Větrné a boží mlýny
Situaci současného ústeckého Činoheráku, bohužel, zatím stále nejpřiléhavěji vystihuje rčení boj s větrnými mlýny. Uvedlo-li tedy toto divadlo jako poslední inscenaci sezony Dona Quijota, není se čemu divit.
Důmyslným rytířem Donem Quijotem de la Manchou se příznačně stává sedm herců: Jaroslav Achab Haidler, Jan Jankovský, Nataša Gáčová, Jan Plouhar, Anita Krausová, Lukáš Černoch a Matúš Bukovčan. Herci na začátku sedí u toaletních stolků se zrcadly a světly, postupně se zvedají a jdou rozmlouvat se svým věrným Sanchem Panzou Kryštofa Rímského. Inscenace je spíše divadlem poezie (i když dochází i k výraznějším akcím, herci také zpodobňují Hospodského, Mnicha, Kupce, Vévodu a podobně), převládá však statičnost a promluvy do publika. A je zřejmé, s kterými pány všichni tito rytíři bojují, o kom vlastně vypráví.
Melancholickou atmosféru dotváří živé hudební experimenty Ondřeje Švandrlíka a video Marka Štima a Radka Timofteje. V předělech se na velkém plátně zjevuje tahací kůň na kolečkách, brázdí ulice Ústí, hlavu má svěšenou a do toho tklivě hraje a pobrukuje Švandrlík. Vlastně tak vzniká paralelní umělecké dílo. A výborné.
Při takto angažovaných projektech se špatně hodnotí „umělecká stránka“, ale upřímně – Don Quijote je inscenace jen mírně nadprůměrná. Například proti výtečnému, syrovému Kopanci, jenž otevíral projekt Tři podoby svobody, lze tuto závěrečnou tečku trilogie považovat spíše za metaforicky apelativní inscenaci s dojímavou hudbou a videem. Přesto ve věrných divácích vzbuzuje touhy a jedno veliké přání – aby i boží mlýny existovaly.
Činoherák Ústí – Miguel de Cervantes y Saavedra: Don Quijote. Režie Thoma Zielinski, dramaturgie Johana Součková, scéna a loutky Lukáš Kuchinka, kostýmy Jan C. Löbl, hudba Ondřej Švandrlík, video Marek Štim a Radek Timoftej. Premiéra 25. dubna 2015 na Střekově.
Komentáře k článku: Větrné a boží mlýny
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)