Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 33)

    Divadlo Alfa svou novou premiérou Cirkus zlodějů vsadilo na detektivku, cirkusové prostředí a několik typů loutek. Inscenace pro celou rodinu vznikla adaptací předlohy známého současného britského autora Williama Sutcliffa Cirkus zlodějů a tombola zkázy. Částečně přejímá i původní název a využívá hlavní motivy předlohy. William Sutcliffe zatím napsal osm knih, debutoval v roce 1996 knihou New boy, do češtiny byly zatím přeloženy pouze knihy Cesta do Indie (2002) a Cirkus zlodějů a tombola zkázy (2015). Překlad té poslední od Vratislava Kadlece zaujal porotu literární ceny Zlatá stuha v kategorii „beletrie pro děti“ natolik, že kategorii vyhrála.

    Inscenace pracuje s loutkami typu manekýn a marioneta, a to velmi originálně. Každý herec ztvárňující danou postavu má dvě loutkové podoby – manekýna a marionetu. Foto Divadlo Alfa

    Do města přijede Kudlův neuvěřitelný cirkus! Hadí žena Irina, silák Jasan, klauni Fanda a Manda a nejfrancouzštější Francouz na světě Maurice. A pochopitelně velký eskamotér a kouzelník Armin Kudla. Jenže za blýskavou cirkusovou fasádou se skrývá zločinný plán… Naštěstí malý osiřelý artista Vilda Estrada, jehož rodičům cirkus dříve patřil, má srdce na pravém místě a smysl pro spravedlnost. A hlavně získá na svou stranu odvážnou kamarádku Hanku, obdivovatelku cirkusu, a jejího psa Šumáka. Spolu vymyslí plán, jak odhalit podvod, krádeže a zlo potrestat.

    Díla se chopil tvůrčí tým Alfy, zdramatizoval je a adaptoval pro loutkové divadlo. Výsledná podoba zachovává hlavní motiv předlohy, tedy příběh, ve kterém děti odhalí zločinného principála Armina Kudlu. Do kontrastu je postaven svět dospělých, kteří snadno podléhají úlisným řečem a velkým gestům. Dramaturgem inscenace je Petra Kosová, výtvarníkem Ivan Nesveda a režie se ujal umělecký šéf souboru Tomáš Dvořák. Tito tři stojí i za adaptací knížky. Autorem zdařilé hudby, která vhodně dokresluje příběh a vytváří žádoucí atmosféru (jednotlivé postavy mají své hudební motivy i podle národnosti), je člen souboru Alfy Petr Vydarený.

    Příběh začíná retrospektivně: dva hlavní představitelé se vracejí na místo, kde se jako děti potkali, a vzpomínají na onu dobu a detektivku, kterou tehdy zažili. Až pak se začíná odvíjet vlastní příběh, v němž účinkují i výtvarně krásně pojaté a zpracované loutky. Inscenace pracuje s loutkami typu manekýn a marioneta, a to velmi originálně. Každý herec ztvárňující danou postavu má dvě loutkové podoby – manekýna a marionetu. S manekýnem vystupuje v civilních scénách, marionety účinkují v cirkusovém představení. Scéna je koncipována velmi zdařile jako cirkusové šapitó, na portálech jsou promítnuty městské domy i instituce, k nimž míří zločinné záměry Armina Kudly: klenotnictví, obrazová galerie a nad dveřmi do hlediště banka. Točna umožňuje otáčení scény, a tím také změnu prostředí (cirkusová manéž, maringotka, park). Zástupci městské honorace – bankéř, klenotník a galeristka – jsou pojati velmi originálně jako figuríny v životní velikosti, za něž mluví a s nimiž manipulují „neviditelní“ vodiči.

    Vodění manekýnů a marionet je výtečné. Cirkusová artistická show je napínavá, zábavná a po stránce technické obdivuhodná. Foto Divadlo Alfa

    Vodění manekýnů a marionet je výtečné. Cirkusová artistická show je napínavá, zábavná a po stránce technické obdivuhodná. Artistické výstupy, Vilda na monokole, hadí žena a Kudlovo trikové vrhání nožů, k němuž jako divák marně hledáte klíč. Jak to dělá? šeptají si mezi sebou děti i přítomní dospělí. A tleskají zcela spontánně po každém cirkusovém čísle. Cirkusové loutkové výstupy jsou originální a škoda, že nebyly delší! Když totiž své poslední číslo odcvičí i Vilda a manéž na točně zvolna mizí, jak Vilda odchází s Hankou ze stanu, aby jí mohl ukázat Kudlovy kulišárny, přistihnete se, že vás vlastně to zákulisí ani tak nezajímá, že byste chtěli spíše zůstat uvnitř a dívat se, co nového loutky na provaze a na hrazdě ještě dokážou. Ale venku už čeká jiná show – vrací se herci a manekýni a vy sledujete jejich snahy o vyloupení zmíněných institucí. Když Kudla opouští na okamžik cirkus a míří do banky s náloží dynamitu, napětí sílí. A publikum je odměněno patřičně hlasitým bouchnutím a notnou dávkou dýmu.

    Ne, Cirkus zlodějů opravdu nenudí. Je hravý, zábavný a výtvarně velmi zdařilý. Představitelé hlavních rolí – Andrea Ballayová jako Hanka, Josef Jelínek jako Vilda a Petr Borovský v roli Armina Kudly – jsou výborní i jako činoherci. V Cirkusu zlodějů je jako ve všech inscenacích Alfy perfektně sehraný tým. V dalších rolích byli výborní Martin Sádlo Bartůšek, Martina J. Hartmannová, Robert Kroupar, Lenka Lupínková, Radka Mašková, Marie Mrázková, Petr Vydarený, Aleš Kolovrat a Tomáš Jereš.

    Cirkus zlodějů se bude líbit dětem i dospělým. A to nejen dětem šestiletým (inscenace je určena pro diváky od šesti let), směle na ně vezměte i ty o několik let starší. Dobře se při něm budou bavit podobně, jako na školním představení, které jsem navštívila. O to více zarazí přístup pedagogů, kterého jsem byla svědkem. Většina pedagogického dozoru, který dovedl děti do hlediště, při začátku představení odešla. Další dvě paní učitelky se během něho dokonce několikrát vystřídaly. Že tím zaujaté děti ruší, si zřejmě neuvědomily. A když po jeho skončení děti tleskaly, z nepochopitelných důvodů jedna z přítomných učitelek vyzvala gestem své svěřence, aby tleskající hlediště opustili. Holky a kluci neochotně odcházeli, při odchodu tleskali a dívali se na jeviště, kde se ukláněli herci. Viděla jsem pak děti i paní učitelku stát zcela klidně v předsálí. Zcela zjevně na vlak nikdo nespěchal… Někdy by zkrátka poučení „jak se chovat v divadle“ potřeboval spíše pedagogický dozor, než malé a mladé publikum.

    Divadlo ALFA, Plzeň – William Sutcliff, Petra Kosová, Tomáš Dvořák a Ivan Nesveda: Cirkus zlodějůRežie: Tomáš Dvořák, výprava: Ivan Nesveda, dramaturgie: Petra Kosová, hudba: Petr Vydarený. Hrají: Andrea Ballayová, Martin Sádlo Bartůšek, Petr Borovský, Martina J. Hartmannová, Josef Jelínek, Tomáš Jereš, Aleš Kolovrat, Robert Kroupar, Lenka Válková Lupínková, Radka Mašková, Marie Mrázková a Petr Vydarený. Psáno z premiéry 10. 6. 2019.


    Komentáře k článku: Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 33)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,