Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Ceny Thálie za sezonu a půl rozdány!

    Ceny Thálie za v Národním divadle se letos poprvé udělují na podzim. Prestižní ocenění, pořádané Hereckou asociací nyní odráží divadelní sezonu, nikoli kalendářní rok. Proto tentokrát Thálie výjimečně zhodnotily sezonu a půl.

    Lucie Trmíková a Martin Pechlát v inscenaci Soukromé rozhovory.

    Thálii v kategorii činohra získali Lucie Trmíková a Viktor Dvořák. Trmíková za ztvárnění komplikované postavy v inscenaci Soukromé rozhovory, kterou uvádí Divadelní spolek Jedl. Nebojí se ukázat Anninu smyslnost, kulminující ve vypjaté hysterii, a přesvědčivě zprostředkovává její dramatický boj s vlastním svědomím i možností vzepřít se kánonu tradiční morálky, hodnotí porota výkon Trmíkové. Cenu dostala za roli Anny v inscenaci Soukromé rozhovory, která vznikla podle jejího scénáře na motivy textu Ingmara Bergmana v režii Jana Nebeského.

    Viktor Dvořák (vpravo) se jako autorův názorový mluvčí Louis Aronson sblíží s ambiciózním právníkem Joem Pittem (Martin Donutil) bojujícím se svou sexuální identitou. Foto Patrik Borecký

    Viktor Dvořák byl oceněn za roli Louise Aronsona v inscenaci Andělé v Americe, kterou v režii Michala Dočekala uvedla Městská divadla pražská. Scéna, v níž tento gay-intelektuál svádí mladého právníka, je nabita erotickou tenzí a zároveň jevištní cudností. Také levicová rétorika, která se v Louisových tirádách objevuje, působí jako opravdu jdoucí zevnitř, ‚nešustí papírem‘,  hodnotí porota.

    Marná opatrnost v pražském Národním divadle vynesla Alině Nanu Thálii za ženský výkon v kategorii tanec a pohybové divadlo. Rošťácky protančí baletem, a přitom si skoro neuvědomíte, s jakou samozřejmostí se vypořádává s náročnou Ashtonovou choreografií plnou obtížných tanečních ozdob, uvádí porota. V mužské taneční kategorii zaujal rolí Muže Dominik Vodička. Tančí ji v baletu Kytice v nastudování Pražského komorního baletu.

    Muzikálu Děj se co děj Národního divadla moravskoslezského.

    V kategorii muzikál, opereta a jiné hudebně-dramatické žánry zvítězila Martina Šnytová. Thálii si odnáší za výkon v muzikálu Děj se co děj Národního divadla moravskoslezského. V mužské kategorii zbítězil Vojtěch Dyk, který exceluje v hlavní dvojroli původního muzikálu Legenda jménem Holmes. S lehkostí sobě vlastní zvládá jak herectví, tak zpěv velkého rozsahu – včetně jódlování, oceňuje porota.

    Thálie za celoživotní mistrovství v oboru činohra získali Helena Kružíková a Ladislav Mrkvička. Letošní osmdesátník Mrkvička ztvárnil desítky rolí ve filmu i v divadle a srdce diváků si získal skromným a nenápadným herectvím. Velkou část své kariéry spojil s Národním divadlem, diváci ho mohli vidět i na dalších scénách.

    Zdeněk Svěrák. Foto archiv redakce

    Udělena byla také nová cena České akademie divadelníků za mimořádný přínos českému divadelnímu umění, dostal ji Zdeněk Svěrák, jemuž stejně jako Mrkvičkovi hlediště Národního divadla aplaudovalo vstoje. Děkuji České akademii divadelníků, že vyzkoušela novou cenu zrovna na mně. Ale jestli jsem něco českému divadlu přinesl, tak to bylo ve dvou. Berte to tak, že Ladislav Smoljak nemá čas, proto tady není. Taky nemá čas Jiří Šebánek, zakladatel Divadla Járy Cimrmana. (…) Nebýt nás, nikdo by nevěděl, že existoval Jára Cimrman, ale zase nebýt Cimrmana, nikdo by nevěděl o nás, řekl Svěrák při přebírání ceny.

    Z operních pěvkyň si hned na úvod večera pro Thálii došla Kateřina Kněžíková za roli opery Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář. Roli nastudovala v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.  Vdechla postavě fantazijně snovou polohu, kterou ve scénách vášnivých mileneckých hádek podpořila dynamickým herectvím, uvedla odborná porota. Mužskou operní kategorii vyhrál Ondřej Koplík za roli Don Ramiro z Rossiniho opery Popelka, kterou nastudoval v libereckém Divadle F. X. Šaldy.

    V nové kategorii alternativní a loutkové divadlo je historicky prvním laureátem Milan Hajn. Thálii si vysloužil za roli v adaptaci románu Jacka Londona Bílý tesák z Divadla Drak. Jeho soustředěné herectví plasticky zachycuje postupnou domestikaci divokého zvířete, aniž by to na diváka působilo nevhodně, neřkuli trapně, odůvodnila rozhodnutí porota.

    ///pro i-dn připravila bea///

    • Autor:
    • Publikováno: 5. října 2019

    Komentáře k článku: Ceny Thálie za sezonu a půl rozdány!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,