Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kontext Názory – Glosy Zprávy

    Co dnes znamenají Poděbradské dny poezie?

    Poděbradské dny poezie znamenají oázu opojení slovem, kouzlem imaginace, obrazotvorností, představivostí, emocionalitou a tvůrčími schopnostmi vůbec. Čtyřdenní aktivní relaxaci naplněnou kreativitou a denním sněním ve světě plném techniky, technologií, informatiky a dalších odosobňujících věcí, kterým chybí v jejich dokonalosti něco pro člověka důležitého – poezie. Přitom poezie v širším slova smyslu má uzdravující vliv na lidskou duši.

    Naštěstí mladí účastníci festivalu uměleckého přednesu poezie a prózy, který se letos konal 19. – 22. dubna, mezi pochybovače o smyslu jeho předmětu nepatří. Sjelo se jich do poděbradského zámku, kde se festival koná, úctyhodné množství z celé republiky i ze Slovenska. Tento festival má totiž nejen dlouhou tradici (56 let), ale uchoval si i česko-slovenskou spolupráci. Zaznívá tu nejen čeština, ale stejnou měrou i slovenština.

    Jan Přeučil, Jana a Viktor Preissovi během zahájení letošního festivalu. FOTO archiv PDP

    Z bohatého programu si vybere odborník i laik: Páteří festivalu je interpretační soutěž Fórum přednesu poezie a prózy pořádaná ve dvou věkových kategoriích. První (od 16 – do 19 let), druhá (od 20 – do 30 let) pro studenty středních a vysokých hereckých škol, ale i vyspělé amatéry.

    první kategorii se letos představilo 24 a ve druhé 21 soutěžících. Jejich výkony posuzují dvě pětičlenné poroty odborníků na mluvené slovo. Pro interprety je mimořádně důležitá zpětná vazba, kterou od porotců dostávají ve Volných tribunách konaných vždy následujícího dne po soutěži. Tyto semináře letos vedli: Hana Kofránková, Zuzana Laurinčíková, Jana Machalíková, Nina Martínková a Ivan Němec (porota pro I. kategorii), Aleš Vrzák, Martina Longinová, Apolena Veldová, Lucia Vráblicová a Alfréd Swan (porota pro 2. kategorii). Kritické posouzení dramaturgie a volby výrazových prostředků pomáhá interpretům v dalším hledání vlastní cesty.

    Návrat duhy – pásmo poezie studentů VOŠH Praha. FOTO archiv PDP

    Úroveň výkonů byla letos velmi různorodá, přesto v každé kategorii bylo možno ocenit hned několik vynikajících výkonů. Laureátem Ceny Vladimíra Justla (nejvyššího ocenění soutěže) se stal v 1. kategorii Jiří Fencl ze ZUŠ Vítězslava Nováka v Jindřichově Hradci za interpretaci úryvku z knihy Dana a Emil Zátopkovi vypravují. Laureátkou této ceny ve 2. kategorii a zároveň držitelkou Ceny publika se stala Dominika Kňažková, posluchačka Akadémie umení v Banskej Bystrici za interpretaci ukázky z knihy Christine Lambové Volám sa Malala. Cenu publika v 1. kategorii a současně Cenu Českého rozhlasu obdržel Michal Pazderka z Pražské konzervatoře za interpretaci prózy C. D. Payna Mládí v hajzlu. Cenu Českého rozhlasu ve 2. kategorii získal herec Lukáš Adam z Prahy za text Světlany Alexejevičové Doba z druhé ruky: Konec rudého člověka.

    Jednotlivé umělecké školy se tradičně představují svými pořady inscenované poezie v cyklu Vizitky, které doplňují soutěžní program a často se střídají až dlouho do noci. Letošního ročníku se zúčastnila brněnská JAMU, bratislavská VŠMU, Akadémie umení v B. Bystrici, Pražská konzervatoř a Vyšší odborná škola herecká (VOŠH) z Prahy, která obdržela ocenění laické poroty za koláž z poezie indiánských kmenů Návrat duhy.

    Koncert vítězů studentů hereckých škol z Čech, Moravy a Slovenska. FOTO archiv PDP

    Slavnostní rámec letošním Poděbradským dnům poezie dodalo oficiální zahájení starostou Poděbrad PhDr. Ladislavem Langrem ve čtvrtek 19. dubna v átriu Městské knihovny s odhalením informačního panelu o místním básníkovi Františku Turinském, jehož se ujali manželé Jana a Viktor Preissovi. Následoval vzpomínkový pořad na zakladatele festivalu doc. PhDr. Vladimíra Justla, CSc., který připravila jeho žena Marta Hrachovinová, ředitelka festivalu, spolu s PhDr. Pavlem Chalupou.

    Z hostů prvního dne festivalu mimořádně zaujalo vystoupení PhDr. Stanislava Rubáše, Ph.D., ředitele Ústavu translatologie FF UK – vědce, překladatele i recitátora, který působivou formou dokázal posluchačům přiblížit úskalí a taje překladu Evžena Oněgina. Příkladnou popularizaci vědy literárně-dramatickým zpracováním dotvářela herečka Martina Longinová.

    Udílení Křišťálových růží – M. Hrachovinová a D. Kolářová, v pozadí B. Turzonovová a I. Bareš. FOTO archiv PDP

    Škoda, že nelze totéž říci o hudebním recitálu Vzpomínky bez lítosti Petry Hapkové s klavírním doprovodem Jiřího Toufara. Pokud lze festivalu něco vytknout, pak snad to, že při výběru hudebních pořadů nemají občas organizátoři nejšťastnější ruku. Do Poděbrad se sjíždějí nároční posluchači, kteří se zde setkávají se špičkovými výkony v oblasti mluveného slova. O to více na sebe upozorní jen průměrná kvalita hudebního recitálu, jak se například ukázalo i v letošním zahajovacím koncertu.

    Úvodní program zakončil noční happening s grilováním v Sadech S. K. Neumanna. Zapojení účastníků grilovačky do improvizovaného recitačního pásma Neumannových veršů, které provázelo odhalení informačního panelu básníku, jenž v Poděbradech trávil část svého života, působilo neformálně a velmi sympaticky.

    Držitelé Křišťálové růže Božidara Turzonovová, Igor Bareš a Daniela Kolářová. FOTO archiv PDP

    Vrcholem festivalu bylo jako každoročně předávání Kříšťálových růží význačným umělcům za celoživotní mistrovství v oboru uměleckého přednesu. Letos ocenění převzali Daniela Kolářová, Igor Bareš a Božidara Turzonovová, kteří poté zasadili růže do rozrůstajícícho se rozária poděbradského zámku. Slavnostní večer doplňoval hudebními vstupy vynikající akordeonista Ladislav Horák.

    Vtipnou tečkou za letošním festivalem byl v neděli 22. dubna závěrečný Koncert vítězů soutěže připravený Apolenou Veldovou, kdy kromě prezentace nejlepších výkonů si slovenští účastníci festivalu vyměnili s českými kolegy výňatky ze soutěžních textů.

    Radost se společného počinu a tvořivá atmosféra festivalu jsou dokladem, že poezie v dnešní době není přežitkem a má i v mladé generaci své velké zastánce a zdatné interprety. Každoroční setkávání stejně naladěných mladých lidí s významnými umělci oboru v česko-slovenském kontextu má stále mimořádný význam.

    56. Poděbradské dny poezie, 19. – 22. dubna 2018.


    Komentáře k článku: Co dnes znamenají Poděbradské dny poezie?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,