Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Kontext Zprávy

    Co a jak hrát pro nejmenší diváky?

    V termínu 18. – 22. 11. 2021 proběhne v pražském kulturním centru Vzlet pětidenní festival Kuk ve Vzletu určený dětem od 10 měsíců do 3 let. V rámci něj se druhý festivalový den uskuteční odborná diskuse o žánru divadla pro nejmenší diváky do 3 let za účasti mezinárodních hostů z Belgie, Německa, Polska a Slovenska.

    Odivo Aero. Foto: archiv

    KUK je prvním českým multižánrovým projektem, který vychází z celosvětového trendu divadla pro nejmladšího diváka, a cílí především na návštěvníky ve věku od 10 měsíců do 3 let. Nabízí rodinám s malými dětmi nekomerční alternativu kvalitní dětské zábavy prostřednictvím programu v podobě herny, divadelních představení nebo workshopů šitých na míru nejmenším návštěvníkům.

    Probíhá od roku 2016 každoročně ve formě několikadenních festivalů na různých místech České republiky. Podporuje společné trávení volného času rodičů s dětmi a snaží se zamezit jejich částečné sociální izolaci během rodičovské dovolené. Rozvíjí dětskou představivost, seznamuje nejmladší diváky s hudbou i divadlem a buduje v nich přirozeným způsobem vztah k umění. Přispívá tak k výchově budoucí generace návštěvníků kulturních institucí a podporuje vnímání kultury a umění jako běžné součásti života.

    Studio Damúza Moment. Foto: archiv

    Aktivitám zaměřeným primárně na batolata jsme se v Česku začali věnovat na základě zahraniční inspirace. Během 5 let, co KUK funguje, se tvorba pro nejmenší diváky a jejich rodiče rozšířila po celé republice, za což jsme velmi rádi. Chceme společně s kolegy zhodnotit dosavadní poznatky o tvorbě pro děti od 10 měsíců výš a zároveň inspirovat začínající tvůrce k tomu, aby se malým divákům věnovali, doplňuje ředitelka Studia Damúza Zuzana Cajtlerová.

    Diskuse v rámci akce Kuk ve Vzletu proběhne ve dvou blocích. Dopolední blok s názvem Prostor, objekty a design v divadle pro nejmenší bude věnován základním aspektům, které divadelní tvorbu pro nejmenší ovlivňují, a také prostředkům, které se při tvorbě používají. Odpolední blok Jak sdělit příběh v divadle pro nejmenší? se zaměří hlavně na specifika vyprávění příběhů pro malé diváky s ohledem na jejich výjimečný způsob vnímání řeči a obrazů.

    Hudba batolatům. Foto: archiv

    Účast na diskusi přislíbili hosté z několika evropských zemí. Konkrétně polská teatroložka Barbara Małecka, scénografka inscenací pro batolata v centru Sztuki Dziecka v Poznani a koordinátorka mezinárodní asociace tvorby pro nejmenší s názvem Small Size, které je Studio Damúza členem. Chybět nebude ani hudebnice a učitelka hudby Liesbeth Bodyn. Věnuje se zkoumání hranic různých uměleckých žánrů jako součástí smyslového rozvoje dětí, a je také zakladatelkou a uměleckou ředitelkou belgického uskupení Klankennest, které na KUKu ve Vzletu také vystoupí.

    Dále se diskuse zúčastní slovenská dramaturgyně a režisérka Monika Kováčová – absolventka DAMU, která pod hlavičkou Bábkového divadlo na Rázcestí v Banské Bystrici vytvořila sérii tematických “batolárií”. Přidá se i Heda Bayer, německá herečka a umělecká šéfka Divadla OFF Bühne Komplex, která nabídne srovnání mezi českým a německým batolecím publikem. V neposlední řadě bude o divadle pro nejmenší diskutovat také Jiří Ondra – režisér několika inscenací žánru divadla pro nejmenší (Divadlo Lampion, Divadlo Rozmanitostí), který momentálně dokončuje první operu pro diváky do 3 let.

    Herna. Foto: archiv

    Diskusi bude moderovat Hana Strejčková, absolventka pražské DAMU a Mezinárodní divadelní školy Jacques Lecoq v Paříž. Ve své tvorbě rozvíjí pohled na participativní pohybové divadlo pro děti a mládež, na autorské divadlo reminiscence a objektové divadlo. Její režijní práce v žánru nonverbálního pohybového divadla byly opakovaně uvedeny na prestižních festivalech v ČR, dále v Německu, Francii, Polsku, Maďarsku, na Slovensku, v Izraeli, Rusku ad.

    Divadlo pro nejmenšího diváka je neustálý proces, který nedává tvůrcům šanci ustrnout. Vypráví příběhy o dekompozici světa dětskýma očima. Takový svět je bezpečný, barevný, voňavý a chutný, otevřený k objevování a doteku. Role dospělého je zde partnerská, je průvodcem a spolu-výzkumníkem. S batoletem prožívají jinou, nezřídka snovou realitu, která se může stát východiskem k novému poznání a inspirací k dalším hrám. První návštěvy divadla jsou zásadním krokem ve vývoji dítěte. V diskusích se zaměříme zejména na kvality a potřeby prostoru pro divadlo 0+ a zamyslíme se nad funkcí příběhu a postav pro nejmenšího diváka, dodává závěrem moderátorka diskuse Hana Strejčková.

    • Autor:
    • Publikováno: 18. listopadu 2021

    Komentáře k článku: Co a jak hrát pro nejmenší diváky?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,