Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10) – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)

    Závěr 21. Divadelní Flory proběhl ve znamení performancí zahraničních hostů. V Hudebním divadle se reprízoval Prins of Ne†works umělce chilského původu Rodriga Sobarza de Larraechea. Podkrovní sál Divadla K3 hostil několikanásobného světového šampiona v breakdance, Brazilce Menno van Gorpa, v představení Rise Up. Program uzavřela izraelská choreografka Keren Levi titulem The Dry Piece (XL Edition) v S-klubu.

    Prins of Ne†works je něco mezi fyzikálním laboratorním výzkumem a minimalistickou laserovou show FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Experimentální projekt Prins of Ne†works s high-tech šamanem Diego Oleou je něco mezi fyzikálním laboratorním výzkumem a minimalistickou laserovou show. Šamanské bubny nahradily syntetizátory a v úvodu osvětluje prostor projekce počítačové digitální hry, takže se publikum automaticky shromáždí před osvětlenou stěnou. Přitažlivost světla je zřejmě hlavním tématem performance, která se odehrává v naprosté tmě. Jakmile se někde něco rozsvítí, všichni se vydají tím směrem. Stan ve tvaru oktanu uprostřed místnosti izoluje od publika Diega Oleu a připomíná velký poklop proti mouchám. Role se však obrátily, diváci postávají kolem a stovky much jsou uvnitř. Olea v mikině s kapucí krouží nad hlavou zářivkou a bzukot much střídavě sílí a ustává. Davová hypnóza hmyzu a lidí končí vyklouznutím šamana ze stanu. Stejně fascinovaně, jako jste pozorovali muší cirkus, můžete sledovat praskání ledových bloků pod vlivem tepla (nebo je to symbolické uvolňování okovů, zatavených uvnitř?) a nechat se oblétávat bzučícím minidronem. V technologické džungli se zkoumají základní fyzikální pravidla. Voda v plynném skupenství se plíží z odpařovače, v tekutém ji performer nosí v batohu na zádech. Led se vyrábí v rychlomrazicím boxu a je rozpouštěn pod světlem zeleného laseru. Nakonec protne ten paprsek celou místnost a Pán much nechá laboratoř divákům na pospas. Snad jediné dítě mezi námi, vděčná účastnice neotupělá životem, odhalí vlastnosti paprsku, který můžete ovládat dlaní, a začne si s ním hrát. Být zase objevitelem – k tomu nás zřejmě měla tahle magická exkurze přivést.

    Breakdancová exhibice Rise Up FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Fascinující podívanou nabídla breakdancová exhibice Rise Up. Zápas Menno van Gorpa s neviditelným nepřítelem i vlastním tělem o možnost povstat z temnot se podobá evolučnímu vývoji člověka. Vyděšený tvor v bílém obleku opouští tmavý kout, aby ve sporadickém červeném osvětlení poprvé spatřil své obrysy. Při prvním výstupu se zdá, že se pokouší najít klíč k dervišovským pohybům, ostatně zvláštní obrovská lampa nad jevištěm se k prvkům orientálního stylu hlásí. O nějaké napřimování a fyzickou proměnu krok za krokem ale de facto nejde. Tvor se stále pohybuje hodně při zemi, i když se snaží její přitažlivost přemoci. Breakdance nesleduji, ale stojky na hlavě bez držení, zvlášť když jdou za sebou jako série přemetu vzad, nebo momenty, kdy se tělo po sérii rychlých přehmatů na chvíli ocitne těsně nad zemí, asi patří k vrcholům. Aby nešlo jen o exhibici, přidává tanečník urputný výraz bojovníka, nebo jako vyděšené zvíře před čímsi couvá do rohu. Zápasí sám se sebou i neposlušnými či bezvládnými částmi svého těla. Jeho nohy buď zdánlivě nemají klouby a nedají se ohnout, nebo jsou naopak hadrovité a bez kostí. A ty stavy se bleskově mění. Otočí si nohu okolo ruky a hned na to mu trčí z těla neohebná protéza. Ten breakdance, kterého byly svého času plné diskotéky, je zřejmě dávno překonán. A tak čísla pokračují ve variantách předchozích variant a posun k výšinám naznačují změny osvětlení. Obrovská lampa ve tvaru zavěšeného poupěte se na poslední výstup rozevřela nad tanečníkem jako mechanické slunce. Intenzivní, syrový zážitek.

    Rutinní zobrazování nahoty pohledem izraelské performerky The Dry P (XL Editioiecen) jsem bohužel musela vzdát a vrátit se do Prahy. Takže zase za rok v Olomouci.

    ///

    O Divadelní Floře 2017 více na i-DN:

    Rekordní Divadelní Flora

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 1)

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 2)

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 3)

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 4)

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 5)

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 6)

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 7)

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 8)

    Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 9)


    Komentáře k článku: Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,