Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    David Košťák

    (1991) Kmenový dramaturg pražského Švandova divadla a dramaturg nezávislého Divadla Letí. Je absolventem oboru teorie a kritika na pražské DAMU. Vedle autorské tvorby překládá do češtiny anglickojazyčné divadelní hry. Jako dramatik debutoval v roce 2013, kdy Divadlo Letí uvedlo jeho krátký text Fresh Love. Mezi jeho hrami jsou k nalezení post-dramatické texty (Taxistyx, Srdce patří za mříže), komorní vztahové drama (Nad rozlitou mléčnou dráhou), hry pro mládež (Lajka vzhůru letí a rozhlasový western pro náctileté Tahle země není pro mladý, rodinný muzikál Kronikáři – stručné dějiny světa v muzikálu) či adaptace literární klasiky (Dáma s Camelkami, Zmoudření Dona Quijota, Solaris, Kronika ohlášené smrti). Pro Švandovo divadlo napsal svou první celosouborovou hru Hladová země (premiéra 2. 3. 2019), novodobý mýtus o městě, jenž se ve snaze zbohatnout z místních dolů začne propadat do země. Pro Národní divadlo Brno napsal text Ráj 2.0, který se uvádí společně s dalšími autory v komponované inscenaci Zemský ráj to na dohled? (premiéra 26. 1. 2019). V roce 2018 se dočkal dvou inscenací svých textů v zahraničí. Drama Ptačí žena bylo uvedeno v červenci Barceloně v divadle Sala Beckett a Lajka v Teatrul Ariel v rumunském městě Târgu Mureş. Pro letošní rok se v italském Milánu chystá uvedení jeho hry Nad rozlitou mléčnou dráhou. Je jedním z autorů píšících scénář k imerzivnímu projektu CAMPQ, připravovanému pro Pražské Quadrienalle 2019.

    Co vás přivedlo k divadlu

    Prohlídka Divadla Na zábradlí na střední škole. Až tam jsem se dozvěděl o existenci profese dramaturga. Definice Doubravky Svobodové mě nadchla natolik, že se dramaturg stal mojí vysněnou profesí.

    Největší divadelní zážitek

    Inscenace Divadla Letí Terminus, kterou jsem navštívil ještě jako student.

    Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

    Caryl Churchillová, abych se jí zeptal: Jak?

    Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěl zpracovat

    Chtěl bych pro divadlo adaptovat Smrt v Benátkách, nebo Dvorní šašky. V obou cítím výrazné smíření s tím, že jsou věci, jež nás přesahují.

    Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte rád, a kterým se naopak vyhýbáte

    Miluji umělecké žánry, kde má slovo více než jeden význam. Naopak se těžko ztotožňuji s výrazovým tancem. V něm mám silně omezenou slovní zásobu.

    Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže, a – naopak – která je vám vzdálená

    Medvídek Pú, protože „dnes“ je i můj oblíbený den v týdnu. Naopak bych nikdy neplaval v mincích jako Strýček Skrblík – štítím se drobných kovů.

    Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

    Fascinují mě Axolotlové! Jsou jak z jiného světa.

    Etické či jiné hranice, za které byste nešel

    Nikdy bych nepřestal být upřímný sám k sobě. Je to přímá linka ke lhaní.

    Divadelní sen

    Asi nemám. Mám jen nesplněné divadelní noční můry.

    Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval divadlu

    Asi bych byl středoškolským profesorem. A dost pravděpodobně i amatérským zpěvákem karaoke.

    Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

    Ano, zajímá. Zejména taková, která si uvědomuje dialogickou povahu této profese ve vztahu k praktikům. Velmi si například vážím Jany Soprové, protože u ní vnímám tendenci reflektovat divadelní dění se znalostí časoprostorového kontextu.

    • Autor:
    • Publikováno: 15. dubna 2019

    Komentáře k článku: David Košťák

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,