Divadelní noviny > Názory – Glosy Zprávy
Co se děje ve Slezském divadle v Opavě? (I)
Co se podle vás ve Slezském divadle děje? Případně co to pro vás osobně znamená? Jedinou otázku jsem položil několika osobnostem spjatým se Slezským divadlem, a budu rád, když na ni odpoví i kdokoli další, kdo může pomoci vyjasnit nepřehlednou situaci.
Na konci sezóny odcházejí nebo jsou odcházeni ze Slezského divadla umělečtí i správní pracovníci, Bylo ovšem zřejmé, že problémy dříve či později překročí hranice opavského divadla, neboť, jak v Divadelkách upozorňujeme opakovaně, se léta systémově neřeší jeho financování i jeho umělecké směřování. Na veřejnost pravidelně pronikaly vnitřní krize a pokusy je případ od případu, tedy nesystémově řešit. Naposledy vloni zachraňoval zdejší operní sólisty, kteří měli být propuštěni právě z ekonomických důvodů, ministr kultury Lubomír Zaorálek. Pokud vím, o ekonomické situaci s vedením divadla i města Opavy už jednal i současný ministr Martin Baxa.
Problémy ovšem začaly mnohem dřív, za, troufnu si tvrdit, málo kompetentních ředitelů, kteří do ředitelské funkce nastoupili bez elementárních oborových zkušeností a bez potřebné odborné kvalifikace (ředitelka auditní společnosti, bankéř, velitel hasičů). Je to vizitka vedení města Opavy jako zřizovatele divadla (od roku 1993), a zároveň jeden z dokladů nekompetentního přístupu k divadelní instituci. V pořádku však dlouhodobě nebyla a zřejmě stále není ani situace uvnitř divadla, největší konflikty provázejí operní soubor, do jehož vedení výrazně mluví odboráři a někteří pracovníci divadla, aniž by k tomu měli funkční kompetenci. Lze upozornit i na skutečnost, že prakticky všichni šéfové opery pravidelně končili nesystémovým odvoláním za nejasných konfliktních okolností. Zájemce odkazuji na články v Divadelkách, všechny četné kauzy ve Slezském divadle jsme komentovali.
Oslovili jsme i náměstka opavského primátora zodpovědného za kulturu Petra Orieščíka, který však na konkrétní koncepční otázky z listopadu 2021, kdy radnice jmenovala nového ředitele Aleše Kománka, odpověděl až v březnu 2022 velmi nekonkrétně. Kománek své plány zveřejnil až letos v dubnu a v květnu poskytl Divadelkám také jen velmi obecnou koncepci rozvoje divadla – vypracovat ji mu uložil právě náměstek Orieščík, s podivem až poté, co Kománka radnice jmenovala ředitelem, i nelze se neptat, na základě čeho. Především lze konstatovat, že nový návrh rozpočtu, jímž Kománka radnice výslovně pověřila, je dle zveřejněných údajů zjevně nereálný. Náměstek Orieščík i ředitel Kománek nicméně opakovaně deklarovali, že divadlo zůstane dvousouborové, tedy že bude zachována opera.
Současná krize na veřejnost prosákla prostřednictvím týdeníku Region Opavsko, poprvé z 28. června.
Komentáře k článku: Co se děje ve Slezském divadle v Opavě? (I)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)