Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Ceny Thálie 2012: Nominace

    Ceny Thálie, které se letos budou vyhlašovat už podvacáté, se udělují především za mimořádné umělecké výkony v uplynulém kalendářním roce. Jsou udělovány interpretovi a interpretce ve čtyřech oborech: v činohře, v opeře, v baletu, pantomimě či jiném tanečnědramatickém žánru a v muzikálu, operetě či jiném hudebnědramatickém žánru.

    Tradiční Ceny Thálie – skleněné vázy z dílny Bořka Šípka. FOTO archiv

    O laureátech výročních Cen Thálie rozhoduje Kolegium pro udílení Cen Thálie, jmenované prezidiem Herecké asociace. Členové Kolegia vybírají z finálních nominací čtyř odborných porot tajným hlasováním. Rozhodují se na základě vlastních diváckých zážitků z představení, v nichž účinkují interpreti, kteří se dostali do užšího výběru. Za asistence notáře jsou obálky s hlasy jednotlivých členů Kolegia otevřeny až v den vyhlašování CEN THÁLIE. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy Kolegia, jímž je už několik let profesor pražské HAMU Jiří Hlaváč.

    Kolegium může, se souhlasem prezidia HA, udělit také Zvláštní cenu Kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění.

    Vedle výročních cen se od letoška udělují ceny za celoživotní mistrovství ve všech čtyřech výše zmíněných oborech (cena v oboru muzikálově-operetním byla doposud udělena jen jednou, a to hned v prvním ročníku) a nově také v oboru loutkového divadla. O laureátech těchto cen rozhoduje prezidium Herecké asociace, jemuž třetím rokem předsedá MgA. Jiří Hromada. Prezidium určuje také držitele Ceny Thálie pro mladého činoherce (do 33 let).

    Celkem se tedy letos bude 23. března v Národním divadle udělovat podle nově schváleného Statutu 15 Cen Thálie, což je o dvě více než v minulém ročníku.

    ///

    Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

    Činohra / ženy

    Ivana Hloužková

    Role: Miroslav Tichý
    Název inscenace: Tichý Tarzan
    Autor: Simona Petrů, Petr Jan Kryštof
    Režie: Anna Petrželková
    Premiéra: 13. ledna 2012
    Divadlo Husa na provázku Brno

    Herečka vytvořila z konkrétní osobnosti kyjovského fotografa ojedinělou jevištní postavu. Diváka překvapuje hlubokou pravdivostí svého výkonu, který naplňuje bizarní a přitom reálnou přítomností člověka, jenž bez ohledu na okolí žije svůj osobitý život.

    Gabriela Míčová

    Role: Romi
    Název inscenace: Odpad, město, smrt
    Autor: Rainer Werner Fassbinder
    Režie: Dušan D. Pařízek
    Premiéra: 15. prosince 2011
    Pražské komorní divadlo – Divadlo Komedie Praha

    Gabriela Míčová v roli prostitutky Romi podává naprosto dominantní herecký výkon inscenace. Její výkon je autentický, psychologicky naprosto přesně vrstvený s prvky vynikající akrobacie na šále. Její počáteční ironie a suverenita se přímo před očima diváka rozkládá, aby se postupně propadla do beznaděje, obviňování a záměrného sebeponižování. Romi, ač prostitutka, není tou nejprodejnější bytostí; po svém na ní prostituují všichni z jejího okolí.

    Tereza Vilišová

    Role: Anna Karenina
    Název inscenace: Anna Karenina
    Autor: Lev Nikolajevič Tolstoj
    Dramatizace: Armin Petras
    Režie: Daniel Špinar
    Premiéra: 27. dubna 2012
    Národní divadlo Brno – Divadlo Reduta

    Tereza Vilišová je herečkou schopnou dokonale skloubit ostrou stylizaci s nepovrchním, niterným výrazem, což dlouhodobě dokazuje v řadě inscenací Jana Mikuláška či Anny Petrželkové v domovském Divadle Petra Bezruče. Její Anna Karenina ve Špinarově moderním „vztahovém kabaretu“ na půdorysu Tolstého klasického románu je přesně taková: neokázalý patos a pohybovou expresi Vilišová přirozeně spojuje se ztišenými, civilnějšími polohami i zcizujícími momenty, v nichž hovoří nikoliv za postavu, nýbrž o postavě. Neotřelými prostředky zpřítomňuje Anninu vášeň i dilema, její přerod z oslnivé krásky v neurotičku usilovně se upínající k mizící iluzi štěstí.

    Širší nominace:

    Klemensová Renáta – role Olga v inscenaci Kuřačky (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
    Krupanská Sylvie – role Kateřina Earnshawová a Kateřina Lintonová v inscenaci Na Větrné hůrce (Divadlo Petra Bezruče Ostrava)
    Kubařová Veronika – role Máša v inscenaci Rváč (Městská divadla pražská – Divadlo ABC)
    Laurinová Sabina – role Markéta v inscenaci Dáma s kaméliemi (Divadlo Antonína Dvořáka Příbram)
    Sasínová Polarczyk Alena – role Ona v inscenaci S nadějí, i bez ní (Komorní scéna Aréna Ostrava)
    Štorková Pavlína – role Richard III. v inscenaci Richard III. (Klicperovo divadlo Hradec Králové)
    Verzichová Dana – role Stella v inscenaci Tramvaj do stanice Touha (Jihočeské divadlo České Budějovice)

    ///

    Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

    Činohra / muži

    Miloslav König

    Role: Fernando
    Název inscenace: El Príncipe Constante/Vytrvalý princ
    Autor: Pedro Calderón de la Barca
    Režie: Štěpán Pácl
    Premiéra: 15. září 2012
    Divadelní společnost Masopust o. p. s. – Divadlo v Celetné Praha

    Uvedení Calderónovy hry je dramaturgickou i režijní událostí, jejíž oporou je výkon Miloslava Königa v úloze prince Fernanda. Vyniká hlubokou koncentrací a silným prožitkem. Oproti původní autorově představě dává svatému mučedníkovi projít mnohem složitějším, a tudíž aktuálnějším vývojem. Od počáteční pýchy, živočišnosti a ješitnosti se protrpět až k poznání a pokornému sebeobětování.

    Richard Krajčo

    Role: Denny
    Název inscenace: Deštivé dny
    Autor: Keith Huff
    Režie: Janusz Klimsza
    Premiéra: 2. listopadu 2012
    Divadlo Ungelt Praha

    Richard Krajčo podává jako Denny zcela ojedinělý autentický herecký výkon. Krajčo nehraje, Krajčo existuje. Na jednoduché, téměř prázdné scéně divadla Ungelt se před diváky otevře periférie amerického města se dvěma drsnými policisty. Dvě obyčejné divadelní židle, přesná režie Janusze Klimszy a dva skvělí herečtí představitelé vás přenesou snadno z exteriéru do interiéru, z jedoucího auta do nefalšovaného policejního bytu. Richard Krajčo nepotřebuje rekvizity, stačí mu uhrančivé oči, ve kterých je zpočátku jen nepřekonatelný hněv a nenávist, předzvěst osudové zrady, nakonec i slza, která se na tváři ale nikdy neobjeví. Krajčovo jemné až filmové herectví vychází z totálního osobního prožitku, z vydané energie, která musí diváka zasáhnout. Krajčo dokáže propojit jeviště a hlediště v jeden celek. Je nutné dodat, že skvělým partnerem Richardu Krajčovi je David Švehlík jako jeho kolega Joey.

    Ivan Trojan

    Role: Bůh
    Název inscenace: Ucpanej systém
    Autor: Irvine Welsh
    Autor dramatizace: Daniel Majling
    Režie: Michal Vajdička
    Premiéra: 20. února 2012
    Dejvické divadlo Praha

    V poněkud bizarní podobě pokáleného Boha je Ivan Trojan nejen sarkastickým glosátorem všeho dění, ale především dotváří dokonalý obraz vyprázdněného světa. Přispívá tak zásadně k zvýraznění tématu inscenace, která je zábavná i depresivní, kde za smíchem vzápětí mrazí. Stejně jako z metafory lidské společnosti, která už Boha ani nepoznává.

    Širší nominace:

    Cisovský Pavel – role Farář Čaja v inscenaci Chlív/Paternoster (Komorní scéna Aréna Ostrava)
    Dastlík Tomáš – role Heathcliff v inscenaci Na větrné hůrce (Divadlo Petra Bezruče Ostrava)
    Král Radovan – role Orestés v inscenaci Oresteia (Městské divadlo Zlín)
    Madeja Radim – role Caligula v inscenaci Caligula (Městské divadlo Most)
    Pavlovský Pavel – role Harpagon v inscenaci Lakomec (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
    Šulaj Tomáš – role Lopachin v inscenaci Višňový sad (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
    Švehlík David – role Joey v inscenaci Deštivé dny (Divadlo Ungelt Praha)

    Schválila odborná porota ve složení: Jana Paterová (předsedkyně), Ljuba Benešová, Tomáš Engel, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Ondřej Kepka, Taťjana Lazorčáková, Ladislav Slíva, Jaroslav Someš, Radka Tesárková, Dora Viceníková, Martin Vokoun, Mojmír Weimann a Michal Zahálka.

    ///

    Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

    Balet, pantomima a jiný tanečnědramatický žánr / ženy

    Ivona Jeličová

    Role: Lucidor
    Název inscenace: Lucidor a Arabella
    Hudba: Alexander Glazunov
    Libreto, choreografie a režie: Youri Vamos
    Premiéra 19. října 2012
    Národní divadlo Brno

    Dvojrole jsou vždy výzvou pro tanečníky. Takovou je i role Lucidora (Lucile – Lucidor). Tuto velmi obsažnou roli uchopila tanečnice s mimořádnou schopností dramatického vystavění role. Uplatnila beze zbytku své výrazové schopnosti. Citem pro detail, aniž by pomíjela celkové vyznění, dávala zřetelně nahlédnout do nitra postavy. Přirozeným byl u tanečnice skvěle vybavený technický rejstřík, který byl harmonicky spojen s výrazem, a výsledkem bylo velmi silné vyznění její role a jejích emocí.

    Alina Nanu

    Role: Kitri
    Představení: Don Quijote
    Hudba: Ludwig Minkus
    Choreografie: Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická, Hana Vláčilová
    Premiéra 16. února 2012
    Národní divadlo – Státní opera Praha

    Tanečnice se skvěle vyrovnala s velmi vysokými nároky a možnostmi role Kitri. Vedle širokého vějíře klasické baletní techniky s vysokou náročností, vedle skvělé partnerské spolupráce a výrazového vyjádření své role disponovala vysokou estetikou, čistotou klasického tance, ohnivým temperamentem a poetickou lyrikou. Výsledkem byl harmonický celek a natolik výrazné vyznění její role, že byla nominována do užší nominace Thálie 2012.

    Lucie Skálová

    Role: Sakura, žena Shidova
    Název inscenace: Poslední samuraj
    Hudba: Rjuiči Sakamoto
    Choreografie: Eric Trottier, Igor Vejsada
    Režie: Eric Trottier
    Premiéra 1. listopadu 2012
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Samurajka Sakura, role vytvořená tanečnicí, divákům předložila dramatickou a silnou dívku, která v sobě má silně vyzařující ženskost, poetickou něhu, v tanci i v boji se zbraní energii střídající napětí s uvolněním, táhlý široký pohyb a naprostou harmonii v pohybu se svým partnerem. Její tanec ve fyzicky náročné a současné choreografii je skvěle plynoucí ať už v emoci, nebo v klidu hraničícím s meditaci. To vše ve spojení s estetikou zjevu i pohybu dává vzniknout silné a mimořádné roli.

    Širší nominace:

    Yui Kyotani – role Odetta/Odilie v inscenaci Labutí jezero (Moravské divadlo Olomouc)
    Nikola Márová – sólo v inscenaci Amerikana III /In the Middle Somewhat Elevated/ (Národní divadlo Praha)
    Zuzana Pokorná – role Anna Karenina v inscenaci Anna Karenina (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
    Nikol Šneiderová – role Julie v inscenaci Romeo a Julie (Jihočeské divadlo České Budějovice)
    Markéta Vacovská – sólo v inscenaci One Step Before the Fall (Spitfire Company – Studio DAMÚZA o. s., Bezhlaví o. s. – Divadlo UFFO Trutnov)

    ///

    Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

    Balet, pantomima a jiný tanečnědramatický žánr / muži

    Robert Skujenieks

    Role: Jim Morrison
    Název inscenace: The Beatles – The Doors
    Hudba: The Doors
    Choreografie a režie: Igor Vejsada
    Premiéra 23. listopadu 2012
    Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

    Vyzrálý tanečník mimořádně mužného zjevu se skvěle vyrovnal s náročnou – zejména po výrazové stránce – rolí Jima Morrisona, vůdčího ducha rockové skupiny The Doors. Jemné odstíny jeho duševního stavu, výrazy extáze, bolesti, lásky, tvůrčího zápalu a opojení pramenící z popularity, vyjádření jeho vztahu k ženám, včetně vztahu k jeho osudové životní partnerce, spolu s mimořádně dynamickým tanečním projevem daly vzniknout neobyčejnému a na diváky silně působícímu výkonu.

    Ondřej Vinklát

    Role: Basil
    Název inscenace: Don Quijote
    Hudba: Ludwig Minkus
    Choreografie: Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická, Hana Vláčilová
    Premiéra 16. února 2012
    Národní divadlo – Státní opera Praha

    Role Basila je interpretačně velmi bohatá a náročná. Vedle mimořádných nároků na klasickou techniku klade vysoké nároky i na přirozenost výrazu a hereckého projevu. Snad kromě tragiky se tu prezentují téměř všechny lidské nálady. S jemným humorem tanečník vytvořil tuto postavu velmi zdařile, včetně čistě a lehce prováděné techniky klasického tance, harmonie s partnerkou a také skvělým vyjádřením hudby samotné svým pohybem. Tím se stal natolik výrazným tanečníkem v tomto představení, že jeho výkon lze označit za mimořádný.

    Adam Zvonař

    Role: Princ Desiré
    Název inscenace: Šípková Růženka
    Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
    Choreografie: Javier Torres
    Premiéra 29. března 2012
    Národní divadlo Praha

    V roli, která patří k nejnáročnějším v klasickém repertoáru, předvedl Adam Zvonař taneční techniku na vysoké úrovni, včetně lehkých a vysokých skoků, a to vše spojil s lehkostí a stylovostí svého celkového tanečního projevu. Velmi harmonicky působil spolu s partnerkou v náročných partnerských částech. Dynamikou tance, elegancí a také souzněním s hudbou Čajkovského vytvořil pozoruhodný taneční výkon. To vše v celku dalo vzniknout mimořádnému interpretačnímu výkonu.

    Širší nominace:

    Ivan Popov – role Notář v inscenaci Lucidor a Arabella (Národní divadlo Brno)
    Giovanni Rotolo – sólo v inscenaci Amerikana III / In the Middle Somewhat Elevated / (Národní divadlo Praha)
    Peter Rovó – role Merkucio v inscenaci Romeo a Julie (Jihočeské divadlo České Budéjovice)
    Filip Staněk – role Adam v inscenaci Poslední samuraj (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
    Alexej Jurakov – role Harald v inscenaci Harald – hvězda se vrací! (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

    Schválila odborná porota ve složení: Vladimír Nečas (předseda), Ljubov Dančenko, Lucie Dercsényiová, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Astrid Štúrová.

    ///

    Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

    Opera / ženy

    Kateřina Jalovcová

    Role: Panna Róza
    Název inscenace: Tajemství
    Hudba: Bedřich Smetana
    Libreto: Eliška Krásnohorská
    Dirigent: Jiří Štrunc
    Režie: Dominik Beneš
    Premiéra: 27. října 2012
    Divadlo J. K. Tyla v Plzni

    Altistka Kateřina Jalovcová vyniká vyrovnaným, sametově znějícím hlasem, s nímž dokáže do nejmenších detailů nuancovat emocionální rozpoložení vytvářené dramatické postavy. Panna Róza ze Smetanova Tajemství je v jejím podání ušlechtilým obrazem inteligentní ženy konce 19. století, která se odvahou poukázat kriticky na neduhy maloměstsky úzkoprsého okolí řadí mezi vzory české duchovní elity tehdejší doby. O své znovunalezené štěstí bojuje s rozvahou, nekompromisně; nesmlouvavým postojem dokáže být morální oporou i ostatním.

    Jana Šrejma Kačírková

    Role: Julie
    Název inscenace: Romeo a Julie
    Hudba: Charles Gounod
    Libreto: Julius Barbier a Michel Carré
    Dirigent: Tomáš Brauner
    Režie: Peter Gábor
    Premiéra: 15. prosince 2011
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Jana Šrejma Kačírková je pěvkyní, která na sebe každou nově vytvořenou rolí upoutává pozornost nejen pražského nebo ostravského publika, ale i odborné kritiky. Je to dáno především výbornou hlasovou technikou a přirozeným, od všeho operního patosu oproštěným herectvím. Roli Julie navíc propůjčila bezprostřednost svého mládí, což bylo zcela v souladu s režijní koncepcí Petera Gábora. Spolu s Alešem Brisceinem vytvořila věrohodný pár veronských milenců s přesahem do dnešních dnů.

    Pavla Vykopalová

    Role: Míla Válková
    Název inscenace: Osud
    Hudba: Leoš Janáček
    Libreto: Fedora Bartošová
    Dirigent: Jakub Klecker
    Režie: Ansgar Haag
    Premiéra: 16. listopadu 2012
    Národní divadlo Brno

    Míla Válková, hlavní ženská postava Janáčkovy opery Osud, trpí rozporem mezi svou láskou a nutností zachovávat měšťanské dekorum. V brněnské inscenaci Pavla Vykopalová s výborným využitím svých fyzických dispozic velmi dobře herecky ztvárnila elegantní mladou dámu, která přece jen podléhá svému citu, a vedla svoji figuru až k tragickému konci. Dokonalý vokální projev s naprosto zřetelnou artikulací slova odkrýval bohatý vnitřní svět Míly. V komplementárním souladu pěvecké i herecké složky vystavěla tak Pavla Vykopalová velmi přesvědčivou postavu.

    Širší nominace:

    Marie Fajtová – role Norina v inscenaci Don Pasquale (Jihočeské divadlo České Budějovice)
    Livia Obručník – Vénosová – role Violetta v inscenaci La Traviata (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
    Jana Sýkorová – role Varvara v inscenaci Káťa Kabanová (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
    Ivana Veberová – role La Gioconda v inscenaci La Gioconda (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
    Jana Wallingerová – role Dulcinée v inscenaci Don Quichotte (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

    ///

    Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

    Opera / muži

    Aleš Briscein

    Role: Romeo
    Název inscenace: Romeo a Julie
    Hudba: Charles Gounod
    Libreto: Jules Barbier a Michel Carré
    Dirigent: Tomáš Brauner
    Režie: Peter Gábor
    Premiéra: 15. prosince 2011
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Aleš Briscein dnes patří k tenoristům, kteří se s úspěchem uplatňují na zahraničních operních scénách. V jeho rozsáhlém repertoáru je Gounodův Romeo rolí, která přesně odpovídá jeho světlejšímu pohyblivému lyrickému tenoru, ideálnímu pro francouzskou hudbu. V džínách, tričku a sportovní bundě nebo odvážně jen v černých slipech a rozepnuté košili vystihl v souladu s režijní koncepcí přesně mladíka chlapecky vzpurného, rozverně skotačícího, mrštně prchajícího, něžně stydlivého, prudce vášnivého i muže odhodlaného obětovat vše pro svoji lásku.

    Tomáš Černý

    Role: Rinald
    Název inscenace: Armida
    Hudba: Antonín Dvořák
    Libreto: Jaroslav Vrchlický
    Dirigent: Robert Jindra
    Režie: Jiří Nekvasil
    Premiéra: 3. května 2012
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Tomáš Černý je díky svému pevnému, hutnému a zároveň kantabilnímu tenoru ideálním představitelem českých mladodramatických rolí. Platí to i pro postavu Rinalda v Dvořákově Armidě. V podání Tomáše Černého byl „rytířstva perlou skvělou“, odhodlaný dostát svému poslání ve jménu Božím, ale i mužem zmámeným Armidinou vábivostí a čarovnými rozkošemi. Zejména rozsáhlý výstup ve 4. dějství, kdy se osamocený, vysílený Rinald probírá ze svého milostného opojení a prosí Boha o očistu ze své hanby, měl strhující přesvědčivost.

    Luciano Mastro

    Role: Kudrjáš
    Název inscenace: Káťa Kabanová
    Hudba: Leoš Janáček
    Libreto: Leoš Janáček
    Dirigent: Robert Jindra
    Režie: Jiří Nekvasil
    Premiéra: 15. listopadu 2012
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Již deset let působí v Národním divadle moravskoslezském sympatický italský tenorista Luciano Mastro, který sklízí úspěchy nejen v italském, ale také v českém operním repertoáru. Jeho nejnovější rolí je Kudrjáš v Kátě Kabanové, v níž úročí všechny své zkušenosti nejen z oper Janáčkových, ale i Bohuslava Martinů, Bedřicha Smetany nebo Antonína Dvořáka. V Kudrjášovi vytvořil sympatického mladého učitele, výborně zpívajícího, s příkladnou českou výslovností.

    Širší nominace:

    Martin Bárta – role Barnaba v inscenaci La Gioconda (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
    Michal Lehotský – role Turiddu/Canio v inscenaci Sedlák kavalír/Komedianti (Národní divadlo – Státní opera Praha)
    Nikolaj Někrasov – role Nabucco v inscenaci Nabucco (Slezské divadlo Opava)
    Richard Samek – role Vít v inscenaci Tajemství (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
    Svatopluk Sem – role Kalina v inscenaci Tajemství (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)

    Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Jan Dehner, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Eva Herrmannová, Ivan Ruml, Pavel Stejskal, Tomáš Šimerda.

    ///

    Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

    Muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr / ženy

    Soňa Hanzlíčková Borková

    Role: Evita Peronová
    Název inscenace: Evita
    Hudba: Andrew Lloyd Webber
    Libreto a písňové texty: Tim Rice
    Přebásnil: Michael Prostějovský
    Hudební nastudování: Pavel Kantořík, Martin Kumžák
    Choreografie: Pavel Strouhal
    Režie: Roman Meluzín
    Premiéra: 3. prosince 2011
    Divadlo J. K. Tyla Plzeň

    Muzikálová Evita libretisty Tima Rice a skladatele Andrewa Lloyda Webbera patří mezi vrcholná díla světového repertoáru. Soňa Hanzlíčková Borková, sólistka plzeňského Divadla J. K. Tyla, předvedla v titulní roli Evy Peronové bravurní pěvecký i herecký výkon, který je na našich jevištích etalonem této mimořádně náročné a komplexní muzikálové role. Z jejího pěveckého projevu je cítit lehkost i cit pro niterný vnitřní život hlavní hrdinky.

    Hana Holišová

    Role: Jana
    Název inscenace: Papežka
    Hudba a písňové texty: Dennis Martin
    Libreto: Dennis Martin, Christoph Jilo podle románu Donny W. Crossové
    Překlad libreta: Stanislav Moša
    České texty písní: Mikuláš Bryan
    Hudební nastudování: Ondřej Tajovský, Dan Kalousek
    Choreografie: Kristýna Černá
    Režie: Stanislav Moša
    Premiéra: 4. února 2012
    Městské divadlo Brno

    Autorský muzikál Papežka německého skladatele a textaře Dennise Martina je překvapivou událostí muzikálové sezóny v Městském divadle Brno. Historické legendě o dívce, která díky pozoruhodným okolnostem a fascinujícím schopnostem měla v polovině 9. století usednout na papežský stolec, dominuje výkon Hany Holišové v roli dospělé Jany. Bezchybná herecká interpretace a především pěvecký výkon učinily z této role mimořádný zážitek v rámci i jinak velmi zajímavé inscenace.

    Martina Šnytová

    Role: Helena Zarembová
    Název inscenace: Polská krev
    Hudba: Oskar Nedbal
    Libreto: Leo Stein
    Překlad: Jindřich Janda
    Úprava: Luboš Šterc, Gabriela Petráková, Daniel Jäger
    Písňové texty: Zdeněk Knittl
    Hudební nastudování: Karol Kevický
    Choreografie: Jana Hanušová Vašáková
    Režie: Gabriela Petráková
    Premiéra: 16. února 2012
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Martina Šnytová, sólistka souboru operety a muzikálu NDM Ostrava, patří k nastupující generaci hudebního divadla a přes své mládí je skutečnou oporou ostravského souboru. Je doma stejně tak v muzikálovém i operetním žánru. V inscenaci Nedbalovy operety Polská krev svou pozici opět potvrdila. Suverénní pěvecký výkon, kterým obdařila roli Heleny Zarembové, je ukázkou živé a moderní interpretace operetní klasiky. Výrazné hlasové dispozice se snoubí s přirozeným hereckým projevem.

    Širší nominace:

    Bergerová Lucie – role Kněžna v inscenaci Lucerna (Těšínské Divadlo/Česká scéna/ Český Těšín)
    Brožová Kateřina – role Hedy La Rue v inscenaci Jak udělat kariéru snadno a rychle (Divadlo Na Vinohradech Praha)
    Hošpesová Iva – role Hraběnka Karolína z Dubna v inscenaci Casanova (Divadlo Pikl Hluboká nad Vltavou)
    Marešová Iva – role Lucrezia Borgia v inscenaci Lucrezia Borgia (Ema Krahulíková – Musical Production – Divadlo Hybernia Praha)
    Novotná Lucie – role Beggar Woman v inscenaci Sweeney Todd (Prague Playhouse – Divadlo Na Prádle Praha)

    ///

    Nominace na Cenu Thálie 2012 za mimořádný jevištní výkon

    Muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr / muži

    Jan Kříž

    Role: Danny Zuko
    Název inscenace: Pomáda
    Hudba, libreto a texty písní: Jim Jacobs, Warren Casey
    Další písně: Barry Gibb, John Farrar, Louis St. Louis, Scott Simon
    Překlad: Adam Novák
    České texty písní: Eduard Krečmar
    Hudební a pěvecké nastudování: Miroslav Vydlák, Ľubo Dolný
    Režie a choreografie: Ján Ďurovčík
    Premiéra: 6. září 2012
    Hamlet production a.s. – Divadlo Kalich Praha

    Jan Kříž je jednou z nejvšestrannějších mladých osobností české muzikálové scény. Vystudovaný scénograf ke své původní specializaci přidal muzikálové herectví s pozoruhodnou lehkostí i talentem, který zdařile využívá v celé řadě inscenací na mnoha českých jevištích. Jednu z nejvýraznějších rolí ztvárnil v letošní sezóně v novém nastudování legendárního muzikálu Pomáda v pražském divadle Kalich. Svého Dannyho Zuka obdařil interpretační jistotou i přirozeným humorem, který u diváků sklízí zasloužený úspěch.

    Michal Novotný

    Role: J. P. Finch
    Název inscenace: Jak udělat kariéru snadno a rychle
    Hudba a písňové texty: Frank Loesser
    Libreto: Abe Burrows, Jack Weinstock, Willie Gilbert
    podle knihy Shepherda Meada How to Succeed in Business Without Really Trying
    Překlad: Jan Klíma
    České texty písní: Václav Kopta
    Hudební a pěvecké nastudování: Martin Kumžák, Jana Balašová Trčková
    Režie a choreografie: Radek Balaš
    Premiéra: 15. října 2012
    Divadlo na Vinohradech Praha

    V žánru broadwayského komediálního muzikálu patří titul Jak udělat kariéru snadno a rychle, navzdory svému názvu, k těm obtížným. Michal Novotný ztvárnil v inscenaci Divadla na Vinohradech příběh umývače oken J. P. Finche stoupajícího po kariérním žebříčku jako milého, přesto však ambiciózního manažera toužícího po úspěchu ve světě velkých firem. Cit pro jemný temporytmus humorné nadsázky a vykreslení každé drobné pointy jsou skvělým motorem celé inscenace.

    Igor Orozovič

    Role: Faraon
    Název inscenace: Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť
    Hudba: Andrew Lloyd Webber
    Libreto a texty písní: Tim Rice
    Přebásnil: Michael Prostějovský
    Hudební nastudování: Jakub Žídek
    Choreografie: Pavel Strouhal
    Režie: Gabriela Petráková
    Premiéra: 4. října 2012
    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

    Muzikál Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť z dílny Tima Rice a Andrewa Lloyda Webbera patří k nejhranějším světovým titulům, které však v podmínkách českých divadel není vždy lehké uvádět pro interpretační náročnost. Inscenaci souboru operety a muzikálu NDM Ostrava kraluje svým výkonem Igor Orozovič, který na nevelké ploše postavy Faraona dokáže vyklenout jeden z vrcholných okamžiků celé inscenace.

    Širší nominace:

    Fric Zbyněk – role Cesare Borgia v inscenaci Lucrezia Borgia (Ema Krahulíková – Musical Production – Divadlo Hybernia Praha)
    Korsa Karel – role Tobias v inscenaci Sweeney Todd (Prague Playhouse – Divadlo Na Prádle Praha)
    Novotný Tomáš – role Josef v inscenaci Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
    Říčař Roman – role Che v inscenaci Evita (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
    Savka Tomáš – role Kennyckie v inscenaci Pomáda (Michal Kocourek – Hamlet production – Divadlo Kalich Praha)

    Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Patrick Fridrichovský, Jiří Horký, Eduard Krečmar, Ivan Misař, Jolana Nováková, Lumír Olšovský, Gustav Oplustil, Michael Prostějovský a Ivan Zelenka.

    /Více na: Ceny Thálie/

    • Autor:
    • Publikováno: 23. ledna 2013

    Komentáře k článku: Ceny Thálie 2012: Nominace

    1. Michal Zahálka

      Michal Zahálka

      Na webové stránky
      Cen Thálie (a následně i sem) se vloudila chyba: Pavlína Štorková je samo sebou v širší nominaci za titulní roli v Shakespearově-Drábkově Richardu III. v Klicperově divadle.

      23.01.2013 (21.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Opraveno.
      Díky za upozornění.

      23.01.2013 (22.35), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,