Čerti jsou rozverní, ježibaby zamračené a Tosca vášnivá
Unikátní výstava, která přibližuje proces vzniku výtvarné podoby divadelní inscenace, začala ve středu 17. října v ostravské galerii Thálie v prostorách Divadla Antonína Dvořáka. Pestrou expozici tvoří především scénické a kostýmní návrhy Alexandra Babraje, dlouholetého šéfscénografa a vedoucího výpravy Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Je ale doplněna také o ukázky kostýmů či makety scén, jichž byl Babraj tvůrcem.
Výstava se koná u příležitosti pátého výročí úmrtí Alexandra Babraje (7. 2. 1948 Opava – 21. 6. 2007 Ostrava), jenž se výrazně zapsal do výtvarného pojetí divadla v České republice na přelomu tisíciletí.
Babraj po vystudování Střední uměleckoprůmyslové školy pracoval nejprve v uherskohradišťském a později v českotěšínském divadle. Od roku 1975působil ve Státním divadle v Ostravě (dnešním Národním divadle moravskoslezském), kde byl posledních sedmnáct let svého života šéfem výpravy a šéfscénografem. Jako výtvarník se podílel na vzniku celé řady inscenací všech žánrů – baletních, operních, operetních, činoherních i muzikálových.
Návrhy scén i kostýmů, ale i loutek vytvářel Alexandr Babraj také pro další česká a zahraniční divadla, pro film i televizi. Jeho klasické výpravné scény a kostýmy okouzlovaly i diváky muzikálů na ledě Mrazík a Romeo a Julie. Věnoval se též malbě a grafice, připravoval knižní i reklamní grafiku a firemní značky. S jeho prací se mohou dodnes setkávat diváci v Loutkovém divadle Ostrava, pro které vymyslel podobu loutek pro pohádku Broučci, a v Národním divadle moravskoslezském, kde jsou stále v repertoáru inscenace Prodaná nevěsta, La Traviata, Sněhurka a sedm trpaslíků nebo Mrazík. Babrajovy návrhy výpravy muzikálu Mrazík pro ostravské divadlo dotvářela jeho dcera Veronika Babrajová-Hindle: Jdu v tátových šlépějích, protože tak si ho stále připomínám. Je neuvěřitelné, jaký rozsah práce otec zvládal.
Alexandr Babraj zhotovil jen pro ostravské divadlo na dvě stovky výprav. Celkem je autorem čtyř stovek scén, kostýmy navrhoval pro dvě stovky inscenací. Na přípravě výstavy, která přináší průřez jeho tvorbou, se podílelo mnoho institucí i soukromých osob, Babrajových přátel a blízkých. Návrhy kostýmů i scén pocházejí ze sbírek Ostravského muzea, Slezského zemského muzea, České televize Ostrava, zapůjčili je také Jan Benek, Milena Sladká a Zdena Babrajová. Kostýmy a části scén jsou z Národního divadla moravskoslezského, do svých archivů sáhly též Slezské divadlo Opava, Těšínské divadlo a Divadlo loutek Ostrava.
Čerti Alexandra Babraje jsou rozverní, ježibaby zamračené, Sněhurka laskavá, Tosca vášnivá. Žádný z kostýmních návrhů Alexandra Babraje nepřináší jen podobu šatů, které má mít herec na sobě. Ve tvářích postav se odráží i jejich charaktery. Návrhy scén jsou precizní, plné barev a fantazie, jsou důkazem dokonale zvládnuté techniky kresby i malby. Každý návrh se tak stává i obrazem, sám o sobě je uměleckým dílem. Babraj pracoval usilovně a téměř stále, ale také s láskou, neobvyklou invencí, mimořádně pečlivě, jak ostatně dokládají i makety scén dovedené do nejmenších detailů, říká kurátorka výstavy Ivana Gračková.
Putovní výstava měla svou vernisáž 21. června 2012, v den pátého výročí Babrajova úmrtí. Konala se na kolonádě Sanatoria Klimkovice, které jsou jejím hlavním garantem. Poté si ji mohli prohlédnout návštěvníci galerie Beseda v Hukvaldech a Galerie VIP ve Slezském divadle Opava. Z Ostravy, kde bude do 14. listopadu, se bude stěhovat do Beskydského divadla Nový Jičín, kde bude k vidění od 15. listopadu do 17. prosince 2012.
Komentáře k článku: Čerti jsou rozverní, ježibaby zamračené a Tosca vášnivá
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Viola Kučerová
Vážení kolegové,
dovolte mi Vás upozornit na cyklus workshopů s názvem Scénografova dílna, které se budou konat v rámci výstavy Magie divadelního prostoru v Ostravském muzeu vždy ve čtvrtek od 1. do 22. listopadu od 17.00 hodin, vstup je volný.
Vůdčí osobností projektu je profesor Petr Matásek, interní pedagog scénografie na DAMU, katedry alternativního a loutkového divadla.
Program:
1.11. MgA. Antonín Šilar: Video jako metafikční prostředek
Během dílny vzniknou tři desetiminutová videa, ve kterých nebudeme pracovat s filmovými principy střihové skladby, ale s opakovaným snímáním videa v prostoru.
8.11. MgA. Masha Černíková: Přednáška o sebeprezentaci a sebestylizaci v odkazech na virtuální sociální sítě, hudební a jiné performance
Později s otevřenou diskusí a promítáním ukázek.
15.11. Prof. Petr Matásek: Co byste mohli vědět o scénografii dříve, než vstoupíte do divadla
S vaší pomocí rozdýcháme významy slov nezbytných v práci scénografa: prostor, koncept, estetická forma, vizuální projev, emoce, dramatický čas, sdělení. Obrazová dokumentace bude součástí diskuze
22.11. MgA. Yumi Mrázová-Hayashi : Divadlo bunraku v Japonsku a v Čechách
Studentka japonské univerzity vizuálních umění a DAMU v Praze shledává rozdíly, jsou-li jaké, ve své profesi scénografky, česky popřípadě japonsky. Bude promítána dokumentace k přednášce.
29.10.2012 (12.33), Trvalý odkaz komentáře,
,