Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kontext Zprávy

    České šortky 2020

    Mezinárodní festival krátkých filmů Praha v sekci Národní soutěž nabízí krátkometrážní počiny vznikající v rámci filmových škol nebo v nezávislých produkcích. Malý formát neslouží jen školním etudám začátečníků, ale i zralejším tvůrcům poskytuje prostor pro realizaci uměleckých záměrů obtížně financovatelných v celovečerní stopáži.

    V konkurenci devíti snímků letos zvítězil absolventský film studenta FAMU Luboše Kučery s názvem Vyměnila jsem si směnu. Pohledná Ukrajinka obletovaná odpudivými nápadníky se rozhoduje, zda pro mizivý výdělek dál pracovat v tiskárně, anebo se vrátit domů. Přirozenými dialogy neherců dosahuje autor formanovského trapna. S hořkým humorem reflektuje prostředí sociálně slabých a gastarbeiterů i zoufalost nabídky na partnerském trhu. Zvláštní uznání a zároveň Cenu diváků si odnesl snímek absolventa FAMU Tomasze Wińského Jiří pes uprchlík. Dvě kamarádky, jakési současné Sedmikrásky, cynicky ovládají submisivního Jiřího, identifikovaného s pozicí psa. Neudržitelná mocenská hra časem vyvrcholí výbuchem, který deklarované vztahy nadobro zničí. Kromě promyšleného scénáře stojí film na výkonech Elišky Křenkové a Jenovéfy Bokové.

    Poslední jmenovaná září i ve studentském filmu Davida Payna Zvěř. Scénář vznikl podle povídky Petra P. Payna. Dívka vydaná uprostřed lesů napospas třem dotěrným myslivcům marně čeká na svého milého, a nakonec si poradí sama, s nimi i se vztahem k němu. Začínající režisér a scenárista dobře zvládl obsah i formu. Profesionálním dojmem působí i snímek Figurant. Absolvent Filmové akademie v Písku Jan Vejnar dokázal pro svůj hraný debut získat francouzskou hvězdu, herce Denise Lavanta. I když je vývoj mikro příběhu filmového statisty očekávatelný, kamera, střih, zvuk, a především Lavantovo ztvárnění postavy z něj činí drobný skvost. Jeho kvality i francouzská koprodukce mu otevírají dveře na mezinárodní scénu.

    Absolvent animace na FAMU Jakub Kouřil se na půdorysu pohádky věnuje mezigeneračním vztahům. Jeho Perla poeticky naznačuje, že ani digitální doba rodící přechytralé děti nesmaže nadčasové hodnoty a magické kouzlo pohádek. Nejhumornější z celé soutěže byli Bobři v plamenech. Snímek vznikl jako cvičení studentů kamery a nesměl obsahovat žádné dialogy. Režisér Martin Kuba s kameramanem Filipem Rejčem se inspirovali němou groteskou a vymysleli skautskou lesní výpravu za doprovodu příslušných písní. Bezbranní skautíci v neznámých končinách narazí na tajemnou vilu a nenadále se octnou tváří v tvář ohrožujícímu i lákavému světu žen, což způsobí požár vnitřní i reálný. Radek Holub v roli vůdce a Valerie Zawadská jako bordelmamá dodávají esprit této sympatické tragikomedii plné situačních gagů.

    Jenovéfa Boková a Eliška Křenkové ve filmu absolventa FAMU Tomasze Wińského Jiří pes uprchlík. Foto: archiv festivalu.

    Dětmi v pasti internetového světa se zabývají rovnou dva filmy studentů FAMU.  Jakub Jirásek si ve snímku Nebát se ničeho bere na mušku devítileté youtuberky, které by pro popularitu udělaly cokoli a jsou patřičné hrdé na to, že se staly nejmladšími teroristkami na světě. Do krajnosti zacházejí i jejich o něco starší pubertální kolegové z filmu Luna Sevnika Hra. Ačkoli divák doufá, že na live streamu jen exhibují, znudění chlapci se sebedestruktivními sklony skutečně spáchají sebevraždu v přímém přenosu. Otřesný zážitek snad může účinkovat jako varování.

    Ondřej Novák se v Dluhu zabývá obdobným tématem jako v loňské Rekonstrukci: chudobou a rodičovstvím čerstvě dospělých chovanců nápravných ústavů. Kvazi dokumentárními postupy opět dosáhl mrazivé syrovosti. Přehlídku českých filmů letos doplnila nesoutěžní sekce Problémy prvního světa. Čtyři autoři se zhostili úkolu natočit ve vzájemné spolupráci během dvou dnů etudy na dané téma. Snímkem Člověk Kilimandžáro debutuje student FAMU Jan Hecht. Zručně napsaný scénář na malé ploše koncentruje tíživé otázky složitých vztahů v lékařské rodině a poměrů v okresní nemocnici. I tomuto mladému filmaři pomohli profesionální herci Lenka Vlasáková a Martin Finger pozvednout jeho počin na vyšší úroveň.

    Asistentku natočil Ondřej Provazník zároveň se svým celovečerním debutem Staříci (spolu s Martinem Duškem), který právě získal Cenu české filmové kritiky za režii a nejlepší film roku. Zobrazuje manipulativní jednání šéfky firmy při pracovním pohovoru a duševní boj uchazečky o vlastní hranice. První hraný snímek producentky Anny Kopecké Někdy je to jenom řeka je etuda ve stylu nové vlny s černobílou kamerou a truffautovským vypravěčským voice-overem.

    Snímkem Konzultace poslední den zkouškového období přispěl do projektu absolvent scenáristiky Jakub Felcman, spoluautor scénářů k Hogenauerovým Tichým dotekům a Příliš mladé noci Olma Omerzu. V této situační hříčce spolu profesor a student projednávají aporii neodevzdané seminární práce, jež může mít pro oba dalekosáhlé důsledky. Do speciálu Problémy prvního světa byl díky tematické spřízněnosti zařazen i snímek již úspěšného izraelského filmaře Elada Keidana Jedno a půl přání. Výstižně a vtipně zobrazuje napětí mezi Araby a Židy v jeho domovině.

    Krátkometrážní opusy mladých talentů i letos vesměs představují nadějné vyhlídky pro český film.


    Komentáře k článku: České šortky 2020

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,