Cílem je samostatnost
Samostatnost uměleckých souborů Národního divadla je cílem koncepce rozvoje české první scény, kterou předložil nově ustavené Radě Národního divadla jeho ředitel Jan Burian.
Cílem transformace podle Jana Buriana rozhodně není snižování nákladů; i proto, že české profesionální scény včetně Národního divadla jsou podfinancované. Řešením je ale vytvoření právně, ekonomicky i umělecky samostatných celků pod společnou značkou. Opera, Balet a Činohra pak budou jako právnické osoby využívat služeb společné servisní organizace na základě obchodních vztahů. Současné ředitelství divadla bude zastupovat společné zájmy, řešit strategické otázky a provádět kontrolu. Uvědomuji si, že změny budou předmětem veřejné diskuse, obav a pochybností, komentoval to Burian, podle něhož je k tomu nutné vytvořit legislativní a ekonomické podmínky. Současný nevyhovující stav Národního divadla je důsledkem celého jeho historického vývoje. Původně koncipované vícesouborové divadlo s provozem v jedné divadelní budově bylo již v době svého vzniku považováno za nedostatečné, popsal kontext své vize.
Materiál předloží Burian s Garanční radou ministru kultury. Součástí materiálu je návrh zásad zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře, který se jeví jako nejrealističtější cesta ke změnám.
Uvědomuji si, že změny budou předmětem veřejné diskuse, obav a pochybností, komentoval to Burian, podle něhož je k tomu nutné vytvořit legislativní a ekonomické podmínky. Součástí návrhu je také zásada zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře, která se mu jeví jako nejrealističtější cesta ke změnám. Forma příspěvkové organizace už dlouho nevyhovuje, není vhodná pro instituce provozující profesionální umění. Režim práce v divadle, orchestru či galerii je jiný než tam, kde se pracuje pravidelně a vykonávají se stejné činnosti, řekl Burian. Navrhovaný zákon by podle něj měl odstranit všechny zásadní překážky, které brání živější umělecké tvorbě i efektivnímu hospodaření. Od nového zákona si slibuje odstranění zásadních překážek, jež brání rozvoji umělecké tvorby i efektivnímu hospodaření. Pro tuto sezonu chce Burian získat závazné stanovisko ministerstva kultury i vlády, že se Národní divadlo skutečně vydá cestou transformace. Domnívá se, že vše je zvládnutelné v horizontu pěti let.
Chceme-li být součástí evropského divadla a ukázat Česko jako zemi s živou kulturní tradicí, nemůžeme spravovat Národní divadlo na základě rozpočtu, který není znám s předstihem nebo ve stavu s hroutícími se budovami a zařízeními, uvedl Burian.
Transformací lze dosáhnout vyšší efektivity, zatímco okamžité úspory by znamenaly přijetí restriktivní strategie, omezení provozu, služeb, počtu představení i premiér.
Garanční rada zprostředkovává komunikaci mezi Národním divadlem a ministerstvem do té doby, než v souvislosti s transformací vznikne správní rada.
Naopak nová Rada Národního divadla je poradním orgánem ředitele. Jsou v ní předseda Akademie věd Jiří Drahoš, správní ředitel Komerční banky Pavel Čejka, spisovatel a dramatik Pavel Kohout, zlatá mecenáška Dadja Altenburg Kohl, soudkyně Ústavního soudu Vlasta Formánková, předseda dozorčí rady České pošty Jiří Maceška, právník a předseda nadačního fonu Bohemian Heritage Fund Pavel Smutný, člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar a ředitel České televize Petr Dvořák. Radu postupně doplní ještě tři členové – výrazné osobnosti společenského života.
Rada bude Národnímu divadlu pomáhat praktickými radami v oblasti, kterou její členové velmi dobře znají, což je byznys a legislativa. Zároveň jejich úkolem bude i pomoc s přesvědčováním politiků, vysvětlil Jan Burian.
/Pro i-DN z více zdrojů zpracoval hul/
Komentáře k článku: Cílem je samostatnost
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Tuto sobotu
najdete na i-DN obsáhlejší materiál o výše popisovaných, ředitelem Janem Burianem chystaných změnách v ND.
05.02.2014 (3.04), Trvalý odkaz komentáře,
,