Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Divadlo 1918–2018

    Claude-Michel Schönberg, Alain Boublil: Bídníci, Divadlo na Vinohradech 1992 FOTO ARCHIV

    Muzikály Tvrdí se, že první americký muzikál na evropském kontinentu uvedli V + W Divotvorným hrncem v roce 1948. Až na výjimky hrály klasické muzikály operetní soubory, boom muzikálového divadla v soukromých produkcích však umožnila až polistopadová společnost. Všechno začalo uvedením Bídníků (1992) v Divadle na Vinohradech, kde na sklonku komunistického režimu zapůsobilo jako zjevení hostování ruské rockové opery Juno a Avos. Vypukla desetiletá pražská muzikálová horečka, honba za dosud nedostupnými muzikálovými díly a chvatné soupeření muzikálových produkcí, z nichž mnohé zkrachovaly. K největším atrakcím patřilo několikeré uvedení rockových oper Jesus Christ Superstar (poprvé 1994), Evita a Hair (obě poprvé 1998), opakovaně se hrála West Side Story. Překotné tvorbě domácích muzikálů dominoval Dracula (poprvé 1995). Vedly se boje o prostory (Hudební divadlo v Karlíně) a zřizovaly se nové (Goja Music Hall, Divadlo Hybernia, Divadlo Kalich, Divadlo Broadway), v nichž se usídlily silné producentské společnosti. S výjimkou Městského divadla v Brně šlo o pražskou záležitost, jiné aglomerace byly příliš malé na to, aby umožnily vznik muzikálových produkcí.


    Komentáře k článku: Divadlo 1918–2018

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,