Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Cirkus v záři reflektorů (No. 3)
Francouzská dramaturgie letošního ročníku festivalu Letní Letná se opřela o kvartet naprosto odlišných inscenací. V prvním stanu se od prvního večera rozehrála šarmantní burleska Deer in the Headlights. Opodál se pod titulem Nekrmte krokodýly skrývá absurdně pitoreskní zahrávání se smrtí a o smrti. V dalším cirkusovém šapitó se v show L´Avis Bidon sešli komici s neuvěřitelným talentem proměnit jakoukoliv situaci – a především cirkusové triky – v grotesku. A na otevřené scéně se po šest večerů objevila s éterickou a současně zarputile odvážnou hrou se vzduchem a gravitací performance Résiste. Zahraniční menu se letos na Letenské pláni vytříbilo jako chod o čtyřech nezaměnitelných chutích.
Francouzsko-švýcarský soubor Cirque La Compagnie přivezl produkci, v níž navázal na linii, kterou na Letní Letné v minulosti například vybrázdil Cirque Inextremiste se svými show na hranici šílených nápadů a až industriální estetiky.
Zhruba šedesátiminutová akrobatická show L´Avis Bidon směle kombinuje cirkusové disciplíny s civilními výstupy a klauniádami. Nezaměnitelný rukopis souboru podtrhává muzikalita artistů, všudypřítomná hudba hraná přítomným DJ z gramofonových desek, občasný zpěv všech čtyř aktérů a hlavně dynamický, neutuchající rytmus dění. Čtveřice špičkových cirkusáků, často se oslovujících civilními jmény (Zackary, Baptiste, Charlie, Boris) a vybavených talentem pro vtip a sebeironii, neustále gradovala energii a pohybovou rafinovanost svých výstupů, čímž diváky v šapitó vedla k mohutným potleskům a závěrečným standing ovations.
Artisté se s diváky kontaktovali již před šapitó a následně během jejich usazování v hledišti. Zdravili a vítali se s nimi a nenápadně přidávali bláznivé „nehody“. Eskapáda pádů se vyvíjela od mírných, jako například zakopnutí na schodech po lezení na konstrukci stanu, až po krkolomné pády z vyvýšené plošiny. Prolog sjednotil prostor humorem, který bohatě sytil každou následující minutu. Pointoval špičková čísla na hraně šílenství a risku a uvolňoval v divácích i performerech adrenalin. Vše se točilo okolo na pohled odlišných chlapíků, kteří si utahovali ze sebe navzájem. Hráli si, špičkovali se a předháněli jeden před druhým.
Ostatně, představení „oficiálně“ začalo až asi po deseti minutách rošťáckou písní, jako by ono postupné rozehřívání akrobatů a narůstající akce v úvodu byly „pouhou“ přípravou na hlavní část. Hra na blížící se začátek přinášela divácky vděčné vtípky, za nimiž však stály vysoké artistní dovednosti. Všechny triky včetně výskoků a salt s vruty, kombinace teeterboardu s čínskou tyčí vypadaly jako by se děly mimochodem. Byly sice provádědné s nadhledem nedbalé elegance, ale minuciózní cirkusovou přesností.
https://vimeo.com/307997631
Show se nezakládala na komplikované fabuli. Její devizou byly právě legrácky, neuvěřitelné pohybové a skokové triky včetně vrhání nožů nebo exhibice na balančním žebříku či etudy pospojované situační komikou. Soubor posunul výkonnostní cirkus do příjemné adrenalinové zábavy, jejímž motorem byl entusiasmus aktérů a cílem uvolněnost, smích a aplaus vděčného publika.
Cirque La Compagnie: L´Avis Bidon. Hudba: Alain Francoeur, technika: Clément Fodella. Hrají: Boris Fodella, Baptiste Clerc, Zachary Arnaud, Charlie Mach. Premiéra 3. 6. 2017 ve Vivacité v Souteville-lès-Rouen, Francie, resp. 1. 12. 2017 v Scene 55 v Mougins, Francie.
///
Více na i-DN:
Cirkus v záři reflektorů (No. 1)
Cirkus v záři reflektorů (No. 2)
…
Projekt vydávání letních reportáží, recenzí a denních zpravodajství na webu www.divadelni-noviny.cz byl podpořen grantem SFK.
Další reflexe letních produkcí najdete pod štítkem Letní kritika 2021.
Komentáře k článku: Cirkus v záři reflektorů (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)