Divadlo 1918–2018 – Na prahu normalizace
To, co se dělo v českém divadle přesně před padesáti lety, ještě nevypadalo nijak zle. Rodící se občanská společnost se po prvním šoku z noci z 20. na 21. srpna 1968 brzo vzpamatuje a jednou z hlavních platforem jejího odporu se stane – nikoli poprvé a naposled – divadlo. Národní divadlo organizuje „dubčekovské směny“, přijímá jednu protiokupační rezoluci za druhou, přizpůsobuje repertoár. A není samo!
Už čtrnáct dní po invazi uvede Státní divadlo Brno scénickou koláž poezie Torzo naděje, nazvanou podle Halasovy sbírky, s analogií Mnichova 1938 a srpna 1968. A měsíc po invazi uvede Satirické divadlo Večerní Brno aktualizovaného Kata a blázna, po němž následuje doslova „osvobozená“ lavina: jen v první posrpnové sezoně uvede protiokupačně upravené hry V + W, jejichž předscény umožňují aktuální komentář dne, dalších pět divadel v celkem 488 představeních.
Další inscenační lavinu překvapivě rozpoutá Drdova tendenční pohádková taškařice Hrátky s čertem (MDP Praha, 29. září 1968). Prvoplánově vykreslená alegorie pohádkového pekla (rudá barva = SSSR, Belzebub = Brežněv) se objeví v posrpnové sezoně hned v sedmi dalších divadlech ve 202 představeních (Brno, Ostrava, Pardubice aj.). S přímočarou satirou na „dočasný pobyt“ vojsk vyrukuje krátce po srpnu i nejpopulárnější pražské divadlo Semafor, a to v linii dvojice Šimek + Grossman (parodická Besídka v rašeliništi; Návštěvní dny; Othello odpadá).
Překvapivým faktem, který by před okupací nikdo nečekal, se stane recidiva vlastenecké dramatiky, zejména her Tylových. Vlna začne už 11. září 1968 karlovarským Janem Husem a během dalšího měsíce se plamenící Husové objeví hned na pěti velkých scénách (kromě Karlových Varů i Ostrava, Příbram, Realistické divadlo a Opava). Na konci některých představení se zpívá národní hymna. Na řadě jsou Tylovy Drahomíry (šest inscenací), Hrubínovi Oldřichové a Boženy a také další rebel, tentokrát Jiráskův – Jan Roháč. Ten má ovšem v Národním divadle premiéru 18. října příznačně v den, kdy parlament většinou 228 z 242 hlasů (při deseti absencích a 4 hlasech proti) oficiálně legalizuje sovětskou okupaci. Právě tehdy, v říjnu 1968 – navzdory pokračujícím vlasteneckým tirádám, v případě Roháče dokonce pronášeným agentem StB a následně kooptovaným poslancem parlamentu Vítězslavem Vejražkou – se začínají psát dějiny normalizace (definitivně stvrzené v prosinci 1971 závaznou „kuchařkou“ dvacetiletí, Poučením z krizového vývoje ve straně a společnosti).
Tirády během následujících dvou let rychle doznívají, dozní i satira (u ostravského souboru Waterloo s tragickou dohrou nepodmíněných víceletých trestů odnětí svobody pro hlavní aktéry). Už v říjnu 1969 přichází do čela ND velký metař Přemysl Kočí, protestním rezolucím i inscenacím let 1968/1969 postupně odzvoní a na první scéně opět, jako v padesátých letech, Vstanou noví bojovníci. Repertoár se tu, až na zářné výjimky, dříve než jinde přizpůsobí výročním rituálům stranického roku…
Komentáře k článku: Divadlo 1918–2018 – Na prahu normalizace
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)