divadlo Hradec Králové)
Verzichová Dana – role Stella v inscenaci Tramvaj do stanice Touha (Jihočeské divadlo České Budějovice)
///
Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
Činohra / muži
Miloslav König
Role: Fernando
Název inscenace: El Príncipe Constante/Vytrvalý princ
Autor: Pedro Calderón de la Barca
Režie: Štěpán Pácl
Premiéra: 15. září 2012
Divadelní společnost Masopust o. p. s. – Divadlo v Celetné Praha
Uvedení Calderónovy hry je dramaturgickou i režijní událostí, jejíž oporou je výkon Miloslava Königa v úloze prince Fernanda. Vyniká hlubokou koncentrací a silným prožitkem. Oproti původní autorově představě dává svatému mučedníkovi projít mnohem složitějším, a tudíž aktuálnějším vývojem. Od počáteční pýchy, živočišnosti a ješitnosti se protrpět až k poznání a pokornému sebeobětování.
Richard Krajčo
Role: Denny
Název inscenace: Deštivé dny
Autor: Keith Huff
Režie: Janusz Klimsza
Premiéra: 2. listopadu 2012
Divadlo Ungelt Praha
Richard Krajčo podává jako Denny zcela ojedinělý autentický herecký výkon. Krajčo nehraje, Krajčo existuje. Na jednoduché, téměř prázdné scéně divadla Ungelt se před diváky otevře periférie amerického města se dvěma drsnými policisty. Dvě obyčejné divadelní židle, přesná režie Janusze Klimszy a dva skvělí herečtí představitelé vás přenesou snadno z exteriéru do interiéru, z jedoucího auta do nefalšovaného policejního bytu. Richard Krajčo nepotřebuje rekvizity, stačí mu uhrančivé oči, ve kterých je zpočátku jen nepřekonatelný hněv a nenávist, předzvěst osudové zrady, nakonec i slza, která se na tváři ale nikdy neobjeví. Krajčovo jemné až filmové herectví vychází z totálního osobního prožitku, z vydané energie, která musí diváka zasáhnout. Krajčo dokáže propojit jeviště a hlediště v jeden celek. Je nutné dodat, že skvělým partnerem Richardu Krajčovi je David Švehlík jako jeho kolega Joey.
Ivan Trojan
Role: Bůh
Název inscenace: Ucpanej systém
Autor: Irvine Welsh
Autor dramatizace: Daniel Majling
Režie: Michal Vajdička
Premiéra: 20. února 2012
Dejvické divadlo Praha
V poněkud bizarní podobě pokáleného Boha je Ivan Trojan nejen sarkastickým glosátorem všeho dění, ale především dotváří dokonalý obraz vyprázdněného světa. Přispívá tak zásadně k zvýraznění tématu inscenace, která je zábavná i depresivní, kde za smíchem vzápětí mrazí. Stejně jako z metafory lidské společnosti, která už Boha ani nepoznává.
Širší nominace:
Cisovský Pavel – role Farář Čaja v inscenaci Chlív/Paternoster (Komorní scéna Aréna Ostrava)
Dastlík Tomáš – role Heathcliff v inscenaci Na větrné hůrce (Divadlo Petra Bezruče Ostrava)
Král Radovan – role Orestés v inscenaci Oresteia (Městské divadlo Zlín)
Madeja Radim – role Caligula v inscenaci Caligula (Městské divadlo Most)
Pavlovský Pavel – role Harpagon v inscenaci Lakomec (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Šulaj Tomáš – role Lopachin v inscenaci Višňový sad (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
Švehlík David – role Joey v inscenaci Deštivé dny (Divadlo Ungelt Praha)
Schválila odborná porota ve složení: Jana Paterová (předsedkyně), Ljuba Benešová, Tomáš Engel, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Ondřej Kepka, Taťjana Lazorčáková, Ladislav Slíva, Jaroslav Someš, Radka Tesárková, Dora Viceníková, Martin Vokoun, Mojmír Weimann a Michal Zahálka.
///
Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
Balet, pantomima a jiný tanečnědramatický žánr / ženy
Ivona Jeličová
Role: Lucidor
Název inscenace: Lucidor a Arabella
Hudba: Alexander Glazunov
Libreto, choreografie a režie: Youri Vamos
Premiéra 19. října 2012
Národní divadlo Brno
Dvojrole jsou vždy výzvou pro tanečníky. Takovou je i role Lucidora (Lucile – Lucidor). Tuto velmi obsažnou roli uchopila tanečnice s mimořádnou schopností dramatického vystavění role. Uplatnila beze zbytku své výrazové schopnosti. Citem pro detail, aniž by pomíjela celkové vyznění, dávala zřetelně nahlédnout do nitra postavy. Přirozeným byl u tanečnice skvěle vybavený technický rejstřík, který byl harmonicky spojen s výrazem, a výsledkem bylo velmi silné vyznění její role a jejích emocí.
Alina Nanu
Role: Kitri
Představení: Don Quijote
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická, Hana Vláčilová
Premiéra 16. února 2012
Národní divadlo – Státní opera Praha
Tanečnice se skvěle vyrovnala s velmi vysokými nároky a možnostmi role Kitri. Vedle širokého vějíře klasické baletní techniky s vysokou náročností, vedle skvělé partnerské spolupráce a výrazového vyjádření své role disponovala vysokou estetikou, čistotou klasického tance, ohnivým temperamentem a poetickou lyrikou. Výsledkem byl harmonický celek a natolik výrazné vyznění její role, že byla nominována do užší nominace Thálie 2012.
Lucie Skálová
Role: Sakura, žena Shidova
Název inscenace: Poslední samuraj
Hudba: Rjuiči Sakamoto
Choreografie: Eric Trottier, Igor Vejsada
Režie: Eric Trottier
Premiéra 1. listopadu 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Samurajka Sakura, role vytvořená tanečnicí, divákům předložila dramatickou a silnou dívku, která v sobě má silně vyzařující ženskost, poetickou něhu, v tanci i v boji se zbraní energii střídající napětí s uvolněním, táhlý široký pohyb a naprostou harmonii v pohybu se svým partnerem. Její tanec ve fyzicky náročné a současné choreografii je skvěle plynoucí ať už v emoci, nebo v klidu hraničícím s meditaci. To vše ve spojení s estetikou zjevu i pohybu dává vzniknout silné a mimořádné roli.
Širší nominace:
Yui Kyotani – role Odetta/Odilie v inscenaci Labutí jezero (Moravské divadlo Olomouc)
Nikola Márová – sólo v inscenaci Amerikana III /In the Middle Somewhat Elevated/ (Národní divadlo Praha)
Zuzana Pokorná – role Anna Karenina v inscenaci Anna Karenina (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Nikol Šneiderová – role Julie v inscenaci Romeo a Julie (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Markéta Vacovská – sólo v inscenaci One Step Before the Fall (Spitfire Company – Studio DAMÚZA o. s., Bezhlaví o. s. – Divadlo UFFO Trutnov)
///
Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
Balet, pantomima a jiný tanečnědramatický žánr / muži
Robert Skujenieks
Role: Jim Morrison
Název inscenace: The Beatles – The Doors
Hudba: The Doors
Choreografie a režie: Igor Vejsada
Premiéra 23. listopadu 2012
Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem
Vyzrálý tanečník mimořádně mužného zjevu se skvěle vyrovnal s náročnou – zejména po výrazové stránce – rolí Jima Morrisona, vůdčího ducha rockové skupiny The Doors. Jemné odstíny jeho duševního stavu, výrazy extáze, bolesti, lásky, tvůrčího zápalu a opojení pramenící z popularity, vyjádření jeho vztahu k ženám, včetně vztahu k jeho osudové životní partnerce, spolu s mimořádně dynamickým tanečním projevem daly vzniknout neobyčejnému a na diváky silně působícímu výkonu.
Ondřej Vinklát
Role: Basil
Název inscenace: Don Quijote
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická, Hana Vláčilová
Premiéra 16. února 2012
Národní divadlo – Státní opera Praha
Role Basila je interpretačně velmi bohatá a náročná. Vedle mimořádných nároků na klasickou techniku klade vysoké nároky i na přirozenost výrazu a hereckého projevu. Snad kromě tragiky se tu prezentují téměř všechny lidské nálady. S jemným humorem tanečník vytvořil tuto postavu velmi zdařile, včetně čistě a lehce prováděné techniky klasického tance, harmonie s partnerkou a také skvělým vyjádřením hudby samotné svým pohybem. Tím se stal natolik výrazným tanečníkem v tomto představení, že jeho výkon lze označit za mimořádný.
Adam Zvonař
Role: Princ Desiré
Název inscenace: Šípková Růženka
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Javier Torres
Premiéra 29. března 2012
Národní divadlo Praha
V roli, která patří k nejnáročnějším v klasickém repertoáru, předvedl Adam Zvonař taneční techniku na vysoké úrovni, včetně lehkých a vysokých skoků, a to vše spojil s lehkostí a stylovostí svého celkového tanečního projevu. Velmi harmonicky působil spolu s partnerkou v náročných partnerských částech. Dynamikou tance, elegancí a také souzněním s hudbou Čajkovského vytvořil pozoruhodný taneční výkon. To vše v celku dalo vzniknout mimořádnému interpretačnímu výkonu.
Širší nominace:
Ivan Popov – role Notář v inscenaci Lucidor a Arabella (Národní divadlo Brno)
Giovanni Rotolo – sólo v inscenaci Amerikana III / In the Middle Somewhat Elevated / (Národní divadlo Praha)
Peter Rovó – role Merkucio v inscenaci Romeo a Julie (Jihočeské divadlo České Budéjovice)
Filip Staněk – role Adam v inscenaci Poslední samuraj (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Alexej Jurakov – role Harald v inscenaci Harald – hvězda se vrací! (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Schválila odborná porota ve složení: Vladimír Nečas (předseda), Ljubov Dančenko, Lucie Dercsényiová, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Astrid Štúrová.
///
Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
Opera / ženy
Kateřina Jalovcová
Role: Panna Róza
Název inscenace: Tajemství
Hudba: Bedřich Smetana
Libreto: Eliška Krásnohorská
Dirigent: Jiří Štrunc
Režie: Dominik Beneš
Premiéra: 27. října 2012
Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Altistka Kateřina Jalovcová vyniká vyrovnaným, sametově znějícím hlasem, s nímž dokáže do nejmenších detailů nuancovat emocionální rozpoložení vytvářené dramatické postavy. Panna Róza ze Smetanova Tajemství je v jejím podání ušlechtilým obrazem inteligentní ženy konce 19. století, která se odvahou poukázat kriticky na neduhy maloměstsky úzkoprsého okolí řadí mezi vzory české duchovní elity tehdejší doby. O své znovunalezené štěstí bojuje s rozvahou, nekompromisně; nesmlouvavým postojem dokáže být morální oporou i ostatním.
Jana Šrejma Kačírková
Role: Julie
Název inscenace: Romeo a Julie
Hudba: Charles Gounod
Libreto: Julius Barbier a Michel Carré
Dirigent: Tomáš Brauner
Režie: Peter Gábor
Premiéra: 15. prosince 2011
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Jana Šrejma Kačírková je pěvkyní, která na sebe každou nově vytvořenou rolí upoutává pozornost nejen pražského nebo ostravského publika, ale i odborné kritiky. Je to dáno především výbornou hlasovou technikou a přirozeným, od všeho operního patosu oproštěným herectvím. Roli Julie navíc propůjčila bezprostřednost svého mládí, což bylo zcela v souladu s režijní koncepcí Petera Gábora. Spolu s Alešem Brisceinem vytvořila věrohodný pár veronských milenců s přesahem do dnešních dnů.
Pavla Vykopalová
Role: Míla Válková
Název inscenace: Osud
Hudba: Leoš Janáček
Libreto: Fedora Bartošová
Dirigent: Jakub Klecker
Režie: Ansgar Haag
Premiéra: 16. listopadu 2012
Národní divadlo Brno
Míla Válková, hlavní ženská postava Janáčkovy opery Osud, trpí rozporem mezi svou láskou a nutností zachovávat měšťanské dekorum. V brněnské inscenaci Pavla Vykopalová s výborným využitím svých fyzických dispozic velmi dobře herecky ztvárnila elegantní mladou dámu, která přece jen podléhá svému citu, a vedla svoji figuru až k tragickému konci. Dokonalý vokální projev s naprosto zřetelnou artikulací slova odkrýval bohatý vnitřní svět Míly. V komplementárním souladu pěvecké i herecké složky vystavěla tak Pavla Vykopalová velmi přesvědčivou postavu.
Širší nominace:
Marie Fajtová – role Norina v inscenaci Don Pasquale (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Livia Obručník – Vénosová – role Violetta v inscenaci La Traviata (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Jana Sýkorová – role Varvara v inscenaci Káťa Kabanová (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Ivana Veberová – role La Gioconda v inscenaci La Gioconda (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Jana Wallingerová – role Dulcinée v inscenaci Don Quichotte (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
///
Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
Opera / muži
Aleš Briscein
Role: Romeo
Název inscenace: Romeo a Julie
Hudba: Charles Gounod
Libreto: Jules Barbier a Michel Carré
Dirigent: Tomáš Brauner
Režie: Peter Gábor
Premiéra: 15. prosince 2011
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Aleš Briscein dnes patří k tenoristům, kteří se s úspěchem uplatňují na zahraničních operních scénách. V jeho rozsáhlém repertoáru je Gounodův Romeo rolí, která přesně odpovídá jeho světlejšímu pohyblivému lyrickému tenoru, ideálnímu pro francouzskou hudbu. V džínách, tričku a sportovní bundě nebo odvážně jen v černých slipech a rozepnuté košili vystihl v souladu s režijní koncepcí přesně mladíka chlapecky vzpurného, rozverně skotačícího, mrštně prchajícího, něžně stydlivého, prudce vášnivého i muže odhodlaného obětovat vše pro svoji lásku.
Tomáš Černý
Role: Rinald
Název inscenace: Armida
Hudba: Antonín Dvořák
Libreto: Jaroslav Vrchlický
Dirigent: Robert Jindra
Režie: Jiří Nekvasil
Premiéra: 3. května 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tomáš Černý je díky svému pevnému, hutnému a zároveň kantabilnímu tenoru ideálním představitelem českých mladodramatických rolí. Platí to i pro postavu Rinalda v Dvořákově Armidě. V podání Tomáše Černého byl rytířstva perlou skvělou, odhodlaný dostát svému poslání ve jménu Božím, ale i mužem zmámeným Armidinou vábivostí a čarovnými rozkošemi. Zejména rozsáhlý výstup ve 4. dějství, kdy se osamocený, vysílený Rinald probírá ze svého milostného opojení a prosí Boha o očistu ze své hanby, měl strhující přesvědčivost.
Luciano Mastro
Role: Kudrjáš
Název inscenace: Káťa Kabanová
Hudba: Leoš Janáček
Libreto: Leoš Janáček
Dirigent: Robert Jindra
Režie: Jiří Nekvasil
Premiéra: 15. listopadu 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Již deset let působí v Národním divadle moravskoslezském sympatický italský tenorista Luciano Mastro, který sklízí úspěchy nejen v italském, ale také v českém operním repertoáru. Jeho nejnovější rolí je Kudrjáš v Kátě Kabanové, v níž úročí všechny své zkušenosti nejen z oper Janáčkových, ale i Bohuslava Martinů, Bedřicha Smetany nebo Antonína Dvořáka. V Kudrjášovi vytvořil sympatického mladého učitele, výborně zpívajícího, s příkladnou českou výslovností.
Širší nominace:
Martin Bárta – role Barnaba v inscenaci La Gioconda (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Michal Lehotský – role Turiddu/Canio v inscenaci Sedlák kavalír/Komedianti (Národní divadlo – Státní opera Praha)
Nikolaj Někrasov – role Nabucco v inscenaci Nabucco (Slezské divadlo Opava)
Richard Samek – role Vít v inscenaci Tajemství (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Svatopluk Sem – role Kalina v inscenaci Tajemství (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Jan Dehner, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Eva Herrmannová, Ivan Ruml, Pavel Stejskal, Tomáš Šimerda.
///
Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
Muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr / ženy
Soňa Hanzlíčková Borková
Role: Evita Peronová
Název inscenace: Evita
Hudba: Andrew Lloyd Webber
Libreto a písňové texty: Tim Rice
Přebásnil: Michael Prostějovský
Hudební nastudování: Pavel Kantořík, Martin Kumžák
Choreografie: Pavel Strouhal
Režie: Roman Meluzín
Premiéra: 3. prosince 2011
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Muzikálová Evita libretisty Tima Rice a skladatele Andrewa Lloyda Webbera patří mezi vrcholná díla světového repertoáru. Soňa Hanzlíčková Borková, sólistka plzeňského Divadla J. K. Tyla, předvedla v titulní roli Evy Peronové bravurní pěvecký i herecký výkon, který je na našich jevištích etalonem této mimořádně náročné a komplexní muzikálové role. Z jejího pěveckého projevu je cítit lehkost i cit pro niterný vnitřní život hlavní hrdinky.
Hana Holišová
Role: Jana
Název inscenace: Papežka
Hudba a písňové texty: Dennis Martin
Libreto: Dennis Martin, Christoph Jilo podle románu Donny W. Crossové
Překlad libreta: Stanislav Moša
České texty písní: Mikuláš Bryan
Hudební nastudování: Ondřej Tajovský, Dan Kalousek
Choreografie: Kristýna Černá
Režie: Stanislav Moša
Premiéra: 4. února 2012
Městské divadlo Brno
Autorský muzikál Papežka německého skladatele a textaře Dennise Martina je překvapivou událostí muzikálové sezóny v Městském divadle Brno. Historické legendě o dívce, která díky pozoruhodným okolnostem a fascinujícím schopnostem měla v polovině 9. století usednout na papežský stolec, dominuje výkon Hany Holišové v roli dospělé Jany. Bezchybná herecká interpretace a především pěvecký výkon učinily z této role mimořádný zážitek v rámci i jinak velmi zajímavé inscenace.
Martina Šnytová
Role: Helena Zarembová
Název inscenace: Polská krev
Hudba: Oskar Nedbal
Libreto: Leo Stein
Překlad: Jindřich Janda
Úprava: Luboš Šterc, Gabriela Petráková, Daniel Jäger
Písňové texty: Zdeněk Knittl
Hudební nastudování: Karol Kevický
Choreografie: Jana Hanušová Vašáková
Režie: Gabriela Petráková
Premiéra: 16. února 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Martina Šnytová, sólistka souboru operety a muzikálu NDM Ostrava, patří k nastupující generaci hudebního divadla a přes své mládí je skutečnou oporou ostravského souboru. Je doma stejně tak v muzikálovém i operetním žánru. V inscenaci Nedbalovy operety Polská krev svou pozici opět potvrdila. Suverénní pěvecký výkon, kterým obdařila roli Heleny Zarembové, je ukázkou živé a moderní interpretace operetní klasiky. Výrazné hlasové dispozice se snoubí s přirozeným hereckým projevem.
Širší nominace:
Bergerová Lucie – role Kněžna v inscenaci Lucerna (Těšínské Divadlo/Česká scéna/ Český Těšín)
Brožová Kateřina – role Hedy La Rue v inscenaci Jak udělat kariéru snadno a rychle (Divadlo Na Vinohradech Praha)
Hošpesová Iva – role Hraběnka Karolína z Dubna v inscenaci Casanova (Divadlo Pikl Hluboká nad Vltavou)
Marešová Iva – role Lucrezia Borgia v inscenaci Lucrezia Borgia (Ema Krahulíková – Musical Production – Divadlo Hybernia Praha)
Novotná Lucie – role Beggar Woman v inscenaci Sweeney Todd (Prague Playhouse – Divadlo Na Prádle Praha)
///
Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon
Muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr / muži
Jan Kříž
Role: Danny Zuko
Název inscenace: Pomáda
Hudba, libreto a texty písní: Jim Jacobs, Warren Casey
Další písně: Barry Gibb, John Farrar, Louis St. Louis, Scott Simon
Překlad: Adam Novák
České texty písní: Eduard Krečmar
Hudební a pěvecké nastudování: Miroslav Vydlák, Ľubo Dolný
Režie a choreografie: Ján Ďurovčík
Premiéra: 6. září 2012
Hamlet production a.s. – Divadlo Kalich Praha
Jan Kříž je jednou z nejvšestrannějších mladých osobností české muzikálové scény. Vystudovaný scénograf ke své původní specializaci přidal muzikálové herectví s pozoruhodnou lehkostí i talentem, který zdařile využívá v celé řadě inscenací na mnoha českých jevištích. Jednu z nejvýraznějších rolí ztvárnil v letošní sezóně v novém nastudování legendárního muzikálu Pomáda v pražském divadle Kalich. Svého Dannyho Zuka obdařil interpretační jistotou i přirozeným humorem, který u diváků sklízí zasloužený úspěch.
Michal Novotný
Role: J. P. Finch
Název inscenace: Jak udělat kariéru snadno a rychle
Hudba a písňové texty: Frank Loesser
Libreto: Abe Burrows, Jack Weinstock, Willie Gilbert
podle knihy Shepherda Meada How to Succeed in Business Without Really Trying
Překlad: Jan Klíma
České texty písní: Václav Kopta
Hudební a pěvecké nastudování: Martin Kumžák, Jana Balašová Trčková
Režie a choreografie: Radek Balaš
Premiéra: 15. října 2012
Divadlo na Vinohradech Praha
V žánru broadwayského komediálního muzikálu patří titul Jak udělat kariéru snadno a rychle, navzdory svému názvu, k těm obtížným. Michal Novotný ztvárnil v inscenaci Divadla na Vinohradech příběh umývače oken J. P. Finche stoupajícího po kariérním žebříčku jako milého, přesto však ambiciózního manažera toužícího po úspěchu ve světě velkých firem. Cit pro jemný temporytmus humorné nadsázky a vykreslení každé drobné pointy jsou skvělým motorem celé inscenace.
Igor Orozovič
Role: Faraon
Název inscenace: Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť
Hudba: Andrew Lloyd Webber
Libreto a texty písní: Tim Rice
Přebásnil: Michael Prostějovský
Hudební nastudování: Jakub Žídek
Choreografie: Pavel Strouhal
Režie: Gabriela Petráková
Premiéra: 4. října 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Muzikál Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť z dílny Tima Rice a Andrewa Lloyda Webbera patří k nejhranějším světovým titulům, které však v podmínkách českých divadel není vždy lehké uvádět pro interpretační náročnost. Inscenaci souboru operety a muzikálu NDM Ostrava kraluje svým výkonem Igor Orozovič, který na nevelké ploše postavy Faraona dokáže vyklenout jeden z vrcholných okamžiků celé inscenace.
Širší nominace:
Fric Zbyněk – role Cesare Borgia v inscenaci Lucrezia Borgia (Ema Krahulíková – Musical Production – Divadlo Hybernia Praha)
Korsa Karel – role Tobias v inscenaci Sweeney Todd (Prague Playhouse – Divadlo Na Prádle Praha)
Novotný Tomáš – role Josef v inscenaci Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Říčař Roman – role Che v inscenaci Evita (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Savka Tomáš – role Kennyckie v inscenaci Pomáda (Michal Kocourek – Hamlet production – Divadlo Kalich Praha)
Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Patrick Fridrichovský, Jiří Horký, Eduard Krečmar, Ivan Misař, Jolana Nováková, Lumír Olšovský, Gustav Oplustil, Michael Prostějovský a Ivan Zelenka.
/Více na: Ceny Thálie/
Komentáře k článku: Ceny Thálie 2012: Nominace
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Michal Zahálka
Na webové stránky
Cen Thálie (a následně i sem) se vloudila chyba: Pavlína Štorková je samo sebou v širší nominaci za titulní roli v Shakespearově-Drábkově Richardu III. v Klicperově divadle.
23.01.2013 (21.36), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Opraveno.
Díky za upozornění.
23.01.2013 (22.35), Trvalý odkaz komentáře,
,Michal Zahálka
Já děkuju. 🙂
23.01.2013 (22.37), Trvalý odkaz komentáře,
,