Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 43)

    V poslední červnový den 30.6. se v Sále Martinů na pražské HAMU uskutečnil zajímavý počin. Koncertní uvedení Dona Giovanniho Wolfganga Amadea Mozarta, které připravil v rámci svého doktorandského studia na katedře dirigování HAMU Josef Štefan, který už má za sebou řadu dirigátů na profesionálních scénách a od sezóny 2016/17 spolupracuje se Slezským divadlem v Opavě, kde mimo jiné hudebně nastudoval např. Hervého Mamzelle Nitouche či Verdiho La Traviatu.

    Petr Dvořák, Nikola Uramová, Josef Štefan, Jan Kukal, Jan Janda, Jan Líkař. Foto: archiv

    Na HAMU hrál Dona Giovanniho komorní orchestr sestavený výlučně pro tuto akci z hráčů, studujících HAMU, sólové role byly obsazeny studenty HAMU, spoluúčinkoval Kühnův smíšený sbor pod vedením Jaroslava Brycha. Provedena byla takřka kompletní pražská verze díla, vypuštěny byly árie Dona Giovanniho a Leporella ve druhém dějství.

    Jan Míchal. Foto: archiv

    Zkoušky s pěvci probíhaly několik měsíců, orchestr začal zkoušet tři dny před vystoupením. Nastudovat tuto operu s orchestrem, který Dona Giovanniho nemá v repertoáru a s pěvci, kteří nejsou ještě dostatečně zkušení a pro většinu z nichž to byla první velká role, vyžadovalo notnou dávku odvahy. A s takovými časovými možnostmi, které měl mladý doktorand k dispozici, ještě větší. Mladí se však nezalekli a Dona Giovanniho pod taktovkou Josefa Štefana s úspěchem provedli.

    Mahulena Vondrášková, Petr Dvořák, Nikola Uramová, Josef Štefan. Foto: archiv

    V sále, v němž bylo v horkém červnu takřka k zadušení, zazněla Mozartova mistrovská opera v provedení, v němž prokázali svůj velký potenciál a které mladým lidem slouží ke cti. Josef Štefan řídil orchestr s muzikalitou a pevnou rukou, dařilo se i provedení ansámblů a bylo zřejmé, že dirigent kladl důraz i na vypracování recitativů, které na hammerklavier citlivě doprovázel Jan Míchal.

    Denisa Hanušovská, Martin Potoma, Mahulena Vondrášková, Petr Dvořák, Nikola Uramová, Josef Štefan. Foto: archiv

    Velmi dobře se prezentovali i samotní pěvci. Znělým barytonem zaujal Jan Kukal jako Don Giovanni, sytým basem a přirozeným vystupováním na koncertním pódiu Jan Janda jako Leporello. Velmi perspektivní je Nikola Uramová jako Donna Anna (studia na HAMU ukončila v r. 2021) díky svému znělému sopránu s dramatickým akcentem; a rovněž Mahulena Vondrášková, která part Donny Elvíry provedla s velkým nasazením. Dona Ottavia zpíval sympatický Petr Dvořák, který i ve zbytečně rychlém tempu dokázal vyzpívat koloratury své árie. Příjemným lyrickým sopránem a muzikálním provedením především árie ´Vedrai carino´ potěšila posluchače jako Zerlina Denisa Hanušovská. Nadějní jsou i představitelé Masetta Martin Potoma a Komtura Jan Líkař.

    Jan Kukal, Jan Janda. Foto: archiv

    Samozřejmě, že v jednotlivých výkonech je ještě co zlepšovat, ale toto studentské provedení dosáhlo velmi dobré úrovně a další reprízy by mu jen prospěly. Navíc posluchači míst odlehlých od centrem by jistě uvítali možnost slyšet Dona Giovanniho a koncertní provedení je pro takové výjezdy ideální možností.


    Komentáře k článku: Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 43)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,