Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Divadelní svět Brno navštívilo přes 11 500 diváků

    Od 17. do 28. května 2024 bylo Brno i v letošním roce středem divadelního světa. Mezinárodní festival Divadelní svět Brno navštívilo přes 11 500 diváků, kteří zhlédli více než 75 představení. S oblíbeným doprovodným programem festival nabídl přes 100 akcí. Díky rozsáhlému programu se tak festival řadí mezi tři největší divadelní akce tohoto druhu v České republice. Do Brna přicestovalo přes 50 zahraničních i tuzemských souborů činoherního, tanečního i alternativního divadla. Festival připravil svůj program v budovách Národního divadla Brno – v Mahenově divadle, Janáčkově divadle i v divadle Reduta, v Divadle Husa na provázku, na činoherní i hudební scéně Městského divadla Brno, v Divadle Polárka a Divadle Radost, na obou uměleckých scénách JAMU – ve Studiu Marta a v Divadle na Orlí i na dalších nedivadelních místech jako je park na Moravském náměstí, objekt Káznice Brno nebo pavilon G2 na brněnském výstavišti.

    Navštěvníci. Foto: archiv festivalu

    I v letošním ročníku tvořila výraznou součást programu linie zahraničních inscenací. Diváci mohli zhlédnout projekty z Polska, Velké Británie, Slovenska, Německa nebo Švýcarska. Po více než 10ti letech se do České republiky vrátila taneční skupina Akram Khan Company britského tanečníka a choreografa bangladéšského původu Akrama Khana, která v Janáčkově divadle uvedla strhující taneční představení Kniha džunglí jinak, a mimo jiné i svými působivými projekcemi zprostředkovala známý příběh chlapce Mauglího v nových aktuálních kontextech naší doby. V rámci zahraničního programu nabídl festival taneční projekty i inscenace pro dospělé a děti. Takovou byl i Hokus pokus švýcarské novocirkusové skupiny Cie Phillippe Saire, která zaznamenala bouřlivé ohlasy, jak u nejmenších diváků, tak u jejich rodičů. Na festivalu se představily rovněž výrazné herecké osobnosti. Britská performerka Deb Pugh, která excelovala v antické one woman show Krásné zlé věci v Divadle Husa na provázku. V témže prostoru diváky ohromili i tanečníci inscenace TRIO. Pro krásu samu, kteří ze svých domovských krajin Mexika, Pobřeží slonoviny a USA přivezli do divadelního sálu nejrůznější taneční styly od voguingu až po sambu. V rámci zahraničního programu nelze opomenout Slovenské národné divadlo, které uvedlo dvakrát před zaplněným Mahenovým divadlem drama Děti v obsazení předních hvězd hereckého činoherního souboru. Závěrečným vrcholem festivalu se stal jednoznačně polský projekt Zaměstnanci z Teatr Studio ve Varšavě. Technicky náročný multimediální projekt v režii Łukasze Twarkowského, odehrávající se v blíže neurčité budoucnosti, uvedl festival na brněnském výstavišti.

    Výběr tuzemských inscenací však nezůstává pozadu. Letošní ročník byl plný silných témat, pohybových inscenací, zábavného dětského programu. Za celý bohatý tuzemský program jmenujme inscenace Ženy, držte huby! Divadelního spolku JEDL, Istanbulskou úmluvu pražského A Studia Rubín, příbramský stand-up Iris herečky Ireny Kristekové. Slovácké divadlo uhranulo diváky svou inscenací Láska, vzdor a smrt, Horácké divadlo Jihlava představilo inscenaci Šepoty a výkřiky režiséra Jakuba Čermáka, již tradiční host festivalu Divadlo Na zábradlí uvedlo inscenaci O Pavlovi s Anežkou Kubátovou v hlavní roli, pražské uskupení Masopust přivezlo do Brna Deklaraci závislostí, Městská divadla pražská uvedla stále vyprodané představení Kuchyň a nezávislé Divadlo Letí uvedlo oblíbenou inscenaci Džípy. České pohybové a taneční performance jsou divácky oblíbenou součástí programu festivalu. V rámci letošního ročníku tak na diváky čekal novocirkusový projekt Konkurz od uskupení Losers Cirque Company, dvě inscenace souboru 420PEOPLE – projekty 42+PEOPLE: Where a Why things go wrong, taneční skupina DEKKADANCERS diváky ohromila inscenací Tramvaj do stanice Touha. Na nejmenší diváky čekala sada představení, v rámci kterých mohly být děti u svých „hrdinů“ doslova na dosah ruky. Jmenujme Hugův svět Bratislavského bábkového divadla, uskupení FRAS uvedlo tituly Všechno nejlepší a Za dveřmi, slovenská performerka Katanari představila projekt Ostrov Domov a umělecká skupina Musaši Entertainment Company vtáhla děti do fantastického světa loutek Fabula Sylvestris. Z velkých dětských produkcí jmenujme pohádkový příběh To je andělení! Divadla Drak a představení #Burn #IAmHere #Herostratos Naivního divadla Liberec pro young adult publikum. Součástí letošního programu byly i dvě debaty. První byla připravena se Studiem N live Deníku N v moderaci Filipa Titlbacha a Vítka Svobody, kteří na jevišti divadla Reduta přivítali herečku Simonu Pekovou a hudebníka a aktivistu Jakuba Strouhala. Na závěr festivalu proběhla debata ve spolupráci s Týdeníkem Respekt na téma aktuální situace slovenské kultury. Debatu moderoval šéfredaktor týdeníku Erik Tabery a jako hosty přivítal rovněž v divadle Reduta Martina M. Šimečku, Valerii Schulczovou, Silvii Hroncovou a Zuzanu Kronerovou.

    Kniha džunglí jinak. Foto: archiv festivalu

    Festival Divadelní svět Brno je již i několikátým rokem sám koproducentem inscenací a projektů, které uvádí na festivalu v premiéře. V rámci letošního ročníku tak diváci zhlédli ve Vile Löw-Beer site-specific projekt Oidipús komplet pražského uskupení Tygr v tísni. S Divadlem X10 festival koprodukoval inscenaci Filoktétés. Last minute v režii Ondřeje Štefaňáka, kterou mohli diváci poprvé zhlédnout právě v rámci festivalu. Na programu již druhým rokem nechyběl projekt pro děti a rodiče Dlouhý, Široký a Bystrozraký, který vznikl ve spolupráci s Divadlem Polárka. Koprodukční linku pro letošní rok uzavřel studentský projekt Droeshoutův portrét: Jak se rodí Shakespeare, na kterém společně s festivalem spolupracovalo francouzské divadlo Les Antliaclastes, Divadelní fakulta JAMU a České centrum v Paříži.

    Brněnská divadla se již pravidelně prezentují v sekci „Brno showcase“. Diváci festivalu mají možnost detailně se seznámit s tím nejlepší, co se na jevištích brněnských divadel událo. Národní divadlo Brno v rámci festivalu speciálně premiérovalo inscenaci Hamlet v režii Martina Čičváka a v divadle Reduta uvedlo jednu z nejnovějších inscenací Pokojíček. V Městské divadle Brno čekala na diváky Hra, která se zvrtla v režii Mikoláše Tyce a inscenace Hamlet aneb Hádala se duše s tělem. Divadlo Husa na provázku uvedlo svou nejnovější inscenaci v režii Jana Mikuláška Sága rodu Marxů a projekt Napečeno mám, který vznikl v rámci amatérského souboru pro seniory Studio 60+. Divadlo Polárka uvedlo inscenace Princ & Princ na Malé scéně a pohádku Babička: Není více dobré stařenky?. Divadlo Radost si pro děti připravilo svého úspěšného Krysaře a hravé představení A pak se to stalo!. Divadelní fakultu JAMU letos reprezentovala Ikarova křídla ve Studiu Marta a Sbor Ateliéru fyzického divadla.

    Letošním lákadlem pro diváky v brněnských ulicích byl bohatý doprovodný program. Vrcholem byla pak večerní procházka velkých svítících loutek ryb a tvorů podmořského světa od V.O.S.A. THEATRE s názvem Návštěvníci, která se setkala s bouřlivým přijetím zaplněného Zelného trhu. Na Moravském náměstí pak na kolemjdoucí čekal celodenní program pro děti i dospělé, ranní jóga i speciální taneční vystoupení juniorského souboru Baletu NdB2 přímo ve fontáně, přezdívané brněnské moře, s názvem Pláč nymfy.

    Termín následujícího 16. ročníku festivalu je stanoven na 23. – 28. května 2025.

    • Autor:
    • Publikováno: 31. května 2024

    Komentáře k článku: Divadelní svět Brno navštívilo přes 11 500 diváků

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,