Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Příloha

    Česká moderna a italská klasika

    Záměrně v jedné podkapitolce. Italská opera nikdy nepřestane bezpečně plnit divadelní hlediště – a není divu: velké city, velká dramata, krásné melodie… Ale není na čase českou modernu vnímat též už jako „klasiku“? A zbavit se předsudků, že snad jde o něco pro „náročné“ diváky?

    JULIETTE

    Michel, knihkupec z Paříže, přijíždí do malého přístavního městečka – hledat dívku, která ho kdysi očarovala, jak za otevřeným oknem zpívala milostnou píseň. Do městečka, kde všichni – jak se záhy ukáže – ztratili paměť. A tak se Michel proplétá absurdními situacemi, aby se nakonec ocitl v Kanceláři snů a zjistil, že vše, co prožil, byl jen sen. Je čas se probudit – anebo napořád uvíznout ve světě snů… Operu Juliette aneb Snář zkomponoval Bohuslav Martinů ve 30. letech v Paříži – a stejně jako její předloha od Georgese Neveuxe vyrůstá opera ze surrealistických vizí, z adorace snů, z konfrontace iluzí a reality, z pochybností o důvěryhodnosti naší paměti vůbec…

    ŘECKÉ PAŠIJE

    Rada starších v bohaté řecké vesnici vybrala občany, kteří mají příští rok hrát v pašijových hrách – po celý rok by měli vést ctnostný život. A právě teď přichází zástup lidí prchajících před Turky, vyčerpaných, prosících o pomoc, hledajících nový domov.… Jak se zachová místní kněz, bohatí vesničané – a jak vybraní protagonisté pašijí, v čele s Manoliem, vyvoleným hrát Ježíše? Operní drama Bohuslava Martinů podle románu řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný v Moravském divadle Olomouc nastudoval režisér Jan Antonín Pitínský.

    MACBETH

    Nejtemnější a nejkrvavější tragédie Williama Shakespeara předlohou Verdiho hudebního dramatu. Osud, jenž nelze změnit, zvrácená touha po moci – a odplata, která nakonec potrestá zlé činy. V roli Lady Macbeth jedna z nejlepších operních hereček působících u nás – Katarína Jorda (Kramolišová).

    MADAMA BUTTERFLY

    Jedna z divácky nejúspěšnějších oper všech dob – komorní příběh mladičké Japonky Čo Čo San, její lásky k americkému důstojníku Pinkertonovi, jejího střetu se západní civilizací. V pozoruhodné inscenaci jevištního mága Jiřího Heřmana.

    TRIPTYCH

    Plášť – tragický příběh surové vraždy ze žárlivosti v prostředí chudých lodníků na pařížské scéně. Sestra Angelika – ve zdech kláštera zápasí s osudem mladá šlechtična, matka nemanželského dítěte. Gianni Schicchi – komický příběh o umírajícím zámožném šlechtici, okolo kterého krouží příbuzenstvo toužící po dědictví. Tři kontrastní díla, která spojuje Pucciniho neomylná hudebně-dramatická intuice. Slovenské národné divadlo opět v Praze.

    • Autor:
    • Publikováno: 6. září 2017

    Komentáře k článku: Česká moderna a italská klasika

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,