Divadlo 1918–2018 – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Burza

Divadlo 1918–2018

Claude-Michel Schönberg, Alain Boublil: Bídníci, Divadlo na Vinohradech 1992 FOTO ARCHIV

Muzikály Tvrdí se, že první americký muzikál na evropském kontinentu uvedli V + W Divotvorným hrncem v roce 1948. Až na výjimky hrály klasické muzikály operetní soubory, boom muzikálového divadla v soukromých produkcích však umožnila až polistopadová společnost. Všechno začalo uvedením Bídníků (1992) v Divadle na Vinohradech, kde na sklonku komunistického režimu zapůsobilo jako zjevení hostování ruské rockové opery Juno a Avos. Vypukla desetiletá pražská muzikálová horečka, honba za dosud nedostupnými muzikálovými díly a chvatné soupeření muzikálových produkcí, z nichž mnohé zkrachovaly. K největším atrakcím patřilo několikeré uvedení rockových oper Jesus Christ Superstar (poprvé 1994), Evita a Hair (obě poprvé 1998), opakovaně se hrála West Side Story. Překotné tvorbě domácích muzikálů dominoval Dracula (poprvé 1995). Vedly se boje o prostory (Hudební divadlo v Karlíně) a zřizovaly se nové (Goja Music Hall, Divadlo Hybernia, Divadlo Kalich, Divadlo Broadway), v nichž se usídlily silné producentské společnosti. S výjimkou Městského divadla v Brně šlo o pražskou záležitost, jiné aglomerace byly příliš malé na to, aby umožnily vznik muzikálových produkcí.


Komentáře k článku: Divadlo 1918–2018

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,