Divadelní výlety Jana Grulicha (No. 10)
Nedávno jsem navštívil tato města a jejich progresivní scény. Ve Wrocławi před léty bylo zcela umělecky zničeno divadlo Teatr Polski, a to odvoláním ředitele a dosazením podprůměrného tvůrce, ten sice skončil, ale divadlo se z pohromy nevzpamatovalo a nadále trvá v podprůměrné formě. Navzdory tomu vzniklo divadlo Teatr Polski w podziemniu /Polské divadlo v podzemí/, které je vytvořeno z bývalých členů divadla, kteří se rozprchli, zejména do varšavských divadel. Je až s podivem, že přes velké technické obtíže se toto divadlo několik let drží a hraje několikrát do měsíce svoje inscenace, které pokračují ve výborném trendu starého divadla Teatr Polski. Režírují zde renomovaní režiséři.
Viděl jsem zde adaptaci textu Jamese Joyce Finnegans. To jsou nesmyslné texty, často až skřeky, vypadá to jako v blázinci. Herci skandují text, má to charakter hudební skladby, tak jak bylo inzerováno. Režie se ujala Katarzyna Kalwat. Jedná se vlastně o takové nesmyslné oratorium až s dadaistickými prvky. Nahoře na scéně jsou plachty, kam kameraman promítá jednotlivé postavy, které se na chvíli stávají protagonisty. Po dvou hodinách již projekce začíná být stereotypní. Děj-neděj doprovází dvě disharmonické flétnisty, které představení ukončily, když se herci sborově překřikovali a blábolili. U publika to mělo velký úspěch, byla ovace ve stoje. Přes drobné výhrady jde o skvělou inscenaci, která je důstojným pokračováním tradice divadla.
V druhém wrocławském divadle Wrocławski Teatr Współczesny /Wrocławské současné divadlo/ se hrála poměrně neznámá hra Tadeusze Różewicze pod titulem Wykupki /Draní/ . Jde o podivnou hru, diváci mají trhat papíry, což kvůli mému zděšení plní, je to krajně znervózňující. Trhání má znázorňovat draní, což je asi nejadekvátnější překlad titulu. V době draní docházelo k tancům a zpěvům, na čemž představení je založeno, v podstatě nejde o nic více, nic méně, zpěvy a lidovou zábavu. Z tohoto hlediska je děj nesrozumitelný. Musím konstatovat, že svojí jednostranností mne představení dost dráždilo. Divadlo si udržuje dost náročný repertoár, ale tentokrát trochu šláplo vedle.
Další moje kroky vedly do starobylého Krakova. Zde v renomovaném divadle Stary Teatr /Staré divadlo/ se hrál Książe niezłomny /Vytrvalý princ/. Šlo o verzi Juliusze Słowackého podle Calderona. Děj je jednoduchý, princ Ferdinand je v zajetí Maurů, kteří vládnou v Portugalsku a nakonec pro svoji morální sílu zemře. Dívám se na představení jako v Maďarsku nebo Německu, protože absolutně nerozumím textu. Nevím, čím to je. Text, pokud jsem střípky zaslechl je básnický, i tak dost nesrozumitelný. Pravděpodobně přebásněný text posunul Calderona z doby baroka do doby romantismu, čemuž by odpovídala i scénická interpretace. Scénicky je inscenace dost sugestivní. Z herců mi utkvěl v paměti hercký výkon Szymona Czacki. Vystoupili také dva legendární herci: Anna Polony a Edward Lubaszenko.
Na druhé krakovské scéně Teatr im. Juliusza Słowackiego /Divadlo Julia Słowackého/ se hrála hra autorů Marty Fertaczové a Wojciecha Farugy, Tisíc a jedna noc. Šeherezáda 1979. Režie se ujal Wojciech Faruga, jeden z nadaných mladých tvůrců. Moc pěknou scénu vytvořila Joanna Zemanek. Scéna ilustrovala pouštní krajinu v Iránu. Příběh je jednoduchý, slavná a emancipovaná Orianna Fallacci přijíždí do Iránu, aby zde udělala rozhovor s Chomejním, který po šachovi ovládl Irán a zavedl islamskou republiku, čili krok zpátky proti předcházející západní orientaci. Chomejní však nevyslechne Fallaci až do konce . Děj se otře o téma klasické Šeherezády. Představení jsem už viděl na Božské Komedii asi před rokem a půl. Dnes se mi to líbilo ještě více. Zajímavé a nosné téma, sugestivní divadelní zpracování se zasloužili o úspěch večera.
Na filiálce tohoto divadla, v tzv. Miniatuře, se hrála anglická hra Zpožděná návštěva Jordana Tannahilla, režie Iwona Kempa. Inscenace tematizuje homosexualitu a šikanu, která v ústí v tragédii. Herci neděkují, na stole zůstávají položené růže pro zemřelé.
Úroveň zhlédnutých představení svědčí o tom, polské divadlo navzdory nedemokratickému a zakazujícímu režimu si stále drží vysokou úroveň.
Komentáře k článku: Divadelní výlety Jana Grulicha (No. 10)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)