Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí

    Čestné rozhodnutí

    Důvody k ukončení činnosti podle oficiálních prohlášení z webových stránek Divadla NO99 nelze nijak zformulovat a objektivně vysvětlit. Nicméně z některých informací, které se objevily v průběhu posledních měsíců v médiích, je lze odtušit.

    Z inscenace No. 34 / Revoluce, která hostovala na letošním Palm Off Festu v Divadle pod Palmovkou v Praze FOTO MILOŠ SKÁCEL

    Už v létě se hovořilo o tom, že divadlo má problémy s návštěvností, která v porovnání s předchozími sezonami rapidně poklesla – podle oficiálních čísel z 40 665 platících diváků v roce 2015 na 19 016 za minulý rok. V souvislosti s tím a také proto, že řada akcí se konala v otevřeném prostoru bez platících diváků, informovalo divadlo na začátku letošní sezony o záměru omezit svoji činnost a zrušit veškeré projekty, které úzce nesouvisejí s divadelním provozem. Podle jiných zdrojů měl být zároveň redukován technický a administrativní personál. Stát měl v plánu na rok 2019 vyčlenit divadlu z rozpočtu 1‚1 milionu eur. Divadlo by tedy mohlo ještě teoreticky existovat, ale v důsledku snižující se návratnosti ze vstupného by nemohlo pokračovat v experimentech překračujících hranice uměleckého provozu a muselo by zásadně změnit svůj repertoár, tedy dále produkovat jen tradiční, komerčně úspěšné inscenace. A to znamená zpronevěřit se svému přesvědčení, osvětlil estonský deník Eesti Päevaleht stanovisko a nečekané rozhodnutí uměleckého vedení divadla. Podle jiného estonského periodika Postimees bylo divadlo NO99 od začátku utopií odsouzenou k zániku. Podíváme-li se čestně a objektivně na práci divadla, nabízí se závěr, že na sebe jeho vedení uvalilo břemeno, které se ve výsledku ukázalo jako nepřiměřené. Ideál, o který usilovalo, byl od samého počátku paradoxní: státní avantgardní divadlo, to znamená, že existovalo jako příspěvková organizace financovaná ze státního rozpočtu, a přitom mělo být vrcholně – formálně i obsahově – avantgardní. Teater NO99 nemohl naplnit tento veskrze nereálný požadavek a jeho sponzoři – ministerstvo kultury a daňoví poplatníci – nemohli očekávat, že se mu to podaří. Přesto se souboru povedlo rozhýbat konzervativní vnímání umění a života v Estonsku a zároveň získat popularitu u kritiků a diváků. Článek nazvaný Čestné rozhodnutí, který vyšel v Eesti Päevaleht 1. listopadu, tedy den po oznámení o ukončení činnosti divadla, zmiňuje i pravicové populisty, přívržence Konzervativní lidové strany Estonska, kteří vedli s NO99 nepřetržitý boj. Autor článku nicméně dodává, že ti beztak nebyli přítomni na žádném z představení souboru, takže podíl na jeho rozpadu nenesou. Jestli podle něho existuje nějaký vnější faktor, tak jím byl nejspíš skandál okolo bývalého ředitele divadla Tiita Ojasooa, kterého v lednu 2016 obvinila jedna z hereček souboru z fyzického násilí během zkoušek (měl ji údajně zbít). Ojasoo, proti kterému bylo zahájeno trestní řízení, ihned rezignoval na post ředitele divadla a veřejně se za svůj čin omluvil. Aureolu výjimečného experimentálního divadla, jehož práci je třeba plně respektovat, se ale Teateru NO99 v očích estonské veřejnosti obnovit nepodařilo. V souvislosti s Ojasoovým skandálem se dokonce už tehdy – tedy v roce 2016 – hovořilo o jeho možném konci. Ten se nakonec společným úsilím všech tvůrců podařilo oddálit o celé tři roky.


    Komentáře k článku: Čestné rozhodnutí

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,