Divadelní noviny > Kontext Zahraničí Zprávy
České angažované umění míří na Ukrajinu
Romská aktivistka ve funkcionalistické vile a dramatický životní příběh zbrojařského bosse: Na Kyjevském bienále 2021 bude k vidění umění generace českých umělců, kteří svými projekty otevírají citlivá témata současné společnosti. Čtvrtý ročník významné ukrajinské přehlídky začíná 16. října. Projekt propojuje výstavy umění s performancemi, teoretickými diskusemi a přednáškami. Program potrvá až do 14. listopadu.
Letošní Kyjevské bienále s podtitulem Allied staví na mezinárodní spolupráci v rámci sítě východoevropských bienále East Europe Biennial Alliance, jejíž členové (bienále Ve věci umění Praha, Bienále Varšava, Kyjevské bienále, OFF-Biennale Budapešť a Survival Kit Festival Riga) kyjevský projekt společně kurátorsky připravují. Pražské bienále Ve věci umění budou na výstavě reprezentovat díla Alžběty Bačíkové, Jirky Skály, Sung Tieu a Jiřího Žáka. Čtyři různorodé projekty spojuje tematický rámec: jak může umění zprostředkovávat životní zkušenosti napříč třídními, genderovými nebo kulturními rozdíly?
V Kyjevě vystavujeme umělce a umělkyně, které jsme v roce 2020 přizvali na první ročník bienále Ve věci umění v Praze. Chystaná výstava je výjimečnou příležitostí, jak tyto projekty představit mezinárodnímu publiku. Díla Bačíkové, Skály a Žáka vznikala nově a přímo pro loňskou výstavu v Praze, kterou kvůli pandemii nevidělo mnoho zahraničních hostů. Na kyjevské výstavě jsou projekty představeny v širším východoevropském kontextu a některá jejich témata tak mohou silněji zarezonovat, jelikož se mohou vyjevit jako charakteristická pro tento region. Ukazuje se, že jako východní Evropa stále sdílíme určité specifické rysy jakkoliv globálních fenoménů, říká k projektu Tereza Stejskalová, kurátorka bienále Ve věci umění Praha.
Videoinstalace Alžběty Bačíkové „Slavnostní problém” vznikala ve spolupráci s romskou aktivistkou Editou Stejskalovou a tematizuje vztah vysoké kultury a její nedostupnosti pro nižší společenské vrstvy. Na fotografiích Jiřího Skály s titulem „Děkujeme, že nám vládnete” konkrétní obličeje nevidíme a protagonisté díla zůstávají v anonymitě. Předlohou jsou ale skuteční lidé, kteří se živí manuální prací. Videoinstalace Jiřího Žáka „Pravděpodobně to byl náš Karel, řekla“ je příběhem o pomstě i meditací o vztahu umění a násilí. Videoinstalace je poetickou zpovědí člověka, kterého poznáváme zároveň jako citlivého jedince s uměleckými zájmy a ambicemi, ale také jako někoho, kdo se zajímá o zbraně. Ve filmu „No Gods, No Masters” zkoumá Sung Tieu historii duchovních tradic a psychologické manipulace a možností jejich využití jako prostředku ke zprostředkování zkušenosti současného světa, dodává k vystaveným projektům Stejskalová.
Allied – Kyjevské bienále 2021 pořádá ukrajinské Centrum pro výzkum vizuální kultury (Visual Culture Research Center). Program se uskuteční v Domě kinematografie. Předchozí ročníky se zabývaly emancipačním potenciálem myšlenky politické internacionály, politickou a kulturní rolí moderních informačních technologií a společenskými proměnami, k nimž došlo ve východní Evropě v posledních třech desetiletích. East Europe Biennial Alliance (EEBA) byla založena v roce 2019. Alianci tvoří bienále Ve věci umění Praha, Bienále Varšava, Kyjevské bienále, OFF-Biennale Budapešť a Survival Kit Festival Riga. Svými aktivitami EEBA rozvíjí alternativní příběh vývoje východoevropského regionu a chce také nově definovat způsob spolupráce zdejších kulturních institucí.
Komentáře k článku: České angažované umění míří na Ukrajinu
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)