Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Deset divadelně-industriálních let (No. 4)

    Cenu Marka Ravenhilla získal Jiří Havelka za inscenaci Společenstvo vlastníků

    Inscenace Společenstvo vlastníků pražského nezávislého souboru Vosto5 v režii Jiřího Havelky získala Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci nového textu za rok 2017. Cenu v podobě kožichu Marka Ravenhilla, který pro letošní ročník zhotovil přední slovenský režisér a kostýmní výtvarník Marián Amsler, předala 31. května v Divadle Petra Bezruče polská dramatička Anna Wakulik. Za Jiřího Havelku přišel cenu převzít herec divadla Vosto5 Tomáš Jeřábek.

    Tomáš Jeřábek převzal Cenu Marka Ravenhilla – tedy kožich, který vyrobil Marián Amsler FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Letošní slavnostní večer proběhl již potřetí za hranicemi hlavního města, po Divadelní Floře Olomouc a loňském předávání na festivalu Divadlo evropských regionů přišla řada na ostravskou Dream Factory. „Je nám ctí, že letos byla Cena udělena právě na jubilejním, desátém, ročníku našeho festivalu. Nejedna z vítězných inscenací loňských ročníků byla na Dream Factory v minulosti uvedena. A shodou okolností i letošní vítěznou inscenaci měli diváci možnost na letošním festivalu navštívit,” říká ředitel festivalu Dream Factory Ostrava Tomáš Suchánek, který zasedal v letošní porotě Ceny Marka Ravenhilla a zároveň udílení v rámci ostravského festivalu inicioval.

    Cena Marka Ravenhilla je součástí projektu Centrum současné dramatiky, který od roku 2010 realizuje Divadlo LETÍ, a letos byla udělena již poosmé. Osmičlenná nezávislá porota vybírala v roce 2017 z více než devadesáti premiér, z nichž do finále nominovala čtyři inscenace. Kromě Vosto5 to byla brněnská Husa na provázku, plzeňské Divadlo J. K. Tyla a Kočovné divadlo Ad Hoc.

    Výběr vítězné inscenace zdůvodňuje jeden ze členů poroty, dramaturg Divadla LETÍ David Košťák: „Nový text Jiřího Havelky prostřednictvím nahlédnutí na jedno z pravidelných setkání Společenstva vlastníků podává nenápadným a zábavným způsobem zprávu o stavu dnešní společnosti. Trpělivost rozumně smýšlejících je omezená a manipulovatelnost těch ostatních je neomezená. Inscenace se opírá o text, autentické herectví a imerzivní zážitek (je třeba zmínit i chytré využití technologie VR). I přestože tato inscenace Vosto5 dokazuje, že tento text víc nepotřebuje, snadno si jej představit i na repertoáru jednopohledových divadel.“

    Cenu Marka Ravenhilla předala mezinárodně úspěšná polská autorka Anna Wakulik, jejíž texty uvedlo například proslulé londýnské Royal Court Theatre nebo barcelonská Sala Beckett. Divadlo LETÍ s Annou Wakulik spolupracuje v rámci evropského projektu Fabulamundi – Playwrighting Europe, jehož cílem je rozproudit výměnu současné dramatiky napříč Evropou, a tedy dokonale konvenuje s iniciativou Ceny Marka Ravenhilla.

    ///

    Více na i-DN:

    Ostravský industriální festival slaví

    Deset divadelně-industriálních let (No. 1)

    Deset divadelně-industriálních let (No. 2)

    Deset divadelně-industriálních let (No. 3)

    Deset divadelně-industriálních let (No. 5)

    Deset divadelně-industriálních let (No. 6)

    • Autor:
    • Publikováno: 1. června 2018

    Komentáře k článku: Deset divadelně-industriálních let (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,