Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí Zprávy

    Divadelní Floru zahájí Stefko Hanushevsky

    Od 9. do 21. května bude v Olomouci probíhat jeden z největších tuzemských festivalů – Divadelní Flora. Necelého půl roku po poslední návštěvě netradičně podzimní přehlídky (překládané vinou covidové pandemie) usednou festivaloví příznivci opět v hledišti – tentokrát v tradičním jarním termínu, letos již popětadvacáté. Polojubilejní ročník, zastřešený mottem NEW WORLD 2.022, nabídne na třinácti scénách na sedm desítek akcí.

    O slavnostní zahájení Divadelní Flory se postará Schauspiel Köln. Z Kolína nad Rýnem dorazí do Olomouce bolestně aktuální inscenace: Stefko Hanushevsky představuje Diktátora režiséra Rafaela Sancheze. Foto: archiv festivalu

    Olomoučané i návštěvníci univerzitního města se mohou těšit na třináctidenní mezinárodní program. Vedle činoherních titulů české, slovenské a německé provenience je pořadatelé 25DF pozvou na nejnovější inscenace středoevropské taneční scény, performance a také spoustu doprovodných akcí – besedy s tvůrci i protagonisty festivalových produkcí a dalšími osobnostmi (nejen) divadelní branže, semináře, koncerty, projekce nebo workshopy.

    Festival odstartuje společná premiéra (a následné dvě reprízy) koprodukčního projektu olomouckého Divadla na cucky, spolku Kolonie a A Studia Rubín Pravidla úklidu v režii Lucie Ferenzové, o slavnostní zahájení Divadelní Flory se postará Schauspiel Köln. Z Kolína nad Rýnem dorazí do Olomouce bolestně aktuální inscenace Stefko Hanushevsky představuje Diktátora režiséra Rafaela Sancheze, inspirovaná Chaplinovým legendárním protiválečným filmem i moderní rakouskou a německou historií, která byla v loňském roce nominována na Kölner Kulturpreis 2021. Čtyři dny po představení kolínské činohry zažije jeviště Moravského divadla další exkluzivní německé hostování. Významná představitelka latinskoamerického divadla – autorka a režisérka Manuela Infante – zvítězila se svým textem Noise. Šumění davu na prestižním berlínském Stückemarkt des Theatertreffens. Její čerstvou, expresivní rekonstrukci tři roky starého brutálního policejního zákroku v Santiago de Chile odehraje v Olomouci jedna z nejprogresivnějších německých scén – Schauspielhaus Bochum. Slovenské divadlo bude reprezentovat hereckými personami nabitý ansámbl Slovenského komorného divadla Martin s osobitým nastudováním Čechovových Tří sester režiséra Mariána Amslera.

    Divadelní Flora se blíže zaměří na aktuální tvorbu a umělecké postuláty brněnského HaDivadla – jeho velkorysá olomoucká prezentace (vedle uvedení kmenových titulů Naši, Vnímání, Vernisáž a Zeď také mnoho dalších, HaDivadlem iniciovaných a realizovaných aktivit) bude mít podobu čtrnácti festivalových zastavení. Osobností letošní Flory je režisér a umělecký šéf HaDivadla Ivan Buraj, jehož pět scénických počinů oživí čtyři festivalové prostory.

    Činohra pražského Národního divadla na festivalu představí Burajovu absurdním humorem a klaustrofobickými i surrealistickými výjevy prošpikovanou adaptaci Gombrowiczova Kosmu, Studio Hrdinů protiválečný apel Miroslava Bambuška Moje říše je z tohoto světa, Lachende Bestien „ekoteroristickou inscenaci“ Michala Háby Kohlhaas, domovské Moravské divadlo společně připravovaný a těsně před Florou premiérovaný profilový opus všech tří tamních souborů – Rok na vsi režisérky Janky Ryšánek Schmiedtové.

    Po pěti letech se do Olomouce vrací historicky nejfrekventovanější host DF – režisér Dušan D. Pařízek. Jeho dvojím uvedením „dvojinscenace“ textů Petera Handkeho Zdeněk Adamec a Sebeobviňování – v podání na festivalu nejčastěji vystupujícího hostujícího souboru, pražského Divadla Na zábradlí – program letošní Flory vyvrcholí.

    Větší prostor věnuje DF aktuální sezóně Divadla na cucky, které se na festivalu pochlubí třemi inscenacemi – vedle nových Pravidel úklidu také Zkázou totálního myšlení momentálně nejoceňovanější slovenské režisérky Júlie Rázusové a Úvodem do současné trapnosti Adama Svozila a Kristýny Jankovcové – a jehož lektoři se postarají o kompletní dětský program.

    Fanoušci současného tance uvidí hned dvakrát tuzemskou Tanečnici roku Markétu Vacovskou v intimní performanci Odloučení a také plenérovou verzi české Inscenace roku Treatment of Remembering tria Sabina Bočková, Johana Pocková a Inga Zotova-Mikshina. Dvakrát budou moci zhlédnout i Cenou publika na stuttgartském festivalu Solo-Tanz-Theater ověnčenou Esenci Slovenky Evy Urbanové.

    Do prestižního mezinárodního networku Aerowaves byly v posledních dvou sezónách zařazeny další dvě špičkové zahraniční taneční produkce 25DF – na pandemická omezení vtipně reagující Tanzanweisungen německého choreografa Moritze Ostruschnjaka  a kanadského tanečníka Daniela Conanta (vzniklé ve spolupráci s Bavorskou státní operou) a hravý maďarsko-finský duet Beatrix Simkó a Jenny Jalonen Long Time No See!. První polovinu festivalu uzavře uvedení výjimečné koprodukce rakouského teoretika a aktivisty v oblasti inkluze, performera Michaela Turinského s Tanzquartier Wien a HAU Hebbel am Ufer Berlin – sebeironický komentář Precarious Moves, jenž získal v Rakousku na konci loňského roku Nestroyovu cenu pro nejlepší inscenaci tamní nezávislé scény.

    Součástí DF je rovněž edukativní program FloraLab určený vysokoškolským studentům s divadlem spřízněných uměleckých a uměnovědných oborů, pořádaný spolu s Katedrou divadelních a filmových studií FF UP Olomouc a dalšími pěti českými a slovenskými univerzitami. Festival láká také na unikátní, „komunitní“ atmosféru každodenně propojující vystupující umělce s diváky i návštěvníky pozdně večerních hudebních produkcí v legendárním festivalovém šapitó, které opět po třech letech vyroste na parkánu univerzitního Konviktu.

    Po několikerém odkládání festivalu jsme se v omezené míře potkávali během devíti loňských podzimních týdnů s vírou, že na jaře už Flora znovu proběhne v módu, na který jsme si v poslední dekádě se samozřejmostí zvykli – jako mnohadenní fiesta plná inspirativních interakcí mezi divadelníky a diváky. Ve chvíli, kdy jsme se na plánovaná střetnutí na představeních či besedách a spontánní setkávání v olomouckých ulicích, kavárnách, šapitó a nočním Vertigu začínali víc a víc těšit, zasáhla do našich životů válka. Strach z neznámého a neviditelného vystřídala úzkost z hmatatelné, brutální devastace světa, který jsme dosud znali, komentuje atmosféru finálních festivalových příprav ředitel Divadelní Flory Petr Nerušil a dodává: V rámci naší dlouholeté profilace jsme ovšem na festival vždy zvali tvůrce, kteří se k fenoménům doby i jejím temným stránkám s empatií vyjadřovali. Myslíme si, že tuto tendenci je nyní třeba akcentovat víc než v minulosti. Sociální funkce divadla roste úměrně výzvám, s nimiž nás současný, dramaticky se měnící svět, konfrontuje. Věříme proto, že čas věnovaný návštěvě akce, programově zviditelňující přímočaré i metaforické reflexe našich současných reálií, nebude pro diváky Flory časem ztraceným.

    ///

    Předprodej vstupenek na produkce 25DF (online a na pokladně Moravského divadla Olomouc) odstartuje v pondělí 11. dubna (v 9 hodin). Podrobnější informace zde.

    • Autor:
    • Publikováno: 6. dubna 2022

    Komentáře k článku: Divadelní Floru zahájí Stefko Hanushevsky

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,