Divadelní fotografie (IV)
Divadelní role ve fotografii: Jindřich Mošna a Marie Hübnerová
Ředitel Národního divadla F. A. Šubert připravil roku 1904 ke čtyřicetiletému výročí umělecké činnosti Jindřicha Mošny výpravnou obrazovou publikaci, knížku, jež promluviti chce o p. Mošnovi mluvou obrazů mluvou vyobrazení p. Mošny, i jako mladého i jako staršího muže i jako umělce v celé řadě rolí nejrůznějších. Fotografie nemapují Mošnovu hereckou kariéru chronologicky, ale spíše dramaturgicky či skrze formální podobnost postav na fotografiích.
Podobně jako Jindřichu Mošnovi vyšla knížka hereckých fotografií i Marii Hübnerové, která byla často přezdívána „Mošna v sukních“. Karel Engelmüller připravil v roce 1928 fotografickou knihu, která formou portrétních fotografií v roli reflektuje Hübnerové kariéru v Národním divadle.
Fotografie jsou řazeny chronologicky od roku 1895, kdy je na první fotografii Hübnerová zachycena jako Baruška ve Stroupežnického Zkažené krvi, až do roku 1927, kdy knihu hereckých portrétů uzavírá podobenka Hraběnky de Guiche ze Scribovy Leonie. Podobně jako u Jindřicha Mošny se ve většině případů jedná o portréty celé postavy – částečně na neutrálním pozadí, částečně na pozadí, které odkazuje k prostředí a náladě inscenace. S největší pravděpodobností se jedná o fotografie pořízené přímo před kulisami. Rozmanitost repertoáru i hereckého projevu je z fotografií jasně čitelná, všechny Engelmüllerem i Šubertem vybrané fotografie jsou stylizované tak, aby vystihovaly charakter role: zasazením mezi divadelní kulisy, ale především v součinnosti kostýmu, výrazného líčení a výrazného mimického a gestického výrazu.
Anna Hejmová
Komentáře k článku: Divadelní fotografie (IV)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)