Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zahraničí Zprávy

    Comédie-Française v Plzni

    Přes čtyřicet představení divadelních souborů z Francie, Maďarska, Německa, Polska, Slovenska a České republiky nabídne 32. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo, který proběhne od 11. do 19. září v Plzni. K hlavním zahraničním lákadlům patří nejprestižnější a nejstarší francouzský soubor Comédie-Française s nejnovější inscenací Hekuba, ne Hekuba v režii portugalského dramatika, režiséra a ředitele Avignonského festivalu Tiaga Rodriguese nebo téměř pětihodinová inscenace Extinction souborů Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz z Berlína a Si vous pouviez lécher mon coeur francouzského režiséra Juliena Gosselina o Vídni počátku 20. století kombinující taneční párty, koncert, zklidněný monolog i výpravné live cinema.

    Comedie Francaise. Foto Hecube Christophe Raynaud de Lage

    Budapešťské divadlo Örkény Színház přiveze komorní inscenaci Solness Henrika Ibsena v režii lldikó Gáspárové s proslulým maďarským hercem Pálem Mácsaiem a Slovenské národní divadlo strhující adaptaci současné slovenské novely Pes na cestě v režii Dušana D. Pařízka.

    Hlavní část festivalu zakončí inscenace Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji v režii Mateusze Pakuły souborů Teatr Łaźnia Nowa z Krakova a Teatr Żeromskiego z Kielců, vítěz prestižního festivalu Božská komedie, oceněný i Grand Prix za nejlepší inscenaci současné polské hry. Z Prahy se představí Švandovo divadlo, Masopust, Divadlo Na zábradlí, z Brna Divadlo Husa na provázku a HaDivadlo, dále Činoherní studio z Ústí nad Labem, Naivní divadlo z Liberce, Slovácké divadlo z Uherského Hradiště, Divadlo Petra Bezruče z Ostravy, domácí Divadlo J. K. Tyla a Divadlo Alfa, v epilogu pak Studio DVA, Dejvické divadlo a sólová inscenace Žáby s Ivanem Trojanem režiséra Petra Zelenky. Program také nabídne open-air představení zdarma, sekci Johan uvádí v Moving Station, diskusi, workshopy divadelní fotografie a videa i workshopy pro profesionály a studenty.

    Laznia Nowa Teatr Zeromskiego Jak jsem nezabil svého otce. Foto Klaudyna Schubert

    Letošní ročník festivalu Divadlo přinese velmi silný zahraniční program – přední divadelní scény z celé Evropy. Vedle slavného francouzského souboru Comédie-Française to budou německá Volksbühne, polská divadla z Krakova a Kielců, Örkény Színház z Budapešti a náš pravidelný host Slovenské národní divadlo, říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian. Věřím, že to je potvrzení postavení festivalu Divadlo na mezinárodní scéně i našich schopností takto náročná hostování zajistit, doplňuje Burian.

    Rozsáhlý a strhující téměř pětihodinový projekt Extinction, v němž spojili síly němečtí a francouzští herci ze souborů Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz z Berlína a Si vous pouviez lécher mon coeur z Lille, kombinuje taneční párty, koncert, zklidněný monolog i výpravné live cinema. V inscenaci vycházející z her a novel Arthura Schnitzlera a z Bernhardova románu Vyhlazení pohlíží režisér Julien Gosselin na bující umělecký a intelektuální život Vídně počátku 20. století jako na příslovečnou ´veselou apokalypsu´ v ovzduší blížícího se rozpadu monarchie a nástupu první světové války, říká dramaturgyně festivalu Dora Štědroňová. Inscenace slavila mimořádný úspěch na řadě přehlídek včetně Vídně a Avignonu.

    Festival zahájí francouzský soubor Comédie-Française s nejnovější inscenací Hekuba, ne Hekuba v režii portugalského dramatika, režiséra a ředitele Avignonského festivalu Tiaga Rodriguese. Hostování tohoto souboru, jehož historie se odvíjí až od dob Molièra, je o to unikátnější, že v rámci velkého evropského turné po světové premiéře právě na Avignonském festivalu půjde o první uvedení v klasické divadelní budově. Pro svou první režii v Comédie-Française zvolil Rodrigues příběh Hekuby, vdovy po králi Priamovi, jež při pádu Tróji přišla o manžela, trůn i děti. Ten se prolíná s příběhem herečky, jež v našich časech Eurípidovu Hekubu ztvárňuje. Do probíhajících zkoušek inscenace zasahuje soudní vyšetřování, v němž herečka sama usiluje o zadostiučinění pro svého autistického syna, který se stal obětí zneužívání, přibližuje dramaturg Michal Zahálka.

    Inscenací Pes na cestě, která je strhující adaptací neúprosné, ale i humorné novely Pavla Vilikovského, v podání souboru Slovenského národního divadla vstoupil režisér Dušan D. Pařízek poprvé na slovenskou divadelní scénu. Mistrně v ní rozvinul koncepci narativního divadla, opřenou o koncentrovaný herecký projev, vysvětluje dramaturgyně Kamila Černá. Hrají Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Robert Roth a Richard Stanke.

    Volksbühne Extinction. Foto Simon Gosselin

    Komorní inscenaci slavné hry Stavitel Solness Henrika Ibsena v režii Ildikó Gáspárové přiveze do Plzně Örkény Színház, jedno z předních budapešťských divadel. Příběh hlavního hrdiny hry se zde  prolíná s osobním příběhem jeho představitele, proslulého maďarského herce Pála Mácsaie. Sny a ideály mládí se zde hravě i jímavě konfrontují se skepsí stárnoucího architekta/umělce, který ví, že může být mladými překonán, dodává dramaturgyně Jitka Sloupová.

    O zakončení hlavní části se postarají spojené polské soubory Teatr Łaźnia Nowa z Krakova a Teatr Żeromskiego z Kielců. Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji v režii Mateusze Pakuły získala Grand Prix za nejlepší inscenaci současné polské hry a je vítězem prestižního festivalu Božská komedie. Pakuła, jeden z nejoriginálnějších polských spisovatelů a režisérů, napsal po smrti svého otce knihu o bezmoci a vzteku na stát, zdravotnictví i církev, které místo pomoci jen stupňují utrpení nemocných. Pro jeviště rozepsal její text do rolí pro pět výjimečných herců, kteří mu dali nový, nečekaný rozměr. Příběh je podán s humorem, jenž odlehčuje i ty nejdrastičtější momenty, líčí dramaturg Jan Kerbr.

    Český program nabídne tradičně výběr za uplynulou sezonu. Prahu budou reprezentovat Švandovo divadlo s dynamickým soudním dramatem Na první pohled (r. Lucie Ferenzová) s Marii Štípkovou v sólové roli, spolek Masopust se scénickým čtením Deklarace závislostí (r. Anna Klimešová) a Divadlo Na zábradlí s inscenací Veřejní nepřátelé (r. Jan Mikulášek), dialogem Michela Houellebecqa a Bernard-Henri Lévyho v uhrančivém podání Miloslava Königa a Václava Vašáka. Brněnské Divadlo Husa na provázku představí v Plzni inscenaci Sága rodu Marxů (r. Jan Mikulášek) spojující text španělského autora Juana Goytisola s vlastním viděním a přístupem k fenoménu Marx. HaDivadlo pak inscenaci Jenom konec světa (r. Ivan Buraj) o komplikovaném vztahu mezi městským liberálním intelektuálem a jeho venkovskou rodinou. Ústecké Činoherní studio přiveze Peera Gynta (r. Michal Hába) s mimořádným výkonem Kryštofa Bartoše v titulní roli i živou hudbou Jindřicha Čížka. Liberecké Naivní divadlo okouzlí ty nejmenší diváky poetickou inscenací Červený balónek (r. Michaela Homolová) inspirovanou stejnojmenným francouzským filmem Alberta Lamorisse o malém chlapci a jeho balónku. Slovácké divadlo z Uherského Hradiště uvede E. F. Burianovu jevištní montáž z lidové poezie  Láska, vzdor a smrt (r. Lukáš Brutovský), pojatou jako napínavý příběh o lásce a věčném dialogu, který lidstvo vede se svědomím, osudem i smrtí. Inscenace Střípky ženy (r. Jan Holec) od spolupracovnice maďarského režiséra Kornela Mundruczó Katy Wéber v podání ostravského Divadlo Petra Bezruče vykresluje tísnivou atmosféru jedné rodinné sešlosti, při níž postupně vycházejí najevo toxické vztahy mezi matkou a dvěma dcerami.

    Slovenské národní divadlo – Pes na cestě (zleva Alexander Bárta, Richard Stanke, Ľuboš Kostelný, Robert Roth). Foto Robert Tappert

    Plzeňské Divadlo J. K. Tyla zařadilo do programu festivalu operu na motivy života Boženy Němcové Jsem kněžna bláznů (r. Martin Otava) a Divadlo Alfa evropskou premiéru koprodukční česko-japonské inscenace Čáslavská – Tokio – 1964 (r. Jakub Vašíček). Epilog přinese plzeňským divákům tři inscenace – Žáby s Ivanem Trojanem (r. Petr Zelenka), Milostné dopisy (r. Darina Abrahámová) Studia DVA, romanci v dopisech nominovanou na Pulitzerovu cenu s Emílií Vášáryovou a Milanem Kňažkem, a grotesku Dejvického divadla Ztratili jsme Stalina (r. Michal Vajdička) se známými herci v rolích nebezpečných kremelských aparátčíků.

    Programová sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station přinese spolupráci této scény a souboru Tygr v tísni v současné hře Krajina se sklady (r. Ivo Kristián Kubák), scénické provedení oratoria Jephte (r. Krzysztof Garbaczewski) špičkového polského souboru staré hudby Capella Cracoviensis, taneční představení Lonesome cowboy a workshop Hledání performativního napětí Tomáše Janypky, participativní divadelní instalaci Vzpomínání (r. Anna Datiashvili) pro 6 diváků a 0 herců, instalaci Radiomaton kanadských tvůrkyň Marie Béland a Simon Laroche, absolventskou imerzivní site specific inscenaci Šestý smysl města (r. Ivana Sobková a Roman Černík) tvůrčího týmu z pražské DAMU a 1. česko-německý kabaret To téma / Das Thema s názvem Kafka has left the building (r. Emil Rothermel).

    Zdarma v ulicích Plzně uvidí diváci několik open-air představení – loutkovou pohádku Superkluk (r. Jiří Jelínek) pražského Studia Damúza, soubor V.O.S.A. Theatre s podobenstvím Mezi světy – první krok o hledání místa v životě a krátké ukázky z baletní inscenace Malý princ v podání části baletního souboru domácího Divadla J. K. Tyla.

     ///

    Kompletní program i vstupenky v prodeji jsou na webu.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. srpna 2024

    Komentáře k článku: Comédie-Française v Plzni

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,