Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Cirkus v záři reflektorů (No. 6)
Dny festivalu Letní Letná byly posledním dnem měsíce srpna sečteny a je třeba konstatovat, že svou plnoletost – osmnáctý ročník – „oslavil“ festival v náramné kondici. Divácký zájem a nasazení umělců nezdolalo ani počasí. Během posledního deštivého víkendu sice už ve všech šapitó mlaskalo bláto pod nohama, ale naštěstí energii a celkové atmosféře se „nelepilo na paty“. Zakončení letenského cirkusového svátku bylo podobně euforické a vstřícné jako jeho zahájení.
Pod metaforickým názvem Don´t Feed the Alligators francouzského souboru Compagnie 100 Issues se skrýval puristický cirkus punk. Nepředvídatelné situace, do racionálních souvislostí neuchopitelné, ale přesto provokativní a zážitkové představení si vzalo na mušku smrt a podrobilo ji sarkastické dekompozici nejrůznějšími výrazovými prostředky. Do maxima zaplňovaného prostoru se vtěsnal tanec á la Bollywood, pohřební ceremonie, samurajský souboj, exhibice s bičem, vzdušná akrobacie na hrazdě a mnohé další útržky mixující pohyb, slovo a symbolistní vizualitu včetně odkazu k rituálům i kýči. Esteticky i obsahově rozporuplný kabaret vrstvící absurdní setkání se zavděčil otrlému i cirkusem přesycenému divákovi, neboť „Krokodýl“ nehýřil výkonnostními prvky, ani nevyužíval již zažitá schémata novocirkusových produkcí. Adrenalin nahradila morbidita, tempo určovala překvapení a komentátorské vstupy. České reprízy svou přítomností významně obohatila Lenka Kniha Bartůňková, která v roli nejen tlumočila, ale zapojovala se do celkového dění. Zařazení inscenace Don´t Feed the Alligators do hlavního programu Letní Letné patrně naznačil trend rozšířit spektrum dramaturgie o artovou sekci.
Absurdní hru si za východisko našlo také Narušení. Cirkus TeTy si ke svému jubileu dopřál rozverné drama pod režijní supervizí Ondřeje Holby. Duet Pavly Rožníčkové a Veroniky Smolkové se točil okolo židlí a motor představení poháněla vzájemná provokace. Ačkoli jejich nonverbální výrazivo „mluvilo za vše“, celek se ukázal jako interpretačně variabilní a všechny neznámé a proměnné jako otevřená platforma k vlastní asociativní iniciativě. Tvarová diverzita dřevěného nábytku kontrastovala s kovovou židli zavěšenou na laně, která zcela jednoznačně patřila ke středobodu dění a na níž se objevovaly nápadité způsoby visu a balance. Veškeré pohybové akce i objektové instalace pak významně pozvedala světelná kompozice. Z určitého pohledu se jednalo o groteskní skicu vybočující z reality do ženských mikrosvětů, jako by divák navštívil třináctou komnatu, ve které číhaly ženy typu havran, holka, diblík, osudová a mnohé další, ovšem (a naštěstí) bez psychologických konotací. Samo narušení/ narušování komfortní zóny, nebo zón, je zde totiž dostatečně pulzujícím faktorem, aby motivovalo k neustálým reakcím od jedné k druhé. Při Narušení jsem nabyla dojmu, že veškeré dění sleduji klíčovou dírkou, ze které někdo na chvíli vytáhl klíč, aby natáhl „panenky“.
Losers Cirque Company se snažil vstoupit podruhé do téže řeky a opět na závěr festivalu připravil tzv. Speciální edici, retrospektivní program z uplynulých deseti let své tvorby. Jenže to, co vloni působilo svěže a neotřepaně, bez přehánění naprosto dokonale, se letos lehce trápilo jak v dramaturgické rovině, tak s technickými potížemi. Stan sice počtem diváků „praskal ve švech“, ale ani tak enormní zájem o Losers Cirque Company nepřiměl tým k pokusům o výraznější inovativní prvky oproti loňské přehlídce.
Je otázkou, proč soubor, který se za poslední roky raketově vystřelil mezi českou akrobatickou špičku a udržuje si divácky atraktivní repertoár a celkově vstřícný postoj ke své fanouškovské základně, zvolil takový úvod… Proč se na začátek objevila úvodní sekvence z představení Konkurz s necitlivě vedenou interakcí s diváky? Rozpaky probouzel i sám moderátor (Ondřej Havlík alias EnDru), kterému jako by první role, jež ho opravňovala vést casting do souboru a zkoušet dovednosti dobrovolníků z hlediště, vůbec nesedla. Naopak v následující průvodkyni – „své“ zažité letušce či později jako kluk – působil mnohem sebejistěji a uvolněně. Navíc díky potížím s projekcí se publikum potěšilo jeho mistrovským uměním improvizace a beatboxu.
Přehlídku zahájili „předskokani“ tzv. Baby Losers z Konkurzu, na které navázal akční souboj z představení Mimjové s Radimem Vizvárym v roli Mimstra. Následoval výběr z Heroes, Ega, Vzduchem, Kolapsu, Beach Boy(s), Walls & Handbags a The Loser(s). Závěr pak patřil vítězům talentové soutěže Duetu DaeMen, od nichž se začal příběh Losers odvíjet.
Speciální edice tentokrát nepřinesla nic víc než zopakování atraktivních čísel Losers, setkání s jejich početným souborem a důkaz o dalším technickém progresu v akrobatických disciplínách.
…
Compagnie 100 Issues, Tours, Francie – Don´t Feed the Alligators. Režie Lorca Renoux ve spolupráci s Cyril Pernot a Louison Lelarge. Vedení: Thomas Khomiakoff, Sound design: Simon Remaud, Light design: Etienne Lecoq, Scénografie: Valo Hollenstein. Produkce a administrace: Lucile Malapert and Romain Pachot. Hrají: Mehdi Azema, Julie Delaire, Maximilien Delaire, Arnaud Gasselin, Valo Hollenstein, Aude Martos, Nathalie Mauriès-Belou, Mike McCallum, Baptiste Pradeau, Lenka Kniha Bartůňková.Festival Letní Letná 13. – 31. 8. 2021.
Cirkus TeTy, Praha – Narušení. Režie a dramaturgie: Ondřej Holba, pohybová supervize: Cécile da Costa, akrobatická supervize: Stéphanie N´Duhirahe, light design: Jiří (Pírko) Šmirk, kostýmy: Daniela Klimešová, hudební motiv: Roman Zabelov, výroba židle: Prokop Vondruška. Hrají: Pavla Rožníčková, Veronika Smolková. Festival Letní Letná 29. 8. 2021
Losers Cirque Company, Praha – Losers – speciální edice. Festival Letní Letná 31. 8. 2021.
///
Více na i-DN:
Cirkus v záři reflektorů (No. 1)
Cirkus v záři reflektorů (No. 2)
Cirkus v záři reflektorů (No. 3)
Cirkus v záři reflektorů (No. 4)
Cirkus v záři reflektorů (No. 5)
…
Projekt vydávání letních reportáží, recenzí a denních zpravodajství na webu www.divadelni-noviny.cz byl podpořen grantem SFK. Další reflexe letních produkcí najdete pod štítkem Letní kritika 2021.
Komentáře k článku: Cirkus v záři reflektorů (No. 6)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)