Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Cirkus v záři reflektorů (No. 5)

    Letní Letná generuje s koncem prázdnin velkou porci zábavy a lehkosti. Samozřejmě se v dramaturgii festivalu objevily i tituly s vážnější tématikou, ale cirkus je všeobecně pojímán jako zdroj příjemného pozdvižení a obdivu. Jednoznačným důkazem byla vysoká návštěvnost open-air akcí – tedy pokud zrovna příliš nepršelo – a komponovaných programů z čísel cirkusových disciplín.

    Nepřehlédnutelná dvojice českého nového cirkusu Adam Jarchovský a Václav Jelínek je spolu dvanáct let. Foto František Ortmann

    Stálice letenského festivalu Bratři v tricku se vedle pravidelného uvádění své dosud nepřekonané Běžkařské odyssey každoročně věnuje i přehlídce souputníků v žonglování či šířeji v manipulaci s objekty. Nepřehlédnutelná dvojice českého nového cirkusu Adam Jarchovský a Václav Jelínek je spolu dvanáct let, oba srší humorem a pořád jim to velmi slušně „hází“. Podobně rozmanitá a rozverná byla i tradiční Žonglérská galashow, jíž byli průvodci.

    Mezi vystupujícími se objevil klasik českého žonglérského umění s diabolem Kašpar Klepal. Foto František Ortmann

    Mezi vystupujícími se objevil klasik českého žonglérského umění s diabolem Kašpar Klepal. Nejenže skvěle manipuloval hned tři diabola najednou, ale dokonce se nechal vyhecovat k výzvě vysednout na vysokou jednokolku! Klepal se představil ve výtečné formě a po zahajovací bratří sekvenci s kuželi výtečně rozehřál publikum. Na něho navázala trojice z plzeňského Žongléros Ansamble, která rozehrála příběh o červeném kuželu, k němuž se všichni tři určitým způsobem vztahovali. Žonglování propojovali s pozemní a párovou akrobacií a své číslo vyladili i po vizuální stránce.

    Odlišný přístup k manipulaci nastínila německá žonglérka Kathrin Wagner. Foto František Ortmann

    Odlišný přístup k manipulaci nastínila německá žonglérka Kathrin Wagner, která k jevišti vyšla z hlediště s kruhem umístěným na čele. V tomto balancujícím postoji za navigátorské podpory publika chodila, sedla si na židli, dokonce si na ni i stoupla. A stále reagovala na nejrůznější přání diváků jako například dřepnout si, stát na jedné noze nebo se dokonce nechat políbit na tvář.

    Světelná show uskupení Aliatrix připomínala počítačové hry či sci-fi filmové snímky. Foto František Ortmann

    O tom, že při žonglování nemusejí jen lítat věci nad hlavou, přesvědčilo uskupení Aliatrix. Jejich světelná show včetně kostýmů připomínala počítačové hry či sci-fi filmové snímky.

    Filip Zahradnický vsadil na červené kruhy. Foto František Ortmann

    Na technologicky vyspělé číslo navázal s dokonalou řemeslností Filip Zahradnický. Přední český žonglér vsadil na rozdíl od počítačově vyladěných berliček na červené kruhy spjaté s jeho fenomenálním úspěchem na pařížském Festival Mondial du Cirque de Demain (více zde), na bílé míčky a kombinace předmětů. Aplaus publika vygradoval s jeho vrcholným trikem, kdy na miniaturní dřevěné ploše, jejíž širší konec (vařečku) umístil do úst, balancoval pyramidou z šesti sklenic na víno. Zahradnický potvrdil, že i vysoce technicistní žonglování nemusí ztrácet kreativní rozměr a že dobré řemeslo je dobrý základ.

    Bezdéčka

    S novinkou Bezdéčka přišly v Squadra Sua změny. Foto František Ortmann

    Squadra Sua byla na dlouhou dobu spjata výhradně s mužskými klauny. Jejich tituly Bombéros, Happy Hourči Soldates a dalšítěžily z typového herectví tří odlišných osobností a současně z vyprecizovaného humoru. Mnohá jejich pouliční hříčka by mohla být učebnicí či metodikou gagu. Pravidelně byli mistry v načasování point, v situační komice a eskalaci divadelní trapnosti. S novinkou Bezdéčka přišly změny. Vedle performera Romana Horáka a skvostného klauna Lukáše Houdka nestál jako tradičně Robert Janč, ale objevila se žena – mimka Steffi Jörgler.

    Příběh ctil jednotu místa, času a děje. Foto František Ortmann

    Příběh ctil jednotu místa, času a děje. Byl v podstatě přímočarou výsečí ze života tří osob bez domova, kteří zabíjejí svůj čas každodenními půtkami a snahou zabavit se čili přežít. Novinka zatím působila velmi čerstvě, na diváky si teprve zvykala a hledala své tempo. Performeři hráli více než naplno a snažili se dokonce přehrát i rozlehlý otevřený prostor pod širým nebem, aby upoutali pozornost na trojici nešťastníků, jejichž domovem byl koberec a pár kusů nábytku. Najít tak specifickou poetiku, jakou vygenerovala původní Squadra Sua, nebude patrně tak jednoduché. I když u Bezdéček na Letné již vysvitlo několik skvělých příležitostí prokázat mistrovský smysl pro humor a rytmus klaunérie.

    Žonglérská galashow Účinkující: Adam Jarchovský, Václav Jelínek, Kašpar Klepal, Žongléros Ansemble, Kathrin Wagner, Aliatrix, Filip Zahradnický. Letní Letná 23. 8. 2021.

    Squadra Sua, Praha – Bezdéčka. Herci: Lukáš Housek, Roman Horák, Steffi Jörgler, kostýmy: Petra Vlachynská, hudba: Vladimír Cháb, produkce: Klára Vančáková. Světová premiéra 5. 6. 2021 na
    Festivalu CirkUff Trutnov. Psáno z představení
    24. 8. 2021 na festivalu Letní Letná.

    ///

    Více na i-DN:

    Cirkus v záři reflektorů (No. 1)

    Cirkus v záři reflektorů (No. 2)

    Cirkus v záři reflektorů (No. 3)

    Cirkus v záři reflektorů (No. 4)

    Projekt vydávání letních reportáží, recenzí a denních zpravodajství na webu www.divadelni-noviny.cz byl podpořen grantem SFK. Další reflexe letních produkcí najdete pod štítkem Letní kritika 2021.


    Komentáře k článku: Cirkus v záři reflektorů (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,