Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Divadelní fotografie (VI) Déčko E. F. Buriana

    Divadelní představení bylo v době Protektorátu Čechy a Morava čteno jako alegorie, kdy je prvotní význam přenesený, skrytý. Divák si vytváří kontext, jenž formuluje další utajený smysl. Napsal Jan Císař. Proměna repertoáru za okupace se přirozeně projevila i na fotografiích.

      

    Modely lidových kostýmů (Mikuláš, Smrt, Bakus, Čert) pro inscenaci E. F. Buriana Druhá lidová suita, uveřejněné v Programu D 38, roč. 3 (1937–1938), č. 9, 1. 6.1938.

    Inscenační tvorbu divadla D v období Protektorátu Čechy a Morava je možné definovat skrze tři inscenační linie: dramatizace klasických titulů, inscenace původních soudobých textů českých autorů a scénické adaptace českých lidových písní, obřadů a her. K těm patřila i Lidová suita, která měla premiéru 23. června 1938 ve Valdštejnské zahradě a o den později v Mozarteu. Reprodukce modelů lidových kostýmů se vedle ilustrací Mikoláše Alše staly nejvýraznějším vizuálním motivem celého čísla časopisu Program D, odkazujícího k české a moravské lidové kultuře. Podobně byl koncipován i tematicky spřízněný program k Druhé lidové suitě (1939), ale s kostýmními návrhy Niny Jirsíkové a reprodukcemi lidových motivů ze Státní grafické školy.


    Komentáře k článku: Divadelní fotografie (VI) Déčko E. F. Buriana

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,