Divadelní výlety Jana Grulicha (No. 4)
V Divadle Šumperk pokračují v ambiciózním projektu divácky náročných inscenací. Na konci října měl premiéru Frankenstein, volná dramatizace slavného románu Mary W. Shelley.
Dramatizace se ujali režisér Zetel /Michal/ a dramaturg Michael Sodomka. Velmi ovšem volné, byť základní motivy románu jsou zachované. Autoři přenesli příběh do současnosti, do prostředí dospívající mládeže. Není divu, šumperské divadlo je v současné době – co se týká hereckého souboru – velmi mladé. Magdalena Teleky navrhla bizarní, byť funkční scénu. Na jevišti stojí polorozbořené chrámové sloupy pokryté liánami a svítícími elektrickými kabely, vpravo září světelný neonový detail slavného Michelangelova dotyku k sobě se prsty blížících rukou člověka a Boha ze Sixtinské kaple a na scéně je nejnutnější mobiliář – pojízdná laboratoř, kde se rodí monstrum, a na vyvýšeném pódiu počítačové centrum, z něhož hlavní postava řídí oživovací proces.
Mladý vědec Viktor Frankenstein (Vít Hofmann), skoro ještě kluk, se intenzivně, byť tajně zabývá vytvářením umělého člověka. Žije s rodiči, kteří nejsou spokojeni s jeho chováním. Jde o typické problémy rodičů s dětmi. Matka však záhy umírá při automobilové nehodě, nicméně Viktorovi se – v jeho snech či během práce – naustále zjevuje a komunikuje s ním. Viktor má přítele Henryho (Jan Šťava), jehož partnerku Justýnu (Ladislava Jančíková) v podstatě znásilní. Zároveň má ale Viktor i stálou dívku (Eliška Navátilová), která když se dozví o Viktorově nevěře, se s ním chce rozejít. Osobní a zároveň i profesní život se mu tak hroutí.
Monstrum (Adam Joura) nejdříve na Viktorovy oživovací elektrické šoky moc nereaguje, postupně se ale při jeho dalším a dalším znovuoživování z něho stává opravdový člověk, navenek neodlišitelný od ostatních lidí. Je sice vysoce inteligentní, ale bez citu. Viktor mu na jeho přání vytvoří umělou partnerku, ale ihned ji zabíjí, aby v něm vyvolal „lidské“ city. Vztah mezi Viktorem a monstrem se stále víc komplikuje, je plný citové ambivalence. Nakonec monstrum páchá ze zoufalství své samoty mezi cizími, „opravdovými“ lidmi sebevraždu a Viktor sám se tak vlastně stává „monstrem“, člověkem bez citu a svědomí. Zoufale se v posledním obraze hry ptá – v přesně tom prostoru-laboratoři, kde sám nechal vzniknout a dal život umělému člověku -, kdo vlastně je či byl monstrem.
Textovým i významovým posunem dostává známý příběh z oblasti hororu a sci-fi jiné téma, jiné zaměření – nejde již o hranice toho, co je člověk a kam až mohou dojít jeho experimenty, ale na povrch vyplouvá téma hledání sebe sama a své vlastní identity, své – mladické – totožnosti. Šumperské divadlo tak po Strýčkovi Váňovi má další inscenaci, kterou se snaží svého diváka kultivovat a připravovat na formálně i obsahově náročnější divadlo.
Divadlo Šumperk – Michael Sodomka, Zetel: Frankenstein (volně podle románu Mary W. Shelley). Režie Zetel, dramaturgie Michael Sodomka, výprava Magdaléna Teleky, hudba Mario Buzzi. Premiéra 30. 10. 2021.
Komentáře k článku: Divadelní výlety Jana Grulicha (No. 4)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)