Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Démon celý v černém

    Martinu Otavovi se podařilo přivést liberecký operní soubor na výsluní relativně rychle podle jednoduchého receptu: do zaběhané dramaturgie vnesl nové tituly, ovšem osvědčených skladatelů v oblíbeném klasicko-romantickém stylu, dobře je obsadil a apartně vypravil. Uspěl jak u libereckých, tak na festivalu OPERA 2011 u pražských diváků i kritiků.

    Baletní scéna z Démona
    FOTO KAREL KUBÁT

    Pokračování u nás přes sto let zřejmě nehranou romantickou operou Démon Antona Grigorjeviče Rubinsteina už tak skvěle nedopadlo. Opera je to poněkud patetická, i když podle Lermontova příběhu mystické lásky trápené otázkami víry, povinnosti a věrnosti. Rozevlátá partitura se sbory a plejádou sólových rolí je velmi poplatná době, nijak originální, navíc ji v Liberci provedli v jaksi provozním obsazení. Pro titulní roli Anatoliji Orlovi trochu chyběly síly, a hlavně preciznost, mnohé však nahradil výrazem a prožitkem – jeho Démon je především trpící osamocená bytost. Vůbec se v inscenaci sešla starší garnitura pěvců z východu: tenorový part Knížete ze Synodalu bezpečně, ale hodně nehezky zazpíval Nikolaj Višňakov, jeho sluhu nepoměrně lépe Jurij Kruglov.

    Na romanticky ponuré černošedivé scéně pěkně zahrálo pokrytí podlahy, které Démon stáhl jako svůj plášť objímající celý svět. Zbytečná už byla visutá lávka, z druhého balkonu na ní stejně byly vidět jen nohy zpívajícího Démona. Otava opět sestavil jen základní aranžmá s obvyklou pěveckou gestikulací. Spolehl se na efektní choreografii, v níž „klony“ Démona manipulují ústřední hrdinkou Tamarou, Gabriela Kopperová však pro fyzickou indispozici, kterou velmi statečně překonala, obtížné prvky vynechala a nelehký part zvládla pěkně, až na místy volnější intonaci. Divadlo nabité skoro po střechu!


    Divadlo F. X. Šaldy Liberec – Anton Grigorjevič Rubinstein: Démon.
    Libreto P. A. Viškovatov, dirigent Martin Doubravský, režie Martin Otava, scéna Ján Zavarský, kostýmy Aleš Valášek, choreografie Alena Pešková, sbormistr Martin Veselý. Premiéra 4. března 2011. (Psáno z reprízy 26. dubna 2011.)


    Komentáře k článku: Démon celý v černém

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,