Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Cirkus v záři reflektorů (No. 1)
Ve čtvrtek 12. srpna se na pražskou pláň již po osmnácté vrátil mezinárodní festival Letní Letná. Letošnímu programu vévodí čtveřice špičkových francouzských souborů. Ostatně, fenomenálního zahájení se ujaly hned dva z nich.
Soubor Cirque Le Roux na Letné zazářil již v roce 2016 groteskou á la film noir The Elephant in the Room. S jejich nejnovější produkcí Deer in the Headlights (Jelen v záři reflektorů) v režii Charlotte Saliou na scéně opět ožívá černý humor a brilantní artistika. Zatímco ve „Slonovi“ se pozornost upínala na travičské sklony čerstvé novomanželky a děj byl situován do 30. let, v „Jelenovi“ se příběh odvíjel retrospektivně – odpočítával posledních 24 hodin herce, jenž doprovázel svou přítelkyni na pohřeb její matky. Ve venkovském rodinném sídle se v předvečer posledního rozloučení sešli tři sourozenci (Bea, Tibou a Roland), jejich dva partneři, a nakonec i záhadný milovník, jenž děj eskaloval ad absurdum.
Šestice postav využila obrovský potenciál burlesky k propletení všech vztahů a bez nadsázky roztočila komediální show plnou nepředvídatelných zvratů a gagů. Při pražské premiéře rozvětvená linka příběhu sice chvílemi působila zmateně (či spíše naivně?), ale maximálně funkčně sloužila jako můstek pro strhující a zároveň neskutečně ladné a s lehkostí vypointované akrobatické pasáže. Excelentní výkony podtrhovaly inovativní variace v pozemní akrobacii či hand stand choreografiích. Například, podobně jako ve „Slonovi“, se jako by náhodou objevily stálky v gauči, nyní byly zakomponovány do servírovacího stolku a Philip Rosenberg znovu dokázal, že ve svém oboru patří mezi naprostou světovou špičku. Strhující výkony se zde staly standardem, a přesto se s překvapením vrstvily až do ohromujícího finále, které začalo gradovat od vyšperkovaného provazochodectví Gregory Arsenala. S tím souvisela i transformace monumentální scénografie z „kašírovaných kulis“ do multifunkční konstrukce pro závěsnou akrobacii. Provedení a nápaditost by zas byl jen výčet superlativ. Ve všech momentech, v nichž promlouvala jejich dokonalá tělesnost se vyjevovala souhra a cit pro situaci. Představení Deer in the Headlights se odvíjelo na ploše zhruba osmdesáti minut a bravurně kombinuje cirkusové disciplíny s divadelními žánry, inspiruje se filmovou poetikou a principy situační komedie.
Další „letenské“ eso patří provazochodkyni Johanne Humblet z francouzského souboru Les Filles Du Renard Pâle. V představení Résiste (volně přel. odolávání, odpor, vzdor) se pohybovala výhradně vysoko nad zemí, zapřená buď pouze o svou balanční tyč, anebo prostě „jen“ o vzduch. Její přítomnost na laně přitom působila tak samozřejmě, jako by lano bylo kladinou. Po centimetrové šíři dokázala nejen chodit, a to i do nakloněné roviny, ale i ležet, klouzat, stát na hlavě, vyklánět se do stran… Výčet neuvěřitelných prvků by byl seznamem originálních nápadů, z druhého úhlu pohledu „šílených kousků“ za hranicí lidských limitů. Humblet pracovala s gravitací – a zároveň ji popírala. Neoddělitelnou součástí byl originální hudební doprovod skupiny Deadwood, kterou tvoří Jeremy Manche a Violette Legrand.
Letní Letná vykročila s jistotou silného hráče na poli mezinárodních festivalů nového cirkusu do dalšího ročníku. Nabízí plnohodnotný program „ušitý“ z novocirkusových produkcí, divadla, hudby a zábavy pro všechny generace, zároveň však respektuje aktuální pandemickou situaci a platná nařízení.
///
Projekt vydávání letních reportáží, recenzí a denních zpravodajství na webu www.divadelni-noviny.cz byl podpořen grantem SFK. Další reflexe letních produkcí najdete pod štítkem Letní kritika 2021.
Komentáře k článku: Cirkus v záři reflektorů (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)