Daniel Špinar začíná úřadovat
V českých médiích se objevila řada protichůdných informací o změnách v činoherním souboru Národního divadla, jež chystá Daniel Špinar, jmenovaný od září tohoto roku novým uměleckým šéfem činohry. Pokusili jsme se zjistit, jak to ve skutečnosti je.
V českých médiích se spekuluje o obměnách Činohry ND, a to jak hereckých tak v oblasti dramatugie. Co se chystá a kdy?
Jan Burian, ředitel ND: Daniel Špinar seznámil počátkem roku členy souboru s představami o další spolupráci. S rozhodující většinou se dohodl na jejím pokračování. Částečná obměna souboru i dramaturgie je legitimní krok v souladu s koncepcí, s níž uspěl ve výběrovém řízení.
Tomáš Staněk, tiskový mluvčí ND: Daniel Špinar byl v prosinci 2014 na základě výběrového řízení jmenován novým uměleckým ředitelem činohry Národního divadla. Soubor začne řídit začátkem nové sezony, tedy v září 2015. Do té doby se věnuje intenzivním přípravám pro realizaci vítězné koncepce. V minulých dnech absolvoval rozhovory se členy uměleckého souboru, aby jim detailně představil své vize a dramaturgicky plán.
Mohli byste být konkrétní?
Staněk: Do divadelní sezony 2015/2016 vstoupí činoherní soubor rozšířen o Patrika Děrgela, Terezu Vilišovou a Pavlínu Štorkovou. Ke konci prosince 2014 angažmá ukončila Petra Špalková. Na jaře do důchodu na vlastní žádost odchází Jan Kačer. V létě ho bude následovat Jan Hartl, který v inscenacích ND bude nadále vystupovat jako host.
Do angažmá v průběhu sezony 2015/2016 nastoupí režisér Štěpán Pácl a dramaturgyně Ilona Smejkalová.
Pokusili jsme se zjistit více. Od našich zdrojů blízkých divadlu jsme se dozvěděli ještě toto:
1/ Termínované smlouvy během tohoto roku končí Sabině Králové, Antonii Talackové, Petru Motlochovi a Oldřichu Vlčkovi. Pravděpodobně nebudou prodlouženy.
2/ Dále se spekuluje o odchodu Miluše Šplechtové, Hany Igondy Ševčíkové, Jana Novotného a Jaromíry Mílové. Mají ale trvalé smlouvy, takže případný odchod z ND by musel proběhnout formou dohody.
3/ O dalším působení se jedná s Igorem Barešem (pravděpodobně směřuje z ND do Divadla na Vinohradech)
4/ S novou sezonou by měly být z repertoáru staženy i některé aktuální inscenace. Daniel Špinar si přeje, aby bylo ukončeno uvádění Morávkovy inscenace 1789 a Dočekalův Strýček Váňa. Výrazně se promění repertoár Nové scény.
5/ Proměňuje se i obsazení dramaturgie. S koncem této sezony skončí své angažmá Daria Ullrichová a Martin Urban, koncem následující Iva Klestilová. Zůstává Marta Ljubková a Jan Tošovský.
/Kromě citací Jana Buriana a Tomáše Staňka berte další informace jako oficiálně nepotvrzené/
Komentáře k článku: Daniel Špinar začíná úřadovat
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Michal Zahálka
„Naše zdroje blízké divadlu“?
Já se teda omlouvám, ale podle mě se takhle kriket nehraje.
26.01.2015 (18.50), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Michale,
taky to není kriket.
Ale – abych nezneužíval Tvého ušklíbnutí a pro ostatní čtenáře – ona část „naše zdroje blízké divadlu“ je ověřená z několika stran, informativní a věřím i dostatečně věcná, bez jakýchkoli interpertačních příznaků. Jen nelze uvést zdroj či (přesněji) zdroje, což je snad v naší branži, jež věru není kriketem, někdy nutné.
26.01.2015 (19.13), Trvalý odkaz komentáře,
,Michal Zahálka
Já, Vláďo,
především myslím, že není nutné vrtat se v probíhajícím dění, které bezpochyby spadá do pravomocí šéfa souboru. O tom, co je již hotovo a oznámeno, ať se klidně debatuje, ale zveřejňovat informace typu „jedna paní povídala“, resp. teda „více paní povídalo“ (ověřeno z několika stran) – proč? Odchod herce je záležitostí toho kterého herce a vedení divadla. Ostatně kdybych věřil zaručeným zákulisním zprávám, myslím si, že do funkce nastupuje Ivan Krejčí. To bylo ověřeno z velké spousty zdrojů blízkých divadlu.
26.01.2015 (20.26), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Michale,
promiň, ale my jsme o tom, že Ivan Krejčí „podle ověřených zdrojů“ bude šéfem ND nepsali. Pokud se pamatuju, chtěli jsme otevřít diskusi, kdo by byl vhodným šéfem.
Co se týká aktuálních informací, mluví o nich mj. i – snad uznávána jako solidní – MfD. Velmi nedávno jsme právě za to, že jsme se takovým kauzám (například rozjíždějící se kauze kolem ČS Ústí) včas nevěnovali, byli peskováni.
A co se týká dění v ND – nemyslím, že je to až tak věc pouze interní. ND je placené z veřejných peněz a musí počítat s tím, že je pod veřejnou kontrolou. Zpráva, kterou jsme zveřejnili, je pouze informativní, nic víc. Nikomu nestraníme, neříkáme, že na to vedení ND má či nemá právo. Jsem přesvědčen, že veřejnost ale má právo včas vědět, co se děje.
26.01.2015 (23.33), Trvalý odkaz komentáře,
,Tomáš Jarkovský
Divadelní noviny zakládají bulvární koutek?
26.01.2015 (22.04), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Pane Jarkovský,
také se to dá chápat jinak – Divadelní noviny se odvážněji než dříve pouštějí do aktuálních kauz a využívají k tomu metody investigativní žurnalistiky. Hráčům kriketu to možná vadí…
Mně ale – zatím na dvou reakcích – udivuje něco jiného. Nedebatuje se zde o oprávněnosti či neoprávněnosti, správnosti či pochybách o chystaných krocích nového vedení činohry ND, ale o tom, že aktuální informace bez oficiálního potvrzení zveřejňujeme a nabízíme k diskusi. Ubíráte tím žurnalistice právo (podle mne jde o povinnost) zjišťovat si a ověřovat informace u vlastních zdrojů. Co mohu dělat jiného, než ručit svým jménem? A pokud pochybujete o správnosti zveřejněných údajů, respektuji to. Máte snad jiné? Napište jaké. Nebo hrajete kriket vždy a v každé situaci? Až v budoucnu uvidíme, kolik na zprávě bylo pravdy, či ne. Někdy však bývá pozdě.
26.01.2015 (23.23), Trvalý odkaz komentáře,
,Tomáš Jarkovský
Mé pochyby
se netýkají správnosti nebo nesprávnosti zveřejněných informací, ale smyslu jejich zveřejnění. Jízlivost jsem si mohl odpustit, uznávám. Pochybnosti mám i nadále, přesto děkuju za vysvětlení.
27.01.2015 (0.17), Trvalý odkaz komentáře,
,Václav Bartoš
Velmi děkuji Vladimírovi
za tenhle naprosto věcný vhled. Nemá-li být divadelní prostředí pro běžné smrtelníky jaksi zastřené a ostatními vnímané jako jakýsi píseček divadelníků, je takový report rozhodně krokem správným směrem. Včecnost, jasnost, průhlednost.
26.01.2015 (23.35), Trvalý odkaz komentáře,
,Marie Reslová
Divadelní noviny cituje ČTK
a přebírá Vladimírovy informace v totožném znění – jejich správnost potvrdil mluvčí činohry Tomáš Staněk. Tak snad by to spílání do bulvárního média mohlo skončit.
26.01.2015 (23.47), Trvalý odkaz komentáře,
,Marie Reslová
Zapomněla jsem připojit důkaz: http://art.ihned.cz/c1-63441560-narodni-divadlo-herci
26.01.2015 (23.48), Trvalý odkaz komentáře,
,Michal Zahálka
Pozdě na co?
S čím chceš polemizovat, čemu chceš zabránit? Nebo se prostě musí o všem diskutovat? Tak ty šéfovský funkce zrušte a budem o všem hlasovat na iDN, ne?
26.01.2015 (23.50), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Michale,
směšuješ dvě situace – volbu uměleckého šéfa ND. Ta podle mne měla vyvolat daleko větší veřejnou diskusi, než se podařilo. A nynější dění. To mi trochu připomíná vstup Tomáše Töpfera na Vinohrady. Jako by divadlo už nyní patřilo Danielu Špinarovi. Rozhoduje nejen o hereckých angažmá, kde je možná přinejmenším lidsky necitlivý, ale také o inscenacích. A zde už teď považuju za varovné oznámit necelé dva měsíce po premiéře 1789 její konec. Pokud vím, jde o velmi drahý projekt více subjektů, který domluvilo stávající vedení, a bylo by přinejmenším slušné (ale myslím je i povinností) převzít tento projekt a dát mu možnost existovat aspoň v obvyklé – pro jiné inscenace ND – délce. Může se Špinarovi líbit či nikoli, ale je to projekt připravený z určitých důvodů, je v mnoha ohledech výjimečný a jsem přesvědčen, že tak by se s ním mělo nakládat. Divím se stávajícímu vedení, že tento projekt tak rychle a snadno opouští. To je to pozdě…
27.01.2015 (0.06), Trvalý odkaz komentáře,
,Marie Reslová
Michale, nerozumím.
27.01.2015 (0.10), Trvalý odkaz komentáře,
,Marie Reslová
Tak teď už rozumím – mezitím mi to Vladimír vysvětlil svou reakcí. K tomu mám jedinou poznámku: Všichni strašně dlouho volají po razantní změně v ND. A sotva se do ní někdo pustí, je oheň na střeše.
27.01.2015 (0.17), Trvalý odkaz komentáře,
,Jakub Škorpil
Marie,
škoda že tu nemáte tlačítko „líbí“ mohl jsem šetřit slova.
Kategorie „uvažuje se“ v spojení s „informovanými zdroji“, to Vladimíre vskutku nepovažuji za investigativní novinařinu. Nemluvě o tom, že „otevíráš kauzu“ ještě než vznikla (nepovažuješ-li tedy články v Blesku a otevřené dopisy zhrzených manželů za probíhající kauzu). Nezlob se ale tohle mi spíš zavání „vytvářením kauz“.
A ještě ke všem ty busty, že?
27.01.2015 (1.46), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Jakube,
v pátek a další dny byla v mnoha médiích, a to nejen bulvárních, řada informací o dění v ND. Jelikož existují Divadelní noviny coby oboru se věnující médium a mají internetovou podobu, jsem toho názoru, že bylo naší povinností zjistit fakta. To jsme udělali a žádnou kauzu jsme nevytvářeli (ta už – pokud nějaká je – běžela mimo nás). Že jsou některé informace z vlastních zdrojů, jsem jen přiznal pro maximální přesnost a taky pro jistou pikantnost. Kdybych tu větu vypustil, byla by informace stejná a asi by nikdo takto nereagoval. Pro mne je to celkem zajímavé, jak i odborně zdatní čtenáři jako Ty či Michal se necháváte unést kořením bez vnímání podstaty, tedy ode mne coby autora zprávy pouze strohého uvedení faktů bez jakýchkoli komentářů (vytváření kauz). Uvažuje se… (přesněji Spekuluje se…) uvádí informaci, u níž by Ti mělo být jasné, že Špinar oněm hercům oznámil, že s nimi dále nepočítá, ale jelikož mají stálé smlouvy, nemůže je jen tak propustit, což je řečeno v další větě. Měl jsem snad napsat „Dostali padáka, ale právně to nejde“?! To bych zase považoval za bulvár já. Mnohdy jde především o formu.
🙂
27.01.2015 (2.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Jakub Škorpil
1) je rozdíl jaké informace byly v pátek v jakých médiích. podstatný
2) nejde jen o formu – velmi kulantními a hledanými jsem mohl já (a jistě dobrá polovina divadelnické „obce“) napsat kdo má jít ven a kdo dovnitř, už začátkem minulého týdne. jsou ale věci, které se prostě nekomentují a nevypráví na webu divadelního časopisu. ať už je odborný nebo publicistický.
– dobře, možná že nevytvářeli, ale (pseudo)kauzu spoluudržuješ
– promiň, zdá se mi, že některé věci opravdu nevidíš: viz tvé pohoršení nad Špinarovými údajnými slovy při údajném vyhazovu Miluše Šplechtové. Tyhle dopisy – byť otevřené – opravdu nejsou zpravodajský materiál.
27.01.2015 (9.06), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Šotkovský
„Že jsou některé informace z vlastních zdrojů,
jsem jen přiznal pro maximální přesnost a taky pro jistou pikantnost. Kdybych tu větu vypustil, byla by informace stejná…“
Na tohle se v moderním světě říká LOL, ne?
Ale vážně – když hlavní redaktor internetového média klidně napíše, že informace zůstává informací bez ohledu na zdroj, je to dost na pováženou.
27.01.2015 (11.20), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Dear J.,
pro čtenáře by měly být důvěryhodným zdrojem DN a v tomto textu konkrétně i já jako jeho autor. To je snad v pořádku a myslím i dostatečné.
Směj se , paňáco, jak chceš. 🙂
28.01.2015 (17.17), Trvalý odkaz komentáře,
,Bohumil Nekolný
Ad repliky Vl. Hulce:
už titulek „Daniel Špinar začíná úřadovat“ je přece příznakový, pokud ještě chápeme divadlo jako umělecký ústav, a ne jako instituci. A argumentovat faktem, že ND je placené z veřejných peněz a má být pod „veřejnou“ (tedy mojí či naší?) kontrolou, už mi na stránkách odborného periodika připadá úplně mimo mísu. Jsem alergický, když novinář (či kdokoliv jiný) staví argumentaci na tom, že je to placené z „našich“ daní. Chtěl bych vidět právě jeho daňovou optimalizaci.
Ale k věci: odborný hlas by měl analyzovat především kompetentnost uměleckých šéfů, bránit jejich autonomii a spoluvytvářet jejich autoritu. Ale tím, že jde o ND, se strhává bouře ve sklenici vody ještě před tím, než nastane to, co je nutné. Prostě šéf (intendant) si bude vytvářet divadlo (soubor) ke svému obrazu. A teprve až ten obraz bude blbý, tak pak ho sestřelte! Je příznačné, že diskuse na těchto stránkách vynechávají podstatné. Web přinesl např. navýsost zajímavý rozhovor Marie Reslové s radním Wolfem, který – svou také kompetentností – slibuje přepsat divadelní mapu Prahy. A reakce žádná. Nerozumím, proč se pak v případě činohry ND můžeme potrhat.
27.01.2015 (16.29), Trvalý odkaz komentáře,
,DN
Bohumil Nekolný
mluví o rozhovoru Jan Wolf: Rád bych snížil…, který najdete na adrese: http://www.divadelni-noviny.cz/jan-wolf-rad-bych-snizil-pocet-prazskych-prispevkovych-divadel
27.01.2015 (23.24), Trvalý odkaz komentáře,
,DN
Herec Igor Bareš
se s uměleckým šéfem činohry Danielem Špinarem dohodl ještě na jedné sezoně v Národním divadle. Poté spolu s manželkou Antonií Talackovou z první scény odejde.
„Rozhovory s panem Špinarem proběhly dva. Nejprve mi ukončil pracovní smlouvu k červenci tohoto roku. Nicméně jsme potom spolu telefonicky komunikovali a domluvili jsme se ještě na jedné schůzce,“ řekl Igor Bareš. „Na ní jsme se domluvili na tom, že celou příští sezonu budu ještě zaměstnancem činohry, stejně jako moje žena. Na konci té příští sezony společně odejdeme z angažmá,“ řekl. O dalším angažmá zatím jasno nemá. „Nabídku mi učinilo Divadlo na Vinohradech. Mohl bych jít také do Divadla pod Palmovkou. Ale rozhodně tu příští sezonu jsme s mou ženou ještě členové činohry. Pokud budu něco zkoušet, nebude to v Národním divadle, ale na hostování. Bylo mi nabídnuto třeba z Hradce Králové,“ oznámil Bareš. Dosavadní role v Národním divadle bude v rámci dohodnutého angažmá dohrávat. „Je to Ostrovského Les, Audience u královny, kterou teď zkoušíme, a Naši furianti,“ dodal.
07.02.2015 (0.49), Trvalý odkaz komentáře,
,