Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Čtyřikrát divadlem roku

    Klicperovo divadlo se ve své dramaturgii vždy snažilo o co nejpestřejší a vyváženou skladbu repertoáru, která odpovídá nárokům zdejšího diváka, diváka za posledních dvacet let vyškoleného a vstřícného, diváka, který si je dobře vědom toho, že „jeho Klicperák“ dosáhl čtyřikrát na titul Divadlo roku, diváka, který vyžaduje kvalitu a nebojí se experimentu.

    Filip Richtermoc, Jiří Zapletal, Ondřej Malý a Jan Bílek ve Světácích
    FOTO VIKTOR KRONBAUER

    Příchod uměleckého šéfa Davida Drábka v roce 2009 přinesl výrazné vyprofilování v jedné z dramaturgických linií divadla – v tvorbě autorské. Na repertoáru se už objevily inscenace čtyř Drábkových textů v autorově režii a chystá se pátá. První byl muzikál Ještěři, který David Drábek napsal společně s autorem hudby Darkem Králem a textařem Tomášem Belkem. Po Morávkově inscenaci Akvabel to pro hradecké publikum znamenalo návrat Drábkovy poetiky na prkna Klicperova divadla. Příběh o partičce spolužáků ze základní školy, kteří se sejdou po dvaceti letech, aby společně nazkoušeli Cestu do pravěku podle filmu Karla Zemana, se setkal s velkým diváckým úspěchem a předznamenal i oblibu inscenací dalších, ve stejném duchu drábkovského humoru a hravosti. V sezoně 2009/2010 zde uvedl David Drábek svou hru Náměstí bratří Mašínů, komedii o cestě k českému moři, ve které hostovala Daniela Kolářová. Za průlomovou lze označit inscenaci Noc oživlých mrtvol, kterou David Drábek zahájil ve Studiu Beseda volný cyklus Amores Klicperos – představení pro odvážnějšího diváka i tvůrce. Satirický zombie kabaret přinesl nejen nominace na Cenu Alfréda Radoka a Cenu Marka Ravenhilla, ale především otevřel prostor Besedy mladším divákům. Sezona 2010/2011 opět přináší dvě Drábkovy autorské inscenace – detektivní mysterium Sherlock Holmes: Vraždy vousatých žen a druhou inscenací bude romantická komedie Jedlíci čokolády. Tuto hru psal Drábek přímo na tělo svým hradeckým herečkám a múzám – Pavle Tomicové, Isabele Smečkové a Pavlíně Štorkové.

    Klicperovo divadlo se ovšem snaží uvádět často i hry psané přímo pro hradecký soubor. K takovým inscenacím patřily Vltavínky, které napsala dramaturgyně Klicperova divadla Magdalena Frydrych Gregorová a které ve studiu Beseda zinscenovala Viktorie Čermáková. V Besedě také uvádíme inscenaci hry Petra Kolečka Klub autistů v režii Natálie Deákové, donedávna zde byla na programu také Krobova inscenace Havlova Odcházení a už několikátou sezonu se zde úspěšně hraje hra Arnošta Goldflama Dámská šatna, kterou autor věnoval přímo hradeckým herečkám. Soupis nových her doplňuje ještě inscenace hry Král je panna, jejíž autorkou je současná dramatička Moira Buffini. V režii Lídy Engelové se v letošní sezoně vrací v obnovené premiéře do prostor komornějšího Studia Beseda.

    Další linie, kterou lze vysledovat v posledních letech, je uvádění hudebních titulů, ve kterých se uplatňuje muzikálnost souboru. Jedná se nejen o muzikál Ještěři, ale také o jazzovou operu Suchého a Šlitra Dobře placená procházka v režii Radka Balaše, hudební bylo i nastudování Prince a chuďase v režii Zoji Mikotové, výraznou hudební složku mají i Morávkovi Světáci či Marná lásky snaha v režii Braňo Mazucha.

    Kromě Hlavní scény a Studia Beseda disponuje Klicperovo divadlo také komorní scénou V podkroví, pro kterou každý rok připravujeme minimálně jednu premiéru v rámci volného cyklu Šepoty a výkřiky. Z poslední doby můžeme jmenovat již derniérované tituly Ženy a panenky, Oskara a růžovou paní a v současnosti uváděný Detektor lži v režii Viktorie Čermákové.

    Škála titulů pro Hlavní scénu je velice široká. Pod hlavičkou God save William Shakespeare ještě stále pokračujeme v tradici, kterou zde inicioval Vladimír Morávek, a kterou bylo pravidelné nasazování Shakespearových textů. Naposledy to byl Perikles v režii Jiřího Nekvasila a již zmiňovaná Marná lásky snaha. Sám Vladimír Morávek se do Klicperova divadla vrátil po pětileté odmlce s inscenací Hadrián z Římsů, v níž vzdal hold nejen dramatikovi, ale i celému Klicperovu divadlu. Druhou Morávkovou prací ze současného repertoáru je adaptace oblíbeného filmu Světáci, která v sobě kromě známého příběhu skrývá i úryvky z deníků Zdeňka Podskalského a historii skupiny Golden Kids. Velice úspěšnými inscenacemi poslední doby byla také zpracování autorů, jejichž jméno je spjato s –ýchodočeským krajem nebo s Hradcem Králové. Na začátku května má na Hlavní scéně premiéru také McDonaghův Mrzák inishmaanský v režii mladého a nekonvenčního Jana Friče.

    Samozřejmě, že kvalitu Klicperova divadla utváří základním způsobem herecký soubor, jehož úroveň je velmi vysoká a jehož členové se po právu mohou těšit z různých divadelních ocenění, ať už to jsou Ceny Alfréda Radoka pro Pavlu Tomicovou, Český lev a Cena filmové kritiky pro Ondřeje Malého či nominace na Thálie pro Dušana Hřebíčka a Pavlínu Štorkovou.

    V dramaturgickém plánu pro sezonu 2011/2012 se snažíme pokračovat v nastoleném směru širokého rozptylu, zastoupení autorských inscenací, hudebních titulů, uvádění současných i klasických textů. Inscenaci Londonova Tuláka po hvězdách, slavného příběhu o svobodě a nezlomnosti člověka, připraví do Besedy mladý režisér David Šiktanc. Hlavní scéna bude na začátku sezony patřit klasice. Jiří Nekvasil nastuduje hru Christiana Grabbeho Don Juan a Faust, která spojuje velká témata dvou nesmrtelných hrdinů s motivy commedie dell’arte. Komorní scéna V Podkroví představí současnou hru Esther Vilarové Žárlivost v režii Pavla Krejčího. Příběh o lásce a nevěře se tak stane dalším pokračováním cyklu Šepoty a výkřiky. Hradecké herečky mají za sebou už rozhlasovou inscenaci této hry. V únoru se můžeme těšit na premiéru hry o životě bratří Čapků, napíše a zrežíruje ji Martin Františák. Nebude chybět ani adaptace slavné filmové předlohy – divadelní verzi Herzovy Morgiany, snově temného dramatického příběhu o dobru a zlu na motivy novely Alexandra Grina připravuje režisér Daniel Špinar. Závěr sezony potěší všechny příznivce Karla Poláčka a jeho oblíbeného titulu Bylo nás pět. Umělecký šéf David Drábek představí hradeckému publiku scénickou verzi své hry Koule, inspirované osudem jisté československé sportovkyně, která vyvolala množství kontroverzních ohlasů už při svém rozhlasovém uvedení. Osmá premiéra, taktéž v režii Davida Drábka, bude potom velkým kabaretem pro Hlavní scénu, který satirickým okem pohlédne na českou povahu a mýty.

    Jana Slouková

    dramaturg Klicperova divadla


    Komentáře k článku: Čtyřikrát divadlem roku

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,