Divadelní svět Brno – den první / 7. červen
Ende gut, alles gut Divadlo Reduta
Rozloučení souboru s prostorem Reduty v podobě regulérní produkce nastudované pro několik představení. Trochu připomíná původní princip revue coby přehledu událostí za sezonu, tady některých inscenací za léta, v nichž Petr Štědroň s Dorou Viceníkovou a režisérem Janem Mikuláškem stvořili uznávaný umělecký program. Představení tak deklaruje zatím poslední podobu jevištní poetiky, v níž bude soubor pokračovat v pražském Divadle Na zábradlí. Čtyři samostatné části inscenace jsou rozhozené po celé budově. Začíná se na jevišti, oboustranně se skrz jevištní stavbu z Europeany hraje zacyklená situace, v níž se dvě skupiny divadelníků přetahují o pořádání tiskové konference, až banální spor vyhřezne do vzájemného vraždění. Druhá část rozehrála vstupní foyer, výtahy, záchodky a připomněla další podobu Mikuláškova divadla infantilní hrou na vzteklé králíčky a agenty z béčkové střílečky. Kolem obrazu idylického mořského pobřeží se prošlo do Mozartova sálu sehrát číšnickou grotesku o přípravě rautu, obraz fachidiotského konání, metafora zmechanizované moderní společnosti, která se řídí konvencemi, a ne prostým lidským rozumem. Pro mě rozhodně nejzajímavější část inscenace, protože nejlépe a přece jen s nějakým smyslem provedená klauniáda odkazující k Christophu Marthalerovi. Stejně jako k němu ukazuje poněkud mechanicky poskládaná poslední část večera už v běžné dispozici divadelního sálu. Vidím v tom jen vnějškové napodobování marthalerovské poetiky, bez jejího vnitřního smyslu, ochuzené i o důležitý hudební rozměr Marthalerova vyjadřování. Hlavně však pro Mikuláškovo „marthalerování“ postrádám opravdu silný důvod, podstatné téma uchopené právě takovou poetikou. A to mě hrozně nebaví. I když herecké jednání, nenapodobivé, ale sdělující, je mi velmi sympatické – jen kdyby bylo co říct! Rozloučení nesentimentální, i když samotný závěr inscenace se neobešel bez zjihnutí. Na rautu v Mozartově sále se symbolicky podávaly věnečky a rakvičky – vlastně jakýsi dovětek, coda inscenace. Opravdu však platí, že konec dobrý – všechno dobré? Jak pro koho, brněnský kolega ukončení Štědroňovy Reduty věru za nic dobrého nepovažoval, a bude takových brněnských diváků určitě víc.
Shake, Shake, Shake! Paki Paya, Belgie, Moravské náměstí
Visutá hrazda, amplifikovaná reprodukovaná hudba, dva umolousaní muži odněkud z maringotky. Připomíná staré i současné komedianty, co se živí na návsích vesnic a městeček cvičením na napnutém laně nebo na hrazdě, jako v tomto případě, a vystoupení vylepšují dryáčnickým humorem a lacinými kouzelnickými triky. A co neomaleně zatahují do své hry diváky. Odtud se nečekaně vyloupne to podstatné produkce, v níž artistické a kouzelnické výkony nejsou nic moc a ukáže se, že jde opravdu víc o divadelní představení, o dokonale věrohodnou hru na náhodně vybranou divačku, na pocity, které asi prožívá, a přihlížející prožívají s ní a skrze ni. Nejprve úsměvně, čím dál je manipulování nebohé dívky trapnější, a když ji artista Adrià Mascarell donutí vystoupat až na vrchol visuté hrazdy, kde se chvěje a křečovitě chytá všeho, čeho může, nelze se zbavit tísnivých obav, jestli ta krutá hra neskončí špatně a nestanu se svědkem ošklivého konce. Nemá někdo z nás zasáhnout? Bránit ji? Všechny indicie sice upozorňují na to, že nemůže jít o dívku vytaženou z publika, jenže Noemí Díaz jedná tak věrohodně, je tak bezbranná a poddajná! Když při prvním saltu rozzáří tvář cirkusovým úsměvem, úleva z dobrého konce vyvolá radostný pocit a blíží se divadelní katarzi. Nakonec se z pouliční artistiky vyklubala podivně konstituovaná, ale velmi účinná psychologická hra.
Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky opera ND Brno, Moravské náměstí
Operní představení mělo festival zahájit, pro špatnou předpověď počasí bylo odloženo o týden (přitom se nad Brnem klenula modrá obloha) a festival zakončilo. Soubor mezitím stihl hostovat v Turecku. Ale nebylo zase tolik co studovat, představení vycházelo ze skoro pět let hrané brněnské inscenace ještě dirigenta Tomáše Hanuse s britským režisérem Jamesem Conwayem, tehdy intendantem English Touring Opera, a jeho výtvarníkem Neilem Irishem. Na malém přírodním plácku uprostřed Moravského náměstí před pro tuto příležitost postavenou tribunou upravil jednoduchou popisnou dekoraci Jaroslav Milfajt a operu s použitím Irishových řešení v novém prostoru a šikovném působivém light designu Arnošta Janěka sestavil Tomáš Pilař. Už divadelní verze je na současné poměry nadmíru popisná, tak na symbolickou operu zvláště v Evropě dávno nepohlížejí, kdežto na brněnském jevišti Lapák ňafá pěkně po čtyřech a Bystrouška veritábl užírá klukovi lýtko. Paloukem na Moravském náměstí navíc pobíhaly dětské světlušky a vůbec zvířátka všeho druhu pro roztomilou podívanou, na jakou se u nás, a zvláště v Brně, Janáčkova filosofická opera degraduje – možná právě proto se na ni diváci běžně nehrnou. U nás. Sem ovšem přišli a pro tuto příležitost lze nakonec zamhouřit kritické oko. Zvláště když dobře nazvučený orchestr vedl dirigent Jakub Klecker v přesných tempech a udržel v komplikovaných podmínkách souhru i výraz. A když aktéři zpívali parádně technicky i výrazově, když bylo na mikroporty rozumět každé slovo. Šikovný mladý režisér Tomáš Pilař domyslel některé detaily a v závěru opery originálně vizualizoval její ústřední sdělení o koloběhu života: Revírník sice nechal starého Lapáčka doma, kterého „bolijú nožky“ a „polehává“, ale do lesa ho doprovází nevycválané štěně a také všechna ta lesní havěť, co kolem něho poskakuje a co v úvodu sestávala z dětí i dospělých, už je jen mladá…
Komentáře k článku: Divadelní svět Brno – den první / 7. červen
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)