Divadelní noviny > Kontext Zahraničí Zprávy
Divadelní renesance v Evropě
Dvě stě padesát umělců, dvaadvacet divadel z osmnácti zemí (například z Albánie, Belgie, Itálie, Chorvatska, Francie, Maďarska, Polska, Srbska nebo Lucemburska), sdružených v největší evropské síti divadel financovaných z veřejných zdrojů European Theatre Convention (ETC), se spojilo do projektu Renesance. Jedná se o sbírku pětiminutových filmů, jejichž autoři představují své zkušenosti s divadelním životem za pandemie koronaviru a uvažují o možnostech „znovuzrození“ divadla.
Ostatně proto titul Renesance, neboť ta byla tvůrčím rozmachem po odeznění epidemie moru ve
středověku. Renesance byla oslavou krásy, moudrosti, vědy a architektury, představovala období
dramatických změn a zvratů, narušila do té doby platné společenské vzorce a vedla mimo jiné
ke změně evropského myšlení a vzniku myšlenky „ducha doby“ (Zeitgeist). Ve filmovém projektu symbolizuje renesance znovuzrození divadel ve virtuálním prostoru. Divadla, jež se Renesance účastní, vyzkoušela a objevila nové texty a formáty a zároveň inovativně rozvíjela dramaturgii digitální tvorby.
K vidění bude například zoufalá obhajoba divadla pronesená dvorním šaškem v plynové masce
(Göteborgs Stadsteater / Backa Teater, Švédsko), fantastické dobrodružství v malebných
maltských uličkách (Teatru Malta, Malta), živí červi (Schauspielhaus Graz, Rakousko), stínové dračí divadlo (Divadlo Jána Palárika, Slovensko), Shakespeare na rozdělené obrazovce,
s hudbou známé „etno chaos“ kapely DakhaBrakha (Divadlo Dakh – Centrum moderního umění, Ukrajina), zrychlený skeč o víře v budoucnost divadla na základě komentářů na Instagramu (Staatsschauspiel Dresden, Německo), pes Baldrik (Kyperská divadelní organizace THOC, Kypr) či horečnatý pandemický sen o pátrání po tlukoucím srdci divadla (Národní divadlo, Česká republika).
Výkonná ředitelka ETC Heidi Wiley k Renesanci uvedla: Hledali jsme způsob, jak společně tvořit z bezpečné vzdálenosti a zároveň poskytnout členským divadlům možnost představit svou práci širšímu obecenstvu. Serge Rangoni, předseda a umělecký ředitel ETC a generální ředitel belgického Théâtre de Liège, podotknul: Renesance je krásnou ukázkou různorodosti uměleckých stylů. Jsem rád, že můžeme touto renesancí projít společně, protože díky pokračujícímu očkování v Evropě můžeme konečně začít uvažovat o budoucnosti divadel a jejich bezpečném otevření pro veřejnost.
Filmy je možné zhlédnout bezplatně z domova od 9. května 2021 na tomto odkazu. Projekt začal na připomínku Dne Evropy. Následně do 4. června 2021 bude každý den kromě víkendů zveřejněno jedno video ke zhlédnutí zdarma společně s doprovodnými informacemi a rozhovory. Videa budou k dispozici na všech sociálních sítích ETC a na internetových stránkách zúčastněných
divadel.
Po skončení projektu bude od 7. do 13. června 2021 následovat Týden nového evropského
divadla, v jehož průběhu se uskuteční řada kulturních akcí pořádaných sítí ETC. Například
Evropský festival mládeže To:gather či Mezinárodní divadelní konference ETC, jež se koná
jednou za dva roky a letos proběhne ve spolupráci se Schauspielhaus Graz – souběžně s jeho
Dramatikerinnen Festivalem.
///
Renaissance (Národní divadlo / National Theatre Prague – Czech Republic) on Vimeo
Komentáře k článku: Divadelní renesance v Evropě
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)