Divadelní noviny > Burza Zprávy
Dirigenti očima České televize
Dirigenti Tomáš Netopil, Václav Luks, Petr Popelka, Robert Jindra, Marko Ivanovič a Jiří Rožeň. Co stojí za jejich úspěchem, v čem jsou výjimeční a jakou mají pozici v uměleckém světě budou vyprávět režiséři Markéta Ekrt Válková, Miroslav Janek, Jakub Sommer, Petra Všelichová, Šimon Šafránek a Slobodanka Radun v novém dokumentárním cyklu Dirigenti od 25. ledna po šest středečních večerů na ČT art.
Cyklus Dirigenti ukazuje specifickou práci umělce, který formuje orchestr i vyznění interpretovaných skladeb. Chceme divákům přiblížit, jak obtížný je proces, než z ‚mrtvého‘ notového zápisu vznikne živá hudba nebo jak funguje alchymie mezi dirigentem a mnohočetným orchestrem, plným uměleckých individualit. Zajímá nás také cesta, která je přivedla za dirigentský pult nejrůznějších orchestrů, vysvětluje kreativní producentka Kateřina Ondřejková. Šestice dokumentů sleduje nejen jejich práci, s níž slaví úspěchy po celém světě, ale nahlíží také do soukromí každého z nich. Díky různorodému zaměření dirigentů představí cyklus odlišné hudební styly, žánry i repertoár od barokní hudby přes symfonické skladby a operu až po hudbu současnou.
Úspěšný dirigent je velmi často na cestách. Cestovat se tedy bude i v našem cyklu, a to i za hranice Česka, konkrétně do Essenu, Drážďan, Osla či Košic. Vážím si toho, že nás všichni pustili i do svého soukromí a podělili se s námi o to, co rádi dělají ve svém volném čase, jak se udržují v kondici a jaké mají koníčky. Bylo tomu tak určitě i proto, že všichni režiséři, které jsem do projektu přizvala, si dokázali získat jejich sympatie a důvěru, doplňuje dále Kateřina Ondřejková.
Já nejsem ten, kdo skladbu napsal, ale měl bych být ten, který partituru, co možná nejčistším způsobem předvede, říká dirigent Tomáš Netopil v úvodní epizodě celé série v režii Markéty Ekrt Válkové. Ten nejen že řídí Essenskou filharmonii a zdejší divadelní operní ansámbl, diriguje špičkové orchestry po celém světě, ale miluje i létání a rodnou Kroměříž, kde založil mezinárodní hudební festival.
Mistr v interpretaci barokní hudby a zároveň vášnivý horský turista Václav Luks v dokumentu režiséra Miroslava Janka mimo jiné uvádí: Jsem muzikant, který se zabývá především hudbou sedmnáctého a osmnáctého století. Navštěvování archivů patří k mé práci. Mezi jeden z posledních počinů držitele řady prestižních ocenění patří i nahrávka hudby Josefa Myslivečka k historickému velkofilmu Il Boemo, kde nejen dirigoval svůj orchestr Collegium 1704, ale byl i odborným poradcem. Snímek z koprodukce České televize získal celkem jedenáct nominací na Českého lva a čtyři nominace na Ceny české filmové kritiky.
V pořadí třetí díl je věnován dirigentovi Petru Popelkovi v režii Jakuba Sommera. Jeho kariéra paradoxně začala v roli špičkového hráče na kontrabas. Hned po výměně smyčce za taktovku se ale stal jedním z nejžádanějších českých dirigentů ve světě. Publikum i orchestr si získává svou srdečností, zápalem i muzikalitou. Čtvrtý díl bude o Robertu Jindrovi, světoběžníkovi, který se nezapomíná vracet do Národního divadla, kde se stal v této sezoně hudebním ředitelem opery. Režisérka Petra Všelichová ho nechá pochlubit se sbírkou hudebních CD, sdílet vášeň pro jízdu vlakem a odhalí ho i jako skvělou nápovědu operním pěvcům.
V předposlední epizodě představí Šimon Šafránek Marka Ivanoviče nejen jako dirigenta v operním orchestřišti či koncertním sále, ale i jako hráče videoher, které mu pomáhají relaxovat. Dokumentární cyklus následně uzavře snímek Slobodanky Radun o Jiřím Rožni, nejmladším ze šestice dirigentů, který drží taktovku v levé ruce a jehož jméno se třemi háčky se museli naučit vyslovovat v zahraničí.
Komentáře k článku: Dirigenti očima České televize
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)