Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    ČTP 2018 (No.1)

    24. ročník České taneční platformy včera odstartoval. Z více než čtyřiceti přihlášených titulů vybrala odborná porota do soutěžního programu sedm děl, které podle ní reprezentují to “nej”, co české taneční a pohybové divadlo vyprodukovalo v uplynulém roce.

    První večer přehlídky prolistovali diváci (včetně již tradičně zastoupených zahraničních profesních hostů) ve Studiu Alta „deník radikálního introverta“ v sólovém provedení Viktora Černického. Asi hodinová solo performance se jmenovala Creep a režijně ji připravila Miřenka Čechová.

    Performance, zcela v duchu uměleckého směřování souboru Miřenky Čechové Tantehorse, ohledává podstatu identity. Zkoumá její vymezení ve vnitřním dušezpytném prostoru, který podmiňuje interakce s vnějším “objektivním” prostorem. Ukazuje tak, že sebereflexe je vždy dynamická jako objekt transformovaný dotykem a nutně subjektivní jako obraz deformovaný pokřiveným zrcadlem, jež bylo důležitou součástí scény.

    Prostorem sebepoznání je performerovi dřevěná, bíle natřená krychle. FOTO Tantehorse

    Prostorem sebepoznání je performerovi dřevěná, bíle natřená krychle sestávající pouze ze tří stěn. Jsou na ní umístěny zvukové senzory, které zachycují každý pohyb a eletronicky jej přetvářejí do zvukových podob. Výsledkem je podmanivý dialog fyzického a sonického aparátu. Doplňuje ho televizní záznam, na němž performer stísněný v plechovém barelu verbálně rozvíjí svá introspektivní východiska, která jsou později pro svou inertní pasivitu živou akcí umlčena.

    Černický mapuje svůj niterný prostor s odzbojující důsledností. FOTO Tantehorse

    Černický mapuje svůj niterný prostor s odzbojující důsledností, s obnažeností duševní i tělesnou. Plíží se po stěnách krychle, omakává je, rejdí v jejích spárách, rozechvívá je. Hra s ledovou, tající soškou dítěte v rukou dává hmatatelně zakoušet křehkou osamělost uprostřed introvertova chladného odcizení. Hned vzápětí dokáže však svůj životní postoj (odtažitost, sebezahleděnost) s nadhledem shodit a ironizovat. A je to právě podvratný humor, co nakonec (zakuklenou) otevřenost intimní zpovědi přetavuje v ódu na vzájemnost a (sebe)sdílení.

    ///

    Více na i-DN:

    Tip: Česká taneční platforma 2018

    ČTP 2018 (No.1)

    ČTP 2018 (No.2)

    ČTP 2018 (No.3)

    ČTP 2018 (No.4)

    ČTP 2018 (No.5)

    ///

     


    Komentáře k článku: ČTP 2018 (No.1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,