Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Divadelní fotografie (II)

    První fotografie divadelní scény a inscenace

    Alfréd Baštýř (1892), Imre Madách: Tragedie člověka, Národní divadlo, první snímky exponované během divadelního představení Divadelní sbírka NM, 32F420, Divadelní sbírka NM, 32F421

    První fotografie z divadelní budovy pochází z 18. srpna 1881 z plzeňského divadla. Vznikla u příležitosti instalování Křižíkových elektrických lamp.Podobně jako v Plzni instaloval Křižík elektrické lampy i v Prozatímním divadle. Interiér Prozatímního divadla zachytil 15. dubna 1883 fotograf Karel Maloch po posledním představení Prodané nevěsty. První snímky zachycené přímo při divadelním představení jsou s největší pravděpodobností stereoskopické fotografie Alfréda Baštýře. Baštýř je pořídil 8. října 1892 během derniéry inscenace hry maďarského dramatika Imre Madácha Tragedie člověka a referoval o nich Fotografický věstník: Podařilo se mu při posledním představení desetisekundovou expozicí získati velmi pěkný obraz nebes i se všemi anděly […]. Kromě Baštýřových fotografií odkazují k této inscenaci i ateliérové snímky andělů Jana Tomáše. V roli jednoho z andělů je Baštýřem i Tomášem vyfotografována také Hana Kvapilová.

    Ateliér Jan Tomáš, 1892, Imre Madách: Tragedie člověka, Národní divadlo, Hana Kubešová (provdaná Kvapilová) v roli jednoho z Andělů Divadelní sbírka NM, 27F15

    Ateliér Jan Tomáš, 1892, Imre Madách: Tragedie člověka, Národní divadlo, ateliérové snímky Andělů Divadelní sbírka NM, 13F156


    Komentáře k článku: Divadelní fotografie (II)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,