Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zprávy

    Divadlo Archa odkrývá náš ruský komplex

    Jak se mladí Rusové žijící v Čechách, vyrovnávají s naším historickým komplexem? Jak vnímají vlastní minulost? Kde se cítí doma? A jak je vnímáme my? Jak oni vnímají nás? Pražské Divadlo Archa uvede 21. srpna k padesátému výročí okupace v roce 1968 divadelní inscenaci Rusáci?. Představení vznikalo formou dialogu mezi českými a ruskými umělci žijícími v Praze.

    Tvůrci se vydávají na cestu vytyčenou našimi předsudky. FOTO JAKUB HRAB

    Tvůrčí tým složený z Jany Svobodové, Jana Buriana a Jaroslava Hrdličky má dlouhodobé zkušenosti s divadelní tvorbou na základě autentických zdrojů. Tentokrát skupina vyzvala mladé ruské umělce Ingu a Romana a studentku gymnázia Marinu, aby přinesli do projektu své osobní příběhy.

    Jako název svého projektu tvůrci záměrně zvolili slovo Rusáci, které je zatěžkáno negativními emocemi. Tématem ale nejsou historické události. Tvůrci se ve své tvorbě vydávají na cestu vytyčenou našimi předsudky, mýty, stereotypním očekáváním, láskou, nenávistí, strachem i odvahou. Princip tvorby na této inscenaci byl založen na sdílené zkušenosti. Hudbu a zvuky vytvářejí aktéři přímo na jevišti v interakci s videoartem, fyzickou akcí, tancem a mluveným slovem.

    Přesto, někde v hloubi, tato inscenace odráží dějinná fakta. FOTO JAKUB HRAB

    Přesto, někde v hloubi, tato inscenace odráží dějinná fakta. Historie Československa a později i České republiky je provázena „ruským komplexem“. Náš vztah k velkému slovanskému národu byl po založení Československé republiky utvářen státotvornou legendou legionářů, kteří bojovali za naši samostatnost především v Rusku. V kulturním životě první republiky hrála významnou roli ruská intelektuální emigrace. Vnímání Rusů bylo spojeno s krajními emocemi při „osvobození“ v roce 1945, stejně jako při srpnové okupaci v roce 1968. Naše historická zkušenost s tím, co následovalo po okupaci sovětskými vojsky v srpnu 1968, vytváří kontext pro osobní příběhy jednotlivých aktérů této inscenace.

    Roman Zotov-Mikshin. FOTO JAKUB HRAB

    Inga Zotova-Mikshina pochází z města Tomsk na Sibiři. Studovala tanec v Petrohradě a od roku 2011 na pražské Konzervatoři Duncan Centre. Absolvovala půlroční stáž na Limon Institute a Peridance Centre v New Yorku. V roce 2015 získala Cenu Jarmily Jeřábkové na Festivalu Nové Evropy. V současné době spolupracuje na výzkumu současného tance v postsovětských zemích v rámci ateliéru European Dance Network a České taneční platformy.

    Roman Zotov-Mikshin se narodil ve městě Tula jižně od Moskvy. Do Prahy přijel studovat ekonomii na Vysokou školu ekonomickou, kde po absolutoriu získal titul bakaláře v oboru Podnikání a management. Poté vystudoval taneční Konzervatoř Duncan Centre. Jako člen A+1 Company je nositelem Ceny Jarmily Jeřábkové, udělované v soutěži mladých choreografů a tanečníků ze střední a východní Evropy.

    Marina Sokol pochází z Chabarovsku na Dálném východě. Do České republiky přicestovala s rodiči a studuje zde na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze.

    ///

    Divadlo Archa, Praha – Jan Burian: Rusáci? Námět: Jan Burian, koncept, komentář: Jana Svobodová, hudba, zvukový design: Jan Burian, scénografický koncept: Jan Burian, Jaroslav Hrdlička, video: Jaroslav Hrdlička, choreografie: Inga Zotova-Mikshina, Roman Zotov-Mikshin. Účinkují: Inga Zotova-Mikshina, Roman Zotov-Mikshin, Marina Sokol. Světová premiéra 21. srpna v Divadle Archa, Praha

    • Autor:
    • Publikováno: 15. srpna 2018

    Komentáře k článku: Divadlo Archa odkrývá náš ruský komplex

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,