Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Česká filharmonie nastuduje Ariadnu

    Hlavní hostující dirigent České filharmonie Tomáš Netopil nastuduje s prvním českým orchestrem dvě zřídka uváděné skladby – Mozartovu Symfonii č. 36 „Lineckou“ a jednoaktovou operu Bohuslava Martinů Ariadna. Známý antický příběh o královské dceři, která pomůže Théseovi zabít Mínótaura, byl zhudebněn v létě 1958 a zazní ve francouzském originále. Sólových partů se ujmou Simona Šaturová, Peter Kellner, Richard Samek, Jozef Benci a Richard Novák. Zpěváky z Pražského filharmonického sboru připraví sbormistryně Šárka Csölle Knížetová. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina ve čtvrtek a pátek 7. a 8. prosince od 19.30 hodin a v sobotu 9. prosince od 15 hodin. Páteční koncert je věnován 100. výročí zahájení pravidelného rozhlasového vysílání v Československu a živě ho přenáší stanice Český rozhlas Vltava.

    Foto: Česká filharmonie

    Jako čerstvý student konzervatoře jsem se velice dychtivě zajímal o celou šíři hudební literatury, od raného baroka až po hudbu 20. století. Mým velkým osobním objevem té doby byla hudba Claudia Monteverdiho, jeho oper a madrigalů, říká dirigent Tomáš Netopil.

    Pamatuji si na zvláštní hudební moment, ke kterému došlo o pár let později. To má láska k Monteverdimu sice stále ještě trvala, ale byla zdravě rozrušována a překrývána dalšími silnými hudebními vlivy a zážitky. Jedním takovým bylo setkání s operou Ariadna Bohuslava Martinů, která hluboce zdůrazňovala pocity radosti, štěstí, lásky, ale i zoufalství a osamělosti. Celý tok opery mne již od prvního poslechu nenechal vydechnout a nikdy mě nepřestala překvapovat lehkost a kompoziční um, s nímž Martinů toto křehké dílo v docela krátkém čase zkomponoval. Největším jeho mistrovstvím je dle mého názoru závěrečná část, lamento Ariadny. V té našel Martinů asi největší inspirační zdroj niterného stylu Claudia Monteverdiho. Rozehrál tak obrovskou škálu barev a hudebních prostředků, které přetavil do svého mistrovského hudebního jazyka.

    Libreto Ariadny postavil Bohuslav Martinů na hře Návrat Théseův francouzského dramatika Georgese Neveuxe, který antickou báj dotvořil o skutečnost, že Théseus a Mínótaurus mají mnoho společného. Když tedy Théseus Mínótaura zabije, zničí i jednu svoji část: konkrétně tu, jež je „odpovědna“ za lásku k Ariadně. Ostatně, i sama Ariadna je trochu nejistá – láska k Théseovi může být lehce láskou k netvoru Mínótaurovi. Tento aspekt přejímá i Martinů ve svém libretu. Do pozice hrdiny ovšem nestaví Thésea, nýbrž silnou Ariadnu. Dominance ženské role přitom netkví jen v symbolické změně názvu: Ariadnino lamento je jednoznačně stěžejním číslem celé opery, a i z hlediska proporcí díla zabírá zhruba čtvrtinu celkového trvání. V hudbě Ariadny navazuje Bohuslav Martinů na Claudia Monteverdiho, autora zřejmě první opery o Ariadně z roku 1608.

    Martinů Ariadnu dokončil v roce 1958, práce na ní mu zabrala pouhý měsíc. Premiéry se však již nedožil. Poprvé dílo zaznělo v Německu v roce 1961, v české premiéře ho uvedla Komorní opera JAMU v Brně v roce 1964. Česká filharmonie ji provedla zatím jen na dvou koncertech pod vedením Václava Neumanna v roce 1986. O rok později vyšla nahrávka u Supraphonu, která se dočkala reedice v roce 2000. Už při uvedení v roce 1986 byl stejně jako nyní mezi pěvci přítomen Richard Novák. Dirigent Tomáš Netopil pořídil záznam této půvabné jednoaktovky s Essenskými filharmoniky v roce 2016.

    Lineckou symfonii napsal Wolfgang Amadeus Mozart během čtyř dnů v létě roku 1783. Poprvé zazněla v Linci a za Mozartova života byla pravděpodobně uvedena ještě v Salcburku, Vídni a roce 1787 i v Praze. Česká filharmonie ji zatím zahrála pouze osmnáctkrát, poprvé pod taktovkou Viléma Zemánka v roce 1904 a naposledy za řízení Jiřího Bělohlávka v roce 2006.

    • Autor:
    • Publikováno: 6. prosince 2023

    Komentáře k článku: Česká filharmonie nastuduje Ariadnu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,