Děkujeme, že jste přišli
Ze zájmu a zvědavosti jsem si přidal další hostování: chebské scény v Divadle v Celetné rovněž se Zelenkovou hrou Příběhy obyčejného šíleství a brněnské Reduty v Divadle v Dlouhé s dramatizací Houellebecqova románu Elementární částice. Stručně řečeno: zklamání a zážitek. V Chebu mají prý „Příběhy“ divácký ohlas: nedivím se. Režisér Petr Štindl secvičil Zelenkův vícerozměrný text ve specifickém žánru oblastní provozní komedie. Že hra pronikavě reflektuje také dobu a traumata minulosti, s tím se chebský soubor nepáral. Kdyby se česká premiéra Zelenkovy dramatické prvotiny odehrála v této interpretaci, obávám se, že by ji nečekal fenomenální úspěch na našich a evropských scénách. Od Petra Štindla jsem viděl řadu kvalitních inscenací (naposledy jsem psal o šumperském Zániku samoty Berhof), takže se mé pochybnosti otáčejí k chebské dramaturgii a kvalitám tamního souboru. Na druhou stranu – hlediště Celetné bylo vyprodané, diváci vstřícní: děkujeme, že jste přišli.
Inscenace Elementárních částic byla „o něčem jiném“. Už vůbec ta smělost či přímo drzost pokoušet se Houllebecqův svět přesadit z vybuzeného hájemství čtenářské fantazie na banálně konkrétní jeviště! Čtenáři francouzského apolyptika ví, o čem mluvím. Od prvních chvilek představení se dalo tušit, že smělá drzost měla oponenturu v empatické fantazii režiséra Jana Mikuláška (a to po jeho zlínském „Chaplinovi“ či ostravské „Kachně“ věru nepatřím ke ctitelům). I okleštěný příběh dvou bratrů si jako na stéble nesl emoce a myšlení autorské vize tonoucí civilizace. Herecké výkony, scéna, hudba, vše čistě sladěné, jak to má být, když se režijní opovážlivost musí prokázat tíhnutím ke stylové dokonalosti.
Prestižní hostování v matičce má svá praktická rizika: v Chebu mají točnu, v Celetné ne, omlouval se divákům režisér Štindl. Také elevace jeviště v Redutě umožňuje vnímat scénu Elementárních částic z výstižnějšího nadhledu než v „Dlouhé“. Rozhodující je ale stejně „mesidž“ hostování. To budějovické i brněnské se mělo čím pochlubit, nad chebským krčím rameny.
Zdánlivě jinou kapitolou je hostování zahraničních souborů. Činoherní klub a Divadlo Archa představily na půdě druhého jmenovaného inscenaci Divadla Józsefa Katony Semeloumězmizelsem, která byla k vidění už na plzeňském festivalu. Mohu mít své výhrady k maďarskému pojetí Kafkova Procesu, avšak režie a herecké výkony překonávaly bravurnost špičkových inscenací z německy mluvících zemí. Na představení jsem zahlédl toliko dva herce z Činoherního klubu (ostatním nepovšimnutým se omlouvám). Ale i jim jsem zapomněl říci – s ohledem na sebereflexi českého divadla: děkuji, že jste přišli.
Komentáře k článku: Děkujeme, že jste přišli
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)