Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Cesty českých novocirkusových umělců

    Mezinárodní festival nového cirkusu Cirkopolis vybírá tradičně vedle neotřelých umělců zrůzných koutů světa i tuzemské, kteří se vyrovnají zahraniční konkurenci. Česká scéna nabídne sólový projekt závěsné akrobatky a performerky Lenky Švolíkové, jež se zapíše dopaměti diváků představením Sandwritten. Chybět nemůže ani výrazná tvář současné scény Eliška Brtnická, jejíž kinetická performance Thin Skin kloubí prvky nového cirkusu a výtvarné instalace. V rámci festivalu se uskuteční i indoorová cestovatelská premiéra klaunského projektu tYhle, která si sbalí kufry a vypraví se na dobrodružnou cestu. Vůbec první vystoupení na Cirkopolisu čeká žonglérské duo Bratři v tricku, jež nechá publikum nakouknout do svého Kabinetu žonglérských kuriozit. Nejen čeští novocirkusoví umělci budou svým uměním bavit diváky od 12. do 18. února v Paláci Akropolis, divadle Ponec, Kasárnách Karlín a nově i v Centru současného umění DOX. Paralelně s diváckým programem poběží tvůrčí workshopy s festivalovými hosty. Mezinárodní festival nového cirkusu Cirkopolis vybírá tradičně vedle neotřelých umělců zrůzných koutů světa i tuzemské, kteří se vyrovnají zahraniční konkurenci.

    V rámci festivalu se uskuteční i indoorová cestovatelská premiéra klaunského projektu tYhle, která si sbalí kufry a vypraví se na dobrodružnou cestu. Foto: archiv festivalu

    Již podesáté v řadě uvede Cirkopolis výběr provokativních i zábavných projektů s přesahem dosoučasného tance, fyzického a vizuálního divadla. Zahraniční hosty vystřídají v druhé polovině tuzemští umělci a ukážou, co nového se u nás zrodilo v poslední době. Cirkopolis tradičně prezentuje výrazné české i zahraniční mezižánrové projekty. Snažíme se ukázat obrovskou šíři v oblasti novocirkusové autorské tvorby a zpropagovat i méně známé, ale umělecky kvalitní projekty komornějšího ražení, prozrazuje Šárka Maršíková, ředitelka festivalu Cirkopolis.

    Festival poprvé zamíří do galerijních prostor. Centrum současného umění DOX přivítá meditativní pohybovou instalaci Thin Skinzávěsné akrobatky Elišky Brtnické a kol., ke které přizvala akrobatku Alžbětu Tichou a českého žongléra Filipa Zahradnického. Performerka sedlouhodobě zabývá uměleckým výzkumem na poli současného cirkusu. Klade si otázky, co je to visutá hrazda, jaké může mít podoby, jakým způsobem se odráží na pohybu těla a co tento pohyb přenáší na diváka. Tato témata propisuje do výtvarně laděné performance s kovovými pruty. Ty se v prostoru prolínají s těly performerů, kteří citlivě přijímají fyzikální odpovědi materiálu – svého partnera. Vytváří tak pohyblivé sochy, jež se objevují a zase mizí.

    Nestálost pravidel a pomíjivost okamžiku zkoumá sólové představení Sandwrittenzávěsné akrobatky Lenky Švolíkové, které osciluje na pomezí současného cirkusu a divadla. Stejně jakos přílivem mizí vzkaz napsaný v písku, proměňuje se s přílivem času i naše paměť. Inscenace sezabývá fenoménem fyzické přítomnosti a lidským kontaktem. Prezentuje živé představení jako společenskou událost, kterou dotváří až přítomnost diváků. Jsou zapojeni dohry i do řady rozhodnutí a svojí reakcí ovlivňují podobu představení i vlastního zážitku.

    Chybět nemůže ani výrazná tvář současné scény Eliška Brtnická, jejíž kinetická performance Thin Skin kloubí prvky nového cirkusu a výtvarné instalace. Foto: archiv festivalu

    Bez kufru ani ránu. Alespoň tak to vidí performeři a klauni projektu tYhle a kolektivv novince Suitcaseboarding. V indoorové premiéře promítnou obrazyz cest. Uvidíme situace, které vobměněných variantách zažívají na cestách všichni, každý ale trochu jinak. Sice se mění prostředí a lidé kolem, všichni ale mají společný záměr –někam se dostat. Co se ale může stát v průběhu cesty?

    Závěr festivalu se ponese ve veselém duchu. Kníraté žonglérské hvězdy Bratři v trickupatří již přes deset let ke špičce cirkusu u nás a znají je i diváci ve Španělsku, Finsku, Švédsku, Izraeli iTaiwanu. Letos se poprvé představí i na festivalu Cirkopolis. Bratři v tricku nechají diváky nahlédnout do Kabinetu žonglérských kuriozita vezmou je na systematickou exkurzi dohlubin a tajů zručné manipulace s objekty. Díky tomu se dozvíme, že první zmínka ožonglování je 4 000 let stará, že i Leonardo da Vinci byl obstojný žonglér, že žonglování dělá hezká těla a mnohé další.

    Cirkopolis nabízí nejen zábavu v podobě představení, ale i workshopy s festivalovými hosty, které jsou určené především tvůrčím lidem a umělcům. Akrobaté Un Loup Pour l’Homme nabízí dvoudenní intenzivní dílnu, v níž budou sdílet svoji metodu párové akrobacie zaměřenou na fyzické napojení mezi akrobatickými partnery. Španělská performerka Elena Zanzu bude s účastníky sdílet část svého dlouholetého výzkumu, z něhož vzešlo představení EZ, které Cirkopolis letos uvede. Třídenní workshop objektové improvizace představí žonglér a choreograf Andrea Salustri. Tvůrčí laboratoř Lenky Švolíkové je určena především pro performery, tanečníky a cirkusáky. Jejím tématem bude otázka „hledání domova v cizině“. Poslední workshop vedený žonglérem a režisérem Ondřejem Holbou sesoustředí na pozitivní metody zpětné vazby pro vznikající nebo hotová představení.

    • Autor:
    • Publikováno: 26. ledna 2023

    Komentáře k článku: Cesty českých novocirkusových umělců

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,