Divadelní Oscaři – Tony Awards 2016
V neděli 12. června byly v newyorském Beacon Theatre rozdány výroční divadelní ceny Tony nesoucí jméno herečky a první broadwayské režisérky Antoinette Perry. Protože se mi podařilo na slavnostní večer akreditovat, mohu čtenářům Divadelních novin potvrdit, že Američané umí z předávání divadelních cen vykouzlit skutečně strhující show.
Tony Awards se udílejí pouze muzikálovým nebo činoherním inscenacím uvedeným minulý rok na Broadwayi, o jejich držitelích rozhoduje téměř padesátičlenná porota jmenovaná sdružením divadelních umělců a producentů (nikoli kritickou obcí). Byť na letošní jubilejní 70. ročník cen padl stín brutálního masakru ve floridském Orlandu, lesku slavnostního večera to nic neubralo.
V Beacon Theatre potřetí
Předávání tak trochu připomínalo filmové Oscary. Nechybělo slavnostní defilé pozvaných hostí doprovázené jekotem přihlížejících fanoušků, hordy fotografů a kameramanů a přímý televizní a internetový přenos. Jednalo se o velkolepou, dynamickou show, jejíž atraktivitu letos umocnila předtočená zdravice Baracka a Michelle Obamových a přítomnost hereckých hvězd Meg Ryan, Barbry Streisand nebo Cate Blanchett.
Ceremoniál se konal již potřetí za sebou v Beacon Theatre, vaudevillovém broadwayském divadle z roku 1929 s necelými třemi tisíci míst. Večerem poprvé provázel šarmantní a bezprostřední konferenciér James Corden, nositel ceny Tony za nejlepší herecký výkon roku 2012 v adaptaci komedie Sluha dvou pánů One Man, Two Guvnors. Vedl si nenuceně, skoro by se dalo říct neformálně. V polovině večera se dokonce neváhal zeptat svých rodičů sedících v parteru, co jeho moderování říkají. Jeho lehce zaskočený otec jen suše odvětil, že mu to připadá poněkud dlouhé…
Zklamaný Andrew Lloyd Webber
Celý večer se nesl ve znamení muzikálu, vedle něhož vypadalo činoherní divadlo jako Popelka. Předávání byla prokládána efektními tanečními a pěveckými čísly z broadwayských hitů nominovaných v kategorii nejlepší muzikál i nejlepší revival muzikálu a na své si přišly i davy fanoušků před divadlem – všechny muzikálové companies vystoupily také na venkovním pódiu. Objevil se zde i skladatel Andrew Lloyd Webber, který živě na tamburínu doprovodil prezentaci svého muzikálu School of Rock. Týž muž pak na tiskové konferenci oznámil svůj velkorysý dar ve výši 1‚3 milionu dolarů určený divadelní organizaci American Theatre Wing (která mj. pořádá právě Tony Awards) na podporu muzikálového školství a hledání mladých talentů. Z jeho tváře však bylo patrné, že ho neproměněná nominace School of Rock více než mrzí.
Z rekordních šestnácti nominací jich totiž hned jedenáct proměnil momentální broadwayský hit číslo jedna – hiphopový muzikál Hamilton. Získal v podstatě všechny hlavní ceny – za nejlepší muzikál, libreto, hudbu, režii, choreografii, mužský herecký výkon v hlavní roli, mužský a ženský herecký výkon ve vedlejší roli, hudební zpracování, kostýmy a světelný design. Pro vnějšího pozorovatele je takřka nepochopitelné, jak se mohl stát muzikál o Alexandru Hamiltonovi (1755–1804), prvním americkém ministru financí a pobočníkovi George Washingtona, tak úspěšný. Jistě tomu napomáhá originální a dnes populární hiphopová hudební forma a příběh, jakýsi prototyp amerického snu o chudém imigrantovi, který se vlastní houževnatostí vypracoval na vysoký státní post. Možná hraje roli i to, že takřka všechny historické postavy interpretují černošští zpěváci, kterým je hiphopové hudební vyjadřování vlastní. Každopádně, kdo by se chtěl o kvalitách díla přesvědčit přímo, musí si vstupenky zakoupit minimálně s půlročním předstihem, zájemci o levnější cenové kategorie dokonce ještě dříve. Producenti bezprostředně po triumfu na cenách Tony oznámili, že plánují uvádění muzikálu ještě po celý rok 2017 a chystají i velké americké turné. Londýnská premiéra se uskuteční v říjnu 2017 ve Victoria Palace Theatre. Bude rozhodně zajímavé sledovat, s jakým ohlasem se Hamilton v Evropě setká – pracuje totiž s historickými reáliemi i jazykem 18. století, navíc kombinovaným se současným slangem, a bude tak pro evropské publikum divácky přinejmenším – řekněme – náročný.
Činohra trochu neviditelná
Činoherní kategorie už neměly zdaleka tak jednoznačné vítěze. Čtyřikrát bodovala inscenace hry Humans Stephena Karama v režii Joe Mantella, dvě ceny získal „revival“ klasického dramatu Eugena O’Neilla Cesta dlouhým dnem do noci – zajímavostí je, že za ženský herecký výkon oceněná Jessica Lange ztvárnila postavu morfiničky Mary Tyronové už před šestnácti lety v Londýně. Do jisté míry překvapením bylo udělení ceny za nejlepší režii belgickému tvůrci Ivo van Hovemu, kterou získal za svou inscenaci hry Arthura Millera Pohled z mostu (nominována byla i jeho inscenace Čarodějek ze Salemu). Van Hove je uměleckým šéfem amsterdamského divadla Toneelgroep a patří mezi přední evropské experimentující tvůrce. Je to dobrý signál, že na Broadwayi může uspět i neanglofonní umělec, jehož tvorba není – jak bývá na Broadwayi časté – tradicionalisticky realistická.
Pečlivě připravený a načasovaný program trval tři hodiny. Patetické projevy a dojetí vítězů střídala dokonalá hudební a taneční čísla. Ceny, jež mají podobu medaile, již z jedné strany zdobí podobizna Antoinette Perry a z druhé masky tragédie a komedie, předávali dříve již několikrát ocenění umělci všech věkových kategorií. Závěr byl věnovaný pietní připomínce zesnulých amerických divadelníků, kteří odešli během této divadelní sezony.
Ať už si o americké divadelní Mekce Broadwayi myslíme cokoli, ceremoniál Tony Awards 2016 byl důstojnou oslavou divadla, reprezentativní, noblesní, po všech stránkách profesionální a zároveň divácky atraktivní. Show must go on!
Komentáře k článku: Divadelní Oscaři – Tony Awards 2016
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)