Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 5)
Dramaturgie Divadelní Flory je neúprosná. Konejšivá zábava se nekoná, i sebekratší pohybová inscenace nutí publikum ke konfrontaci a zaujetí stanoviska. Divadlo je zde zkrátka participativní. Dnes navíc i formálně: v představeních D3US/X\M4CHIN4 a Balkan macht frei herci živě interagovali s publikem. Mnohem výstižnější ovšem bude, nazvu-li onu interakci přímo atakem. Tvůrci nás zkrátka nenechávají v klidu, boří iluzi, že jde „jen“ o divadlo, a ukazují, že ty věci se před námi reálně dějí. A v takovém případě je třeba reagovat.
Když začalo představení brazilského choreografa Fernanda Belfiora D3US/X\M4CHIN4, nabyla jsem dojmu, že na půdě Konviktu straší a že se zde pravidelně zjevují tři performerky v sexy stříbrných kostýmech a různých, ale podobně ulítlých show. Nebyla jsem daleko od pravdy – jednou z nich byla skutečně autorka inscenace Geisha’s Miracle Jija Sohn. Po podobně pomalém úvodu je však doplnila čtvrtá performerka, krásná Luna Eggers Matz, a řada výdobytků moderních technologií. Jako deus ex machina se zde ze stropu spustilo podivné levitující křesílko, v rozporu s tímto antickým principem se ovšem prostředek objevil hned na začátku představení a nebyl nijak konkrétně využit – žádné řešení problému tedy nepřinesl. Mnohem více performerky pracovaly s vysavači a mikrofonem zabudovaným v jedné z jeho hadic či vrtačkou, do níž zasazovaly umělé květiny.
Mechanické přitom byly i pohyby performerek: tělo se přizpůsobuje soužití s moderními technologiemi a stává se samo strojem. V tomto případě jde navíc o tělo ženské, což těla performerek podobně jako v Geisha’s Miracle proměňuje v pouhé sexuální hračky. Nepřirozenost tohoto procesu vystřídala tendence opačná, když se performerky začaly projevovat jako zvířata. I tak ovšem představení skončilo smířlivě: dojemnou písní polonahé Luny Eggers Matz a barevným difuzním světlem, jež zaplnilo podkrovní sál. Chvilkový útěk od reality jindy znepokojující technologie přeci jen poskytují, jde však pouze o iluzi, či jak se zpívá v písni – sen. Atakem na diváky byl v představení okamžik, kdy se performerky vypravily do publika, přelézaly jednu řadu po druhé a cestou políbily několik mužů. Na ústa a vášnivě. Zajímalo by mě, jak se přitom muži cítili. Podle mého názoru jde o kontakt natolik intimní, že musí být od jakéhokoli cizího člověka (i když jde o velmi přitažlivou ženu) spíše nepříjemný.
Při takové herecké interakci však publikum mohlo zůstat ještě pasivní, na rozdíl od večerního představení mnichovského Residenztheater Balkan macht frei. Chorvatský režisér Oliver Frljić v ní provokativním způsobem rozebírá německou zkostnatělost, politickou pohodlnost a především v době migrace aktuální latentní rasismus. Herec Franz Pätzold, představující Frljićovo alter ego, zde v jednu chvíli slézá z jeviště a spílá publiku. Jelikož byla podstatná část monologu improvizovaná, chyběly u ní titulky, a tak mi jakožto člověku, který umí německy maximálně pozdravit, zůstal její obsah skrytý. Bohužel šlo právě o pasáž, kdy se herec vztahoval k politice české – myslím, že nám nadával za to, jakého máme prezidenta. Zde se vynořuje téma probírané na konferenci i na včerejší diskusi po představení: divadlo vytváří jistou sociální bublinu, která smýšlí obdobně liberálně, a přitom řeší témata, kterými se chce dotýkat publika zcela odlišného, jež však do divadla jen tak nepřijde.
Vinou jazykové bariéry jsem vnímala především Pätzoldovo vystupování: rozhněvaný mladý muž nám nadával tvrdým a ošklivým jazykem, přelézal diváky, opíral se jim o hlavy, prskal do obličejů… A za své jednání si vysloužil trest. Jeho tři herečtí kolegové ho posadili na židli, na hlavu mu navlékli hadrový pytel a do obličeje mu vylívali jednu karafu vody za druhou, pouze s drobnými přestávkami na to, aby se topící herec nadechl. Titulky po nějaké době opět zmizely a nám začalo postupně docházet, že jako necitelní voyeuři sledujeme explicitní násilí a nikdo z nás nehne ani brvou. Z hlediště se začaly ozývat nesmělé výkřiky, až jedna divačka vstala, vylezla na jeviště a násilníka polila vodou z kýble tak, aby neúnosné mučení ukončila. Na diskusi se nicméně potvrdila má očekávaná domněnka, že německé publikum reaguje mnohem rychleji a aktivněji. A to už na Pätzoldovo spílání. Němečtí tvůrci vnímají publikum jako živou součást představení a jeho reakce jsou zcela otevřené. Divadlo se od dívání přesouvá k jednání.
Do angažované dramaturgie zapadlo i další představení Studia Hrdinů – Pan Theodor Mundstock v režii Miloše Horanského a s Vojtěchem Dykem v titulní roli. Na rozdíl od pondělních Elit, řešících komunistickou minulost, promlouvá dramatizací Fuksova románu Horanský o nacismu a údělu, který potkal židy. To vše ve filosofické rovině, zkoumající lidství v jeho obecnosti. Bůh je láska. Ale Bůh je také smrt. V porovnání s německými inscenacemi cítím podstatný rozdíl: německé divadlo je fórum, kde tvůrci tady a teď diskutují nějaké aktuální téma. Smysl není uzavřený a Frljić své výroky klidně stokrát přežene, aby onu kýženou diskusi vyvolal. Čeští inscenátoři (na festivalu zastupovaly „angažované“ divadlo ještě inscenace Olga – Horrory z Hrádečku a Elity ze Slovenského národního divadla, které ovšem režíroval Jiří Havelka) naopak berou příběhy z historie a publiku je ukazují jako uzavřený obraz, který dává nějaký smysl a má sloužit jako poučení do budoucnosti. Neustálé omílání nacistických a komunistických námětů však může časem značně ukolébat a svůj smysl vyprázdnit jako stále opakované pohyby Dániela Szásze v inscenaci Loop. Německé divadlo pak působí jako osvěžující déšť.
Hlubší filosofický rozměr bylo možné odkrýt i v offprogramovém představení Divadla na cucky – Ole je frajer režisérky Zuzany Burianové podle románové předlohy Erlenda Loea. Skrze existenciální krizi mladého muže, který nachází smysl života pouze ve hře s dětskou zatloukačkou, se tvůrci dotkli například otázky dobra, o němž jsme předchozího dne živě diskutovaly s Lucií. Ta reagovala na příspěvek jednoho z herců z představení berlínského Maxim Gorki Theater The Situation, v němž říkal, že se vrátí domů, až se situace zklidní. Lucie položila jednoduchou otázku: Kdo ten konflikt ale vybojuje, když svou zemi tito mladí a silní kluci opustí? Jak se ukazuje v inscenaci Burianové, každý člověk touží být šťastný a bytostně směřuje k dobru. Kde se ale bere zlo? Jak něco takového může Bůh dopustit? ptá se Theodor Mundstock. A já se ptám (aby těch otázek nebylo málo) jestli lze rozlišovat mezi tím být dobrý k sobě a být dobrý k druhým a jestli vůbec může existovat jedno bez druhého. Studna přeci musí být plná, aby z ní mohli pít ostatní.
///
O Divadelní Floře 2017 více na i-DN:
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 1)
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 2)
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 3)
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 4)
…
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 6)
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 7)
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 8)
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 9)
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)
Komentáře k článku: Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)