Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Divadla v karanténě (VI)

    Zpravodajství z divadel v průběhu karantény ukončíme ve velkých divadlech, včetně několika komerčních. Těch, která zatím nedostala slovo a se složitou organizací a ekonomikou provozu mohou mít větší potíže s obnovením provozu. Podmínky se v červnu jistě promění, divadla však informace musela zaslat do konce května.

    Andrea Široká (Beruška Sedmitečná) na klavírní zkoušce opery Evžena Zámečníka Ferda Mravenec v ND Brno FOTO MAREK OLBRZYMEK

    Národní divadlo Brno

    Martin Glaser, ředitel

    Nejistota a zase nejistota, to je motto našich dní. Při pohledu zvenku to vypadá, že se NdB z koronavirového spánku neprobudilo, ale zdání klame. Za zdmi se na jevištích a ve zkušebnách děje obrovské množství věcí a všichni pracují doslova jako o život, abychom smazali tříměsíční manko. Naším cílem je nezrušit ani jednu z premiér, které jsme měli do konce sezony naplánované. V prvních týdnech nejpřísnějších omezení dozkoušeli v činohře Molnárova Lilioma, proběhly technické zkoušky Řeckých pašijí i McDonaghovy novinky Velmi, velmi, velmi temný příběh. Nyní se zkouší a do finále spěje operní Ferda Mravenec, baletní Radio and Juliet a do konce června budou připraveni i činoherní Slaměný klobouk a Schimmelpfennigův Idomeneus.

    Z předchozího by se mohlo zdát, že brzy začneme hrát, ale rozhodli jsme se, že místo bláhových pokusů na poslední chvíli naplnit hlediště, kdyby náhodou někdo ze dne na den uvolnil restrikce dovolující obsadit jen třetinu sedadel (což znamená 200 míst v Mahenově divadle včetně lidí sedících ve čtvrtém pořadí a 330 v divadle Janáčkově, kdy poslední nadšenec sedí daleko na balkoně a hledí na stovky prázdných míst pod sebou), vsadíme na to, že v srpnu už bude vše za námi a uděláme radost těm, kdo nebudou moci jet na dovolenou a nebo ji naopak budou trávit v Brně a okolí. Sezona začne o celý měsíc dřív a kromě Řeckých pašijí, které obohatí program janáčkovského festivalu, se divákům představí všech šest novinek.

    Největším problémem byla a vlastně pořád zůstává otázka, jak správně zkoušet a hrát. Divadlo a zvlášť to operní a taneční nejde dělat s rouškami a rozestupy. Ministerské vyhlášky a jejich výjimky každý interpretuje jinak. Já jsem hrdý na to, že naprostá většina umělců Národního divadla Brno se s chutí vrátila do divadla a ve zkušebnách a na jevištích tvrdě pracuje, abychom se mohli všichni v srpnu sejít. Respektive už na přelomu června a července na nádvoří hradu Špilberk, kde chceme odehrát tři operní představení.

    Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava

    Jiří Nekvasil, ředitel

    My rozhodně věříme v pozitivní vývoj celkové situace a možnost všechny naše plány a změny úspěšně realizovat a potěšit naše diváky! Už nám moc chybějí! Také proto vstoupíme do nové sezony s novou energií a mottem RESTART – to slovo je použitelné v mnoha významech i grafických podobách. Vstupenky na září a na říjen už prodáváme a první vlna zájmu diváků nás velmi potěšila. Naplno začneme hrát 4. září. Září a říjen máme doslova nabité premiérami.

    I po dalším rozvolnění restrikcí jsme rozhodnuti nehrát už běžná představení do konce června. Divákům nabídneme jediné: 16. června odehrajeme v Divadle Jiřího Myrona večer originálních choreografií vytvořených z iniciativy členů našeho baletního souboru s názvem Tanec z celého srdce pro Vás. Vzniká též jako umělecká reflexe doby pandemie a zároveň jako signál něčeho nového a s novou energií.

    Umělecké vedení NDM připravovalo s ohledem na další vývoj situace změny v plánech a struktuře následující sezony. Tři premiéry odkládáme na neurčito, čtyři další plánované inscenace odehrajeme v premiérách v sezoně 2020/2021. Vnitřní diskusí prošly i dramaturgické plány na novou sezonu, ke změnám došlo v souboru opereta–muzikál, ale především v činohře. Opera a balet plány nezměnily. Takže stručně: mottem naší 102. sezony je opravdu RESTART.

    Balet trénoval distančně po celou dobu zákazu hraní, po uvolnění zkouší už i na sálech. Na začátku května jsme obnovili zkoušky inscenací. Činohra zkouší komedii Testosteron A. Saramonowicze, přidal se i muzikál. Velká tělesa – orchestry, sbory – vstoupí do zkouškového procesu v průběhu června. Divadelní prázdniny tentokrát skončí už 2. srpna a zkoušet poté všechny čtyři soubory začnou zase naplno.

    Na poslední týden měsíce srpna 2020 jsme přesunuli 5. bienále mezinárodního festivalu NODO (Dny nové opery Ostrava), které pořádáme společně s Ostravským centrem nové hudby. Program jsme byli nuceni lehce zredukovat zejména kvůli nejasnostem, zda bude možné cestovat přes oceán.

    Sezonu zahájíme 4. září v Divadle Antonína Dvořáka společnou inscenací všech čtyř souborů NDM Muž, který sázel stromy podle novely Jeana Giona. Uskuteční se pouze pět exkluzivních představení. Plus doprovodné programy venku. První premiérou bude 12. září Verdiho opera Nabucco.

    Jan Fišar a David Viktora na první čtené zkoušce komedie Testosteron ve zkušebně Divadla Jiřího Myrona FOTO NDM OSTRAVA

    Slovácké divadlo, Uherské Hradiště

    Michal Zetel, ředitel

    Ihned jak pominula nutnost platných testů na přítomnost koronaviru u herců, pustili jsme se do hraní. Vstupenky jsme nabízeli divákům, kteří je měli zakoupené na neuskutečněná březnová, dubnová a květnová představení. Zájem ale nebyl ani zdaleka takový jako před vypuknutím krize, nicméně všechny tři večery, které jsme nejdřív naplánovali, jsme diváky zaplnili. V hledišti pro téměř 400 lidí jich tak mohlo sedět něco málo přes 100, na zbylá místa jsme „posadili“ naše nejvěrnější, tedy předplatitele, kteří nám s velkou ochotou poslali své fotografie, aby herci neměli pocit, že hrají pro poloprázdný sál.

    V následujících týdnech plánujeme další představení, byť nepůjde o každodenní hraní, na které bylo publikum Slováckého divadla zvyklé. Zároveň dokončujeme dvě inscenace, a to Prokletí nefritového škorpiona a Deskový statek, jejichž premiéry potřebujeme uvést ještě před koncem sezony, abychom do té nové mohli vstoupit s přípravou nové inscenace, a to muzikálu Jesus Christ Superstar. Během léta budeme hrát také, i když jen ojediněle. Zároveň je ale Slovácké divadlo v nejistotě z nevědomosti, kdo bude jeho novým ředitelem a jak se bude dění v něm a okolo něj vyvíjet.

    Jihočeské divadlo, České Budějovice

    Lukáš Průdek, ředitel

    Nejpřísnější pandemická opatření se uvolnila, ale divadla se pořád plnohodnotně otevřít nemohou, a to i přesto, že dnes jsou přístupná pro 300 diváků. Toto číslo je pouze fiktivní. Pravidlo usazení diváků ob řadu a s jedním místem rozestupu činí z hlavního sálu Jihočeského divadla komorní prostor pro sedmdesát lidí. Ve Studiové scéně Na Půdě máme kapacitu pouhých čtyřiadvacet diváků. Dokud toto pravidlo zůstane v platnosti, není možné hovořit o normálním divadelním provozu a provozní ztráta bude každým dnem narůstat.

    Přesto začínáme hrát už 8. června, a to komorní představení nebo představení v jiných prostorech, jež umožní kapacitu navýšit. Červnové hraní považujeme za lakmusový papírek, který nám odhalí skutečnou obavu diváků z návštěvy divadla na sklonku pandemie.

    V souvislosti s pandemií jsme zrušili letošní sezonu na otáčivém hledišti. Nedokázali bychom nazkoušet dvě náročné premiéry, které jsme připravovali, nedokázali bychom přivést zahraniční diváky a zřejmě bychom měli i vážné komplikace v případě angažování zahraničních umělců. Ztráty, jež z tohoto stavu plynou, odhadujeme na více než deset milionů korun. Proto jsme se rozhodli zrušit letošní sezonu a dříve zahájit technologicky náročné opravy „točny“, jež by nás stejně neminuly a nevešly by se mezi dvě sezony, tedy jsme zachránili sezonu 2021, která už snad nebude postižena žádnou pandemií.

    Moc děkujeme všem divákům, kteří divadlu fandí i v této komplikované době a všemožně nás podporují. Finančně i duševně. V této chvíli usilovně připravujeme alternativní letní program, který bychom měli odstartovat v srpnu a představit jej na mnohých atraktivních místech v jižních Čechách. Kromě Českých Budějovic přivezou činohra, opera a Malé divadlo svá představení do Nových Hradů, na zámek v Blatné a na zámek Červená Lhota. Bude to pro nás nová zkušenost, která ukáže další příležitosti.

    Od začátku září chceme hrát naplno na našich scénách. Doufáme, že to bude možné a nebudeme se muset vracet k šití roušek.

    Na představení Rychlých šípů ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti obsadili karanténou „zrušená“ místa obrázky svých věrných diváků FOTO MAREK MALŮŠEK

    Městské divadlo Brno

    Stanislav Moša, ředitel

    V oblasti pořádání kulturních akcí již sice došlo k určitému uvolnění podmínek, za kterých je možné tyto akce uskutečňovat, to však pro naše divadlo stále nepředstavuje uspokojivé řešení situace. Jedná se nám především o to, abychom naši uměleckou činnost mohli realizovat plnohodnotně a bez jakýchkoli obav obecenstva.

    Naše divadlo tedy v současné chvíli čeká na moment, kdy obdržíme jasné stanovisko od Vlády ČR a Ministerstva zdravotnictví ČR, že můžeme bez jakýchkoli omezení provozovat naši činnost. Za pomoci Ministerstva kultury ČR tedy usilujeme o získání rozhodnutí, které nám umožní hrát pro plnou kapacitu, jíž disponují naše hlediště, a to zároveň bez nutnosti, aby diváci museli mít nasazenou roušku či aby museli sedět v rozestupech. S ohledem na výše zmíněné je tedy stále možné, že v divadelních budovách začneme opět hrát ještě v červnu, druhá varianta pak počítá s obnovením činnosti počínaje novou divadelní sezonou, jejíž začátek je naplánován již na konec měsíce srpna.

    Stále pevně věříme a doufáme, že i letos v létě opět odehrajeme sérii open air představení na Biskupském dvoře Moravského zemského muzea. Pro realizaci exteriérových představení tedy nyní operujeme s několika možnými scénáři. Stále je možné, že se všechna představení odehrají podle zveřejněného hracího plánu v původních termínech. Další možností je, že začneme hrát od 22. června, což je datum, které je v rámci postupného uvolňování momentálně uváděno jako den, kdy budou povoleny hromadné akce pro tisíc lidí. Současně s tím je možné, že se v jeden den odehrají hned dvě představení, první se začátkem v 18 hodin, druhé se začátkem ve 21 hodin. Stejně jako v předchozích letech na program MdB na Biskupském dvoře navážou i další divadla. Mezi jednotlivými produkcemi je však týdenní časová rezerva, je tedy dále možné, že právě v tomto týdnu v polovině července budou odehrána představení, která se případně nezrealizují v původních termínech. Ve hře je ale i ta varianta, že se celý stávající program přesune do následující divadelní sezony 2020/2021. V takovém případě již zakoupené vstupenky zůstávají v platnosti na příští rok. Jisté ale je, že neponecháváme nic náhodě, tribuna na Biskupském dvoře se staví, scéna se připravuje, kostýmy se šijí, herci zkoušejí.

    Nepřestáváme tedy pracovat a více než kdy jindy se těšíme na shledanou s našimi diváky. A také diváci se těší na obnovení naší činnosti, což jasně dokázal happening Myslíme na vás, který se uskutečnil v pondělí 25. května v Divadelní dvoraně.

    Umělci Moravského divadla zajíždějí do seniorských domů FOTO MD OLOMOUC

    Slezské divadlo Opava

    Ilja Racek, ředitel

    O tom, jak jsme na sociálních i jiných sítích v době výpadku hraní realizovali různá vystoupení, seriál Nahlédnutí za oponu, pozdravy sólistů a šéfů, tedy už můžeme psát jako o historii. A jistě jednou bude mít velkou cenu.

    Ale už jsme dále. Využili jsme rozvolnění koronavirové krize a divadlo jsme 25. května otevřeli večerem nazvaným Jedeme dál! Samozřejmě za dodržení hygienických předpisů, což má dopad jak na diváky, tak na umělce. Dodržují se běžné hygienické předpisy a diváci jsou usazováni dle požadavků v omezeném počtu, což při naší kapacitě znamená nabídnout něco přes sto míst. Ten večer byla zaplněna. I na jevišti jsme byli omezeni na ukázky z populárních oper, úryvky z připravované baletní inscenace Action man a z komedie Zítra to roztočíme, drahoušku, kterou jsme sice dovedli do generálek, ale premiéra 15. března se již neuskutečnila. Problémem je stále použití některých nástrojových skupin orchestru. Do konce června plánujeme ještě Matiné operní 31. května, činoherní večer jako scénické čtení z prací P. Ruta Strašlivé Čechy, děsná Morava, 14. června komponovaný večer baletu a některých sólistů orchestru. Jednáme o uskutečnění koncertu operního sboru v prostoru kostela sv. Václava 18. června. Neúplnou sezonu chceme 25. června zakončit představením z našeho repertoáru Dámská šatna.

    Měli jsme i nabídku ze zámku Hradec nad Moravicí na titul Noc na Karlštejně v letním termínu, ale zjistili jsme, že bychom v daném prostoru nemohli dodržovat předepsané hygienické a provozní podmínky.

    Nejdůležitějším rozhodnutím těchto dní je to, že tuto sezonu vlastně dohrajeme na podzim a do konce roku: takže z plánovaných premiér naši diváci uvidí komedii Zítra to roztočíme, drahoušku, baletní Action man, muzikálovou Funny girl, činoherního Edmonda a nakonec místo Fibichovy Hedy (pro změnu termínu jsme nenašli realizátory a hledáme je pro nový termín v budoucnu) Haydnovo oratorium Stvoření světa, na které jsme obdrželi grant Evropské unie z Creative Europe. A pracujeme již na přípravě nové sezony, která začne od ledna 2021, a bude tedy roční.

    Pokud jde o finanční záležitosti, spoléháme na pomoc z řádného i mimořádného Programu na podporu profesionálních divadel. A i když se vyprávělo jako vtip, že nejlacinější divadlo je to, které nehraje, naše ztráty v době uzavření divadla nebyly tak velké, jak jsme předpokládali.

    Co ovšem bude velký problém do diskuse jak se zřizovatelem, tak zřejmě i s krajem a ministerstvem kultury, je avizované krácení rozpočtu pro rok 2021. Nejsme v tom sami, a jak to vypadá, celorepubliková diskuse se již rozbíhá.

    Koncert Myslíme na vás! ve dvoraně Městského divadla Brno moderoval z výšky Zdeněk Junák, o patro níž zpívá Hana Holišová FOTO NIKOL WETTEROVÁ

    Moravské divadlo Olomouc

    David Gerneš, ředitel

    Umělci Moravského divadla Olomouc se po vynucené pauze vracejí na jeviště ještě před koncem letošní sezony. Za stávajících podmínek by Moravské divadlo na své scéně nemohlo zcela jistě hrát velké opery, balety ani činohry, aniž by prohlubovalo svoji finanční ztrátu. Zároveň jsme našim divákům chtěli zpříjemnit červnové dny a poděkovat jim za dosavadní přízeň. Proto budeme hrát pod širým nebem v areálu Korunní pevnůstky v Olomouci. Také jsme iniciovali společný projekt Divadelní červen open air, na kterém se představí MDO, Divadlo Tramtarie, Divadlo na cucky, Moravská filharmonie Olomouc a Kabaret. Naše divadlo zde odehraje komorní činohry a koncerty souboru opery a operety. Zajíždíme s nimi v květnu a červnu i do domovů pro seniory v Olomouckém kraji. Plánujeme obnovit projekt Kočování po Olomouckém kraji, který jsme kvůli pandemii koronaviru museli pozastavit. Na konci června nás čeká představení Postřižiny v areálu hanušovického pivovaru, v létě pak zavítáme například do Šternberka, Brodku u Prostějova nebo Tovačova. Zachovali jsme také náš tradiční festival Moravské divadelní léto. Čtvrtý ročník se uskuteční od 20. do 27. srpna, pod širým nebem odehrajeme populární tituly Sluha dvou pánů, Starci na chmelu či Cyrano z Bergeracu.

    Momentálně nás trápí nařízení ohledně počtu diváků a dodržovaných rozestupů. Představení v rámci akce Divadelní červen open air hrajeme pro 100 diváků. Od 15. června začneme prodávat vstupenky na festival Moravské divadelní léto s tím, že do prodeje zatím půjde 300 vstupenek na jedno představení. Pokud se opatření rozvolní, kapacitu samozřejmě navýšíme. V září už počítáme se standardním režimem, před pár dny jsme zahájili předprodej na představení ze zářijového programu. V něm divákům nabídneme hned tři inscenace, které se kvůli pandemii koronaviru nedočkaly premiér na jaře – jedná se o muzikál Donaha!, světovou premiéru adaptace populárního francouzského filmu Nedotknutelní a baletní adaptaci Lorcovy Krvavé svatby. Nezbývá než doufat, že se vydaná opatření budou v následujících týdnech rozvolňovat a nedojde k jejich zpřísnění.

    Divadlo Na Jezerce, Praha

    Jan Hrušínský, principál

    Divadlo Na Jezerce na uvolnění karantény reaguje v rámci neustále se měnících možností. Víme, na prvním místě je zdraví. Populisté ovšem z této pravdivé teze učinili klišé, kterým se dá společnost lehce ukonejšit. Lidé, kteří přijdou prožít večer v divadle, žijí divadelní přítomností. Zaměstnanci, kteří pro ně tento večer dlouho a pečlivě plánují, žijí divadelní budoucností. Když se divák v březnu raduje děním na jevišti, zaměstnanci už plánují květen a červen. Dobré divadlo je systém důmyslný jako švýcarské hodinky a tato časová posloupnost funguje pouze v případě, že má principál štěstí na divadlo, které chce a může hrát, a divadlo na diváky, kteří chtějí a mohou chodit do divadla. Obojí bylo od 10. března 2020 znemožněno. Pan Zaorálek v květnu řekl, že snad v červnu by divadla za určitých podmínek mohla hrát. Řekl také, že soukromá divadla nepatří do kultury, ale do průmyslu a obchodu. By the way, pan Zaorálek je na tom se znalostí divadla asi tak jako paní Schillerová s angličtinou. Nevadilo by to, pokud by nebyl ministrem kultury. Do sálu na Jezerce se vejde 220 diváků. Do 1. června bylo dáno, že každé třetí sedadlo musí být volné a každá druhá řada prázdná. Přišel druhý červen a kdokoli si může sednout kamkoli. Zřejmě bychom měli být vděční. Jsme – jsme vděční za všechny diváky, které jsme touto nucenou pauzou neztratili. Ve dnech 17., 18. a 22. června odehrajeme tři představení, kterými symbolicky zakončíme úspěšnou sezonu Divadla Na Jezerce. Těšíme se.

    Studio DVA divadlo, Praha

    Michal Hrubý, producent

    Rozhodli jsme se otevřít a od 1. června máme naplánováno patnáct divácky oblíbených titulů. Zároveň si uvědomujeme, že hrát pro třetinu sálu, tak abychom splnili vládní nařízení, je nerentabilní, neekonomické a dlouhodobě neudržitelné. Chceme však dát divákům vědět, že jsme to nevzdali, a hercům a technickému personálu, který je na produkcích závislý, možnost vydělat si. Připravili jsme náhradní program a původně plánovaná představení přesouváme na podzimní termíny. Pevně věřím, že lidé přijdou a podpoří nás. Hrát musíme za zpřísněných hygienických předpisů a pro menší počet diváků. Do velkého sálu se tak vejde pouze 239 lidí, přičemž kapacita je 615. Malou scénu ze stejného důvodu otevřeme až v září. Co se týče letních produkcí na Vyšehradě a Tvrzi Divice, které provozujeme, doufáme, že dojde k rozvolnění a vše proběhne podle plánu. První diváky přivítáme již 10. června. Na 15. června je pak připravena česká premiéra komedie Petera Quiltera Duety.

    Divadlo Ungelt, Praha

    Milan Hein, zakladatel a ředitel

    Divadlo Ungelt přišlo kvůli zrušeným představením o tři miliony korun. Pokud bychom začali hrát za současných podmínek na domácí scéně pro 29 lidí, finanční ztráta by se ještě prohlubovala.

    Od 13. května proto hrajeme pro povolenou stovku diváků v pronajatých prostorech Divadla Metro na Národní třídě a jsme za to svým kolegům z Metra vděčni. Můžeme tam zůstat do konce srpna. Dne 30. června odstartujeme na hradčanském Novém Světě naši Letní scénu, na které odehrajeme 58 představení. Neleníme!

    Nikdo mě nepověřil, abych si otevřel soukromé divadlo, splnil jsem si sen. Od nikoho jsem proto neočekával, že mě zachrání. Bylo mi jasné, že má-li se Ungelt zachránit, musí se zachránit sám!

    Diváci nám posílají finanční dary a aktivně vstupují do dražby cenných předmětů, které divadlu na jeho záchranu darovaly osobnosti s ním spjaté. Mí techničtí a administrativní spolupracovníci pobírají sníženou gáži, herecké hvězdy Hana Maciuchová, Jitka Smutná, Regina Rázlová, Carmen Mayerová, Alena Mihulová, Bára Štěpánová, Simona Postlerová, Petra Nesvačilová, Petr Kostka, František Němec, Miroslav Táborský, Richard Krajčo, David Švehlík, Pavel Liška, Petr Stach, Ondřej Novák a další budou hrát do konce roku v Praze i na zájezdech za snížený honorář…

    Diváci a herci zachránili své divadlo!

    Dne 2. října oslavíme čtvrt století své existence. Divadlo Ungelt otevřel 2. října roku 1995 Miloš Kopecký a určitě se s námi raduje. Jsme tady a budeme tu dál!

    Divadlo Kalich, Praha

    Michal Kocourek, producent a majitel

    Na častou otázku novinářů, jak pandemie ovlivní příští sezonu, pokaždé odpovídám nejupřímněji, jak to jde: Půjčte mi křišťálovou kouli. Skutečně nikdo nevíme, co ten půlrok každodenního sčítání nakažených udělá s chutí lidí jít se bavit do divadel. Já věřím, že se budou chtít odreagovat. Kultura je pro mě symbolem návratu k normálnímu životu. A kultura je zároveň odvětvím, na které mimořádná opatření státu dopadají nejdéle: v Divadle Kalich jsme přestali hrát hned 10. března a za stávajících restrikcí nemůžeme otevřít ani teď, v době, kdy už jsou v provozu nákupní centra, sportoviště, školy, pláže, kadeřnictví… S nejvyšší dosažitelnou kapacitou něco přes 100 míst bychom v Kalichu jen denně prohlubovali ekonomickou ztrátu. A to si jako subjekt nedotovaný městem ani státem pochopitelně nemůžeme dovolit. Nicméně 1. července otevřeme naši letní scénu na Žižkově. S možností využít jen třetinu hlediště se sice dostáváme na samotnou mez finanční udržitelnosti jejího provozu, a tudíž do toho jdeme s nerozumně velkým rizikem, ale já už chci hlavně hrát, kvůli nám všem. A budu doufat, že Divadlo Kalich skutečně odstartuje v září běžnou sezonu. Už 1. října se pak budu těšit na viděnou na odložené premiéře inscenace Lídy Engelové Silnice.

    • Autor:
    • Publikováno: 10. června 2020

    Komentáře k článku: Divadla v karanténě (VI)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,